RELDID4002 – Aktuelle religions-, livssyns- og etikkdidaktiske temaområder: bærekraft, narrativer og erfaringsdimensjonen
Kort om emnet
Dette emnet gir en innføring i og utdyping av noen utvalgte temaområder innenfor religions-, livssyns- og etikkdidaktikk. De aktuelle temaområdene er bærekraft, narrativer (tekst, film, medier) og erfaringsdimensjonen.
Hva lærer du?
Etter fullført emne skal du ha tilegnet deg
kunnskaper om
- faglige og forskningsmessige spørsmål innenfor utvalgte temaområder
- forholdet mellom religions-, livssyns- og etikkundervisning som praksis og som forskningsområder
ferdigheter til å
- orientere deg i norsk og internasjonal faglitteratur innenfor i religions-, livssyns- og etikkdidaktikk
- analysere og forholde deg kritisk til informasjonskilder og teorier innenfor religions-, livssyns- og etikkdidaktikk
- anvende faglitteratur og andre relevante informasjonskilder til å formulere og drøfte faglige problemstillinger
generell kompetanse til å
- reflektere kritisk, analytisk og forskningsbasert over religions-, livssyns- og etikkdidaktiske spørsmål og problemstillinger
- formidle og kommunisere religions-, livssyns- og etikkdidaktiske problemstillinger på et faglig avansert nivå
Opptak til emnet
Studenter må hvert semester søke og få plass på undervisningen og melde seg til eksamen i Studentweb.
Dersom du ikke allerede har studieplass ved UiO, kan du søke opptak til våre studieprogrammer.
Emnet er åpent for studenter på programspesialisering i Lektorprogrammet.
Obligatoriske forkunnskaper
Bestått PROF1015 – Profesjonsidentitet, læring og undervisning, PROF3025 – Ledelse av elevers læring og PROF4045 – Tilrettelegging for elevers læring
Undervisning
Det gis 28 timer seminarundervisning fordelt ut over semesteret.
Det legges vekt på studentaktive læringsformer, slik som diskusjon av faglige problemstillinger i mindre grupper og i plenum i lys av praksiscase, presentasjon av faglige temaer og øvingsoppgave med veiledning.
Dersom det er færre enn 5 studenter på emnet, vil det kunne tilbys alternativ undervisning tilpasset gruppens størrelse.
Obligatorisk komponent:
Studentfremlegg knyttet til studielitteraturen i emnet. Nærmere presisering av innhold og krav gis på semestersiden for emnet.
Adgang til undervisning:
Dersom du har gjennomført og fått godkjent obligatorisk undervisning, har du ikke krav på ny undervisning. Dersom du har fått undervisningsopptak til emnet, men ikke har gjennomført eller fått godkjent obligatorisk undervisning, har du rett til ny undervisning når det er ledig kapasitet.
Undervisningen er kun åpen for studenter med opptak i emnet.
Eksamen
3-dagers hjemmeeksamen på 3 500-4 000 ord.
Hjelpemidler til eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
Eksamensspråk
Du kan besvare eksamen på norsk, svensk, dansk eller engelsk.
Karakterskala
Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.
Adgang til ny eller utsatt eksamen
Mer om eksamen ved UiO
- Kildebruk og referanser
- Tilrettelegging på eksamen
- Trekk fra eksamen
- Syk på eksamen / utsatt eksamen
- Begrunnelse og klage
- Ta eksamen på nytt
- Fusk/forsøk på fusk
Andre veiledninger og ressurser finner du på fellessiden om eksamen ved UiO.