Anskaffelse av datamaskiner

Det er de IT-ansatte som kjøper inn eller anbefaler innkjøp og vedlikeholder datautstyret på UiO. Har du spørsmål om innkjøp og vedlikehold av utstyr, kan du ta kontakt med lokal IT.

Maskinkategorier

Hva slags oppsett og muligheter som finnes avhenger av hvordan du bruker maskinen din. Under finner du lenker som peker til de tre kategoriene som benyttes ved UiO.

Støttede maskinmodeller

Hvis du skal kjøpe inn datamaskinre til en enhet på UiO, kjøper du som regel støttede maskiner. Liste over støttede maskinmodeller du kan velge fra når du skal kjøpe inn maskiner.

Operativsystemer

Operativsystemet er det grunnleggende programmet som gjør at du kan bruke datamaskinen. Ingen datamaskiner virker uten. Det finnes flere ulike varianter, og de ser forskjellige ut. Operativsystemet lar deg kjøre andre programmer som f. eks. e-post-program, tekstbehandler og nettleser.

På UiO kan du bruke tre forskjellige operativsystemer på din datamaskin. Valget gjøres sammen med din lokale IT-ansvarlige, som kan ha lokale retningslinjer og preferanser.

Anskaffelse

Leverandøravtaler

UiO har bindende avtaler med leverandører av PC-er og andre datamaskiner. Det er dermed ikke tillatt å kjøpe fra andre. Mer om avtalene kan du lese i UiOs avtalekatalog. Ved behov for andre modeller må det i hvert tilfelle avtales med USIT.

Fra leverandørene er det valgt ut noen modeller som gjenspeiler behov ved UiO. Den automatiske installasjonen ved UiO skal fungere på disse modellene. Vi har også satt opp UiO-spesifikke minimumskrav for maskinene. Det anbefales at PC-er byttes ut når de er fire år gamle.

Felles innkjøpsrunder – Fellesinnkjøpet

For å presse prisene ned, gjennomføres det et minianbud to ganger i året. Vanligvis i mai/juni og november/desember. Det er mye å spare ved å benytte denne anledningen til å kjøpe inn utstyr. Det er de IT-ansatte som kjøper inn datautstyr både til kontorer, PC-stuer og annet. Fellesinnkjøpet organiseres av USIT og kontaktperson er Øyvin Wormnes.

Støttede modeller

Selv om leverandørene UiO har avtale med har et stort utvalg av produkter å tilby, er det bare en begrenset andel av dette som kan handles inn ved UiO. Dette er begrenset for å gjøre det enklere å administrere universitetets datautstyr

Rollen til Lokal IT

Lokal IT-ansvarlig er den som i samråd med USIT avgjør hva slags utstyr som kjøpes inn. Ta alltid kontakt med IT-ansvarlig når utstyr skal handles inn selv om det ikke nødvendigvis er lokal IT-ansvarlig som sitter på rollen som innkjøps- eller økonomiansvarlig.

 

Publisert 29. apr. 2010 16:26 - Sist endret 9. feb. 2016 14:25