LEGO, del 2

I dette blogginnlegget ønsker jeg å gi et lite oversiktsbilde på LEGO-klossen.

Bildet kan inneholde: leketøy, figurine, lego, tegnefilm, action-figur.

LEGO-klossens unnfangelse skjedde på Billund i Danmark, og en kan si at det skjedde i to faser. Den første fasen var produksjonen av selve plastikk-klossen, da selskapet var under grunnleggerens ledelse, snekkeren Ole Kirk Christiansen. LEGO (som er en forkortelse for “leg godt”) produserte leketøy av tre, og introduserte klossen av plastikk inn i sitt sortiment i 1949. Men klossens design nådde ikke sin fullbringelse før i 1958, da Oles sønn Godtfred Kirk tok patent på en videreutvikling av klossen som inneholdt en hul sylinderform under og runde ‘tagger’ over. Med det nye designet var det mulig å låse klossene inn i hverandre, og dermed kunne man bygge stabile strukturer. En svært enkel ide, designet for å yte sin funksjon maksimalt. I 1960 avslutter de produksjonen av treleketøy for å fokusere på den lille klossen av plastikk.

 

Hittil har vi to elementer som tyder på et solid produkt. For det første - et enkelt navn som er lett å huske idet det består av to stavelser, to konsonanter og to vokaler. LE-GO. Det låter like enkelt som de første uttrykk for språk hos et barn. For det andre, klosser i farger inspirert av Piet Mondrian som er lett å håndtere, som låser seg sammen med hverandre og danner stabile strukturer, men viktigst av alt kan brukeren selv kombinere klossene fritt. Dette er grunnet utviklingen av et system som samkjører brikkenes formater, slik at alle brikker, selv om de er kjøpt med langt mellomrom skal passe inn i hverandre. På dette punktet selges LEGO-verdener som Town Plan.

 

Om produktet ikke hadde tilbudt noe mer utover dette, kunne produksjonen sakte stagnert innenfor gjentakelsens og dermed kjedsomhetens ramme. Vi trenger et element til. Det som virkelig puster livet inn i LEGO-klossen og utvider det til et univers er oppfinnelsen av LEGO-mannen, som er like modulær som klossen. Fra dette punktet utvikler selskapet en rekke produkter, hvor hver er sin egen verden med sitt eget tema (fra verdensrommet til slott og ridder) og på grunn av formatsystemet kan enhver av de nye brikkene anvendes i fri utforskning med de gamle brikkene. En god forretningsmodell er oppstått: En kan alltid produsere nye og eksklusive produkter/verdener (for eksempel i samspill med filmindstruen - Harry Potter, Indiana Jones, Star Wars) basert på det eksisterende systemet, og de nyinnkjøpte produktene kan alltid anvendes i fri utfoldelse med kjøperens eksisterende samling. 

Emneord: LEGO Av Bendik Storbekken
Publisert 3. mars 2020 13:38 - Sist endret 3. mars 2020 13:38
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forstås i et designkulturelt perspektiv.