English version of this page

Kan ikke logge inn

Her er en oversikt over mulige løsninger på innlogging-eller tilgangsproblemer. Hvis disse løsningene ikke er til hjelp, kan du kontakte UiOs IT-support eller lokal-IT.

Du har ikke byttet passord på over ett år, utløpt passord

Alle ved UiO må bytte passord en gang i året. Du får e-post om dette til din UiO-adresse. Hvis du ikke bytter passordet i tide, blir brukerkontoen din sperret og du mister tilgang til IT-tjenestene. Bestill engangskode via Passordtjenester (under Glemt passord) for å få laget et nytt passord. Når du har byttet passord vil du få tilgang til IT-tjenestene igjen innen en time.

Du har nylig skiftet passord

Det kan ta inntil en time før det nye passordet når ut til alle systemene. For noen tjenester tar det kortere tid.

Du skriver feil brukernavn og/eller passord

  • Prøv å logge på Passordtjenester og velg Vis passord for å se at du taster riktig.
    Skjermdump fra Passordtjenester
    Skjermdump fra Passordtjenester

     

  • Hvis du ikke får logget på, kan du bruke Glemt passord-siden for lage et nytt passord. 
  • Husker du ikke brukernavnet ditt, kan du bruke Glemt brukernavn-siden

Det vises en melding om at du ikke har tilgang til ønsket tjeneste eller program

Du mangler rettigheter.

  • Kontakt eieren av tjenesten eller lokal-IT for å få vite hvorfor du ikke har tilgang, eller for å få tilgang.
  • Gjelder det Vortex, ta kontakt med nettredaktør som er ansvarlig for sidene.

Tjenesten du vil logge inn på har tofaktorautentisering

Du må kunne bekrefte påloggingen din med app på telefonen eller annet.

Les mer om tofaktorautentisering på UiO.

Noen tjenester er tilgjengelige kun fra UiO-maskiner

Hvis du vil bruke disse tjenestene fra en maskin som er utenfor UIOs nettverk, kan du bruke Programkiosk eller Remote Desktop. Eksempler på tjenester som er tilgjengelige kun fra maskiner koblet til UiOs nettverk er:

  • Ordbøker på Ordnett og Atekst (Retriever)
  • Bruk av hjemmeområdet ditt (M:)
  • Basware, CurrentTime (CT) og enkelte andre administrative systemer

Du har ikke betalt semesteravgift og/eller registrert deg i Studentweb

  • Alle studenter får tilsendt et brukernavn på SMS før de begynner å studere. Passordet kan du sette selv i Passordtjenester.
  • Merk deg at IT-tilganger trekkes tilbake hvis du ikke har semesterregistrert deg eller ikke har betalt semesteravgift før fristen for dette utløper.

Du er enkeltemnestudent uten innvilget plass på undervisningen

  • Enkeltemnestudenter uten studieprogram (emnestudenter) får IT-tilgangene etter at de har registrert seg, betalt semesteravgiften og fått innvilget plass på undervisningen. De må logge inn i Studentweb med ID-porten frem til de har fått IT-tilgangene. 

 

Søk i veiledningene
Kontakt brukerstøtte:

Ring oss

Vi har åpent mellom 08:30 og 17:00 på hverdager,
og mellom 10:00 og 15:00 på lørdager.

Telefonnummer: 22 84 00 04

Send inn sak til oss

Du kan sende inn din forespørsel via e-post til: it-support@uio.no.

Gå til e-post

Book et videomøte over Zoom

Er du student eller ansatt kan du avtale veiledningstime hos UiO Helpdesk over Zoom. Tilgjengelige tider er tirsdag til torsdag mellom 11:00 og 13:00.

Book et videomøte

Chat med oss

Vår chat er bemannet mellom 09:00 og 16:00 på hverdager.

Åpne chat
Publisert 18. mai 2010 21:38 - Sist endret 26. mai 2023 13:33