PSYC6350 – Klinisk fordypning

Timeplan, pensum og eksamensdato

Kort om emnet

Dette emnet viderefører del 2 av den den klinikkspesifikke «langsgående opplæringen» som tidligere lå i emnet PSYC6310 - Praktikum. Studentene velger en av de fem mulighetene som i dag tilbys av Psykologisk institutt og dette emnet bidrar til integrasjon av kunnskap på tvers av disse klinikkområdene. 

Hva lærer du?

Emnebeskrivelsene for de fire mulige valgene  

I dette emnet vil altså kunnskap fra disse fem klinikkene integreres og sammenstilles, slik at du i størst mulig grad vil kunne være i stand til å arbeide med egne saker i lys av ulike kliniske perspektiver og forståelsesrammer.

Kunnskapsmål

Du skal kunne: 

  • Øke integrasjon av teori og praksis på tvers av kliniske perspektiver

  • Vise åpenhet for ulike måter å forstå kliniske fenomen på og kunne romme likheter og forskjeller mellom disse, samt benytte dem som komplementære i din forståelse av pasientens vansker

  • Vise innsikt i betingelser for terapeutisk utvikling og endring fra alle de fem klinikkperspektivene som inngår i emnet og kunne se disse i lys av hverandre.

Ferdighetsmål

Du skal kunne: 

  • Lage presentasjon av case (personlighetsbeskrivelse/ forståelse av den individuelle klienten og klientens symptomer) som rommer ulike kliniske perspektiver og tar høyde for hvordan disse utfyller hverandre

  • Formulere terapeutiske problemstillinger og målsettinger utfra de ulike kliniske perspektiver vi arbeider med i emnet

  • Begrunne rasjonale for ulike terapeutiske intervensjoner fra de ulike kliniske perspektivene vi arbeider med i emnet

  • Evaluere eget terapeutisk ståsted i det kliniske arbeidet og løpende vurdere om andre perspektiver vil kunne være mer fruktbare

  • Kunne kommunisere din forståelse av den individuelle klient på en tydelig, nyansert og respektfull måte

Generell kompetanse

Du skal kunne: 

  • Møte pasienten med en profesjonell terapeutisk holdning som inkluderer åpenhet for ulike kliniske perspektiver på den enkeltes vansker

  • Utvise sensitivitet og forståelse for mennesket i en kulturell kontekst og tilpasse ditt kliniske perspektiv basert på dette

  • Ha innsikt i betydningen av egne faglige preferanser for de terapeutiske valg du gjør og kunne vurdere når dette utgjør en begrensning for deg i din terapeutrolle, samt til enhver tid kunne evaluere potensialet i andre mulige perspektiver

Obligatoriske forkunnskaper

Alle emner fra 1. til og med 10. semester av profesjonsstudiet i psykologi må være bestått.

Undervisning

Du skal, i løpet av 11. semester, møte på minst én staff på hver av de fem internklikkene (BFT, Psykosebehandling, Nevro, DT, PT), i tillegg til staff i egen praktikumgruppe. I tillegg må du møte på to valgfrie staffer på 12. semester og staff i egen praktikumsgruppe.

Du skal videre delta på intensivuke som inkluderer:

Forberedende halvdagsseminar som består av introduksjon til kliniske drøftinger på tvers av internklinikkenes ulike forståelsesrammer med bidrag fra lærere fra alle fem klinikker. De to første timene brukes til introduksjon av gruppearbeid, kort innføring i hver av de fem klinikkperspektivene, samt innledende drøftinger av hvordan integrasjon kan gjøres. De to siste timene benyttes til oppstart av gruppearbeid der lærerne vil komme innom for å svare på eventuelle spørsmål. Gruppearbeidet består i utarbeiding av to case-presentasjoner hentet fra deltakernes egne praktikumsgrupper, der formålet er å vise evne til å integrere kunnskap fra de ulike klinikkperspektivene. Under arbeid og presentasjon av case forpliktes studentene til å ivareta forsvarlig anonymisering av case og taushetsplikt. 

Dag 2 (3 timer før lunch, 3 timer etter) benyttes til å drøfte og utarbeide presentasjonen av gruppens første case. Halve gruppen vil ha hovedansvaret for utforming og presentasjon av dette, men alle skal bidra i den endelige presentasjonen. Hver gruppedeltaker har ansvar for å bringe inn en artikkel/bokkapittel fra sitt kjernepensum som er relevant for forståelsen av caset og presentere dette for gruppen.

Dag 3 (3 timer før lunch, 3 timer etter) benyttes til å drøfte og utarbeide presentasjonen av gruppens andre case. Resterende gruppemedlemmer har hovedansvaret for utforming og presentasjon av dette, men alle skal bidra i den endelige presentasjonen av caset. Hver gruppedeltaker har ansvar for å bringe inn en artikkel/bokkapittel fra sitt kjernepensum som er relevant for forståelsen av caset og presentere dette for gruppen.

Dag 4 og 5 benyttes til presentasjoner av case, hver gruppe presenterer to caser, en på dag 4 og en på dag 5.

Deltakelse på minst én staff på hver av de fem internklikkene, samt alle dager i intensivuka er obligatorisk.

Eksamen

Eksamen gjennomføres som presentasjoner i gruppe og vurderes som bestått/ikke-bestått av to tilstedeværende lærere.

Hjelpemidler til eksamen

Nødvendige hjelpemidler er tillatt.

Karakterskala

Emnet bruker karakterskala bestått/ikke bestått. Les mer om karakterskalaen.

Adgang til ny eller utsatt eksamen

Det arrangeres ikke utsatt eksamen på emnet. Ved langtidssykdom må man vente til neste ordinære eksamen.

Mer om eksamen ved UiO

Andre veiledninger og ressurser finner du på fellessiden om eksamen ved UiO.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 23. mai 2024 06:11:31

Fakta om emnet

Nivå
Master
Studiepoeng
10
Undervisning
Vår og høst
Eksamen
Vår
Undervisningsspråk
Norsk