Lego, byggeklossen med en verden av muligheter.

I prosessen med å finne et objekt har jeg gått i sirkel, for å ende opp med den gjenstanden som først falt meg i tankene da jeg hørte at vi skulle fordype oss i et objekt. Denne gjenstanden er Lego-klossen.

Lego-klossen.

Grunnen til at Lego-klossen var den første gjenstanden som traff meg, har med en tilfeldig forbindelse å gjøre. Det var kanskje et par dager før første forelesning at jeg dobbeltsjekket betydningen av ordet modular på Google, hvor jeg fikk opp en visuell beskrivelse av ordet i form av en Lego-mann. Jeg søkte opp ordet fordi den franske filosofen Gilles Deleuze beskrev den filosofiske idèen som modulær. Plutselig hadde en parallell oppstått mellom det å bygge en filosofi og det å bygge en verden av Lego, noe som tok meg tilbake til et minne fra da jeg var liten, og et av de magiske øyeblikkene som oppstod da vi bygde våre egne verdener ut av Lego-klossene. Et av disse øyeblikkene da verden rundt oss forsvant, og det vi hadde var det vi skapte ut av vår egen fantasi. Jeg kan ikke huske at noen annen leke enn Lego ga denne helt spesielle opplevelsen av frihet og oppdagelse, og det er nettopp dette som gjør meg så nysgjerrig på å finne ut av hvordan en byggekloss av plastikk kan romme så mange muligheter, og ikke bare som leketøy, men og som produkt og merkevare.

 

I min undersøkelse av Legoen vil jeg se på objektets historie, fra byggeklossens opprinnelse på Billund i Danmark til den ikoniske statusen den har i dag. Undersøkelsen vil bli drevet av spørsmål som: Hva gir Lego dets særegne identitet i forhold til andre leker? Hvilke adapsjoner har den gjort i henhold til markedet? Hvilke materielle eller teknologiske forutsetninger lå til grunn for oppfinnelsen? Er det et kjønnet objekt? Hvordan bygger man verdens sterkeste merkevare? Og så videre.

Av Bendik Storbekken
Publisert 11. feb. 2020 13:58 - Sist endret 11. feb. 2020 14:04
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere