Dodge La Femme

"By special appointment to her majesty... the American Woman"

Med fremveksten av amerikanske designbiler på midten av 1900-tallet ble også noen produsenter oppmerksomme på en økende interesse for bil blant kvinner. Dette var hovedmotivasjonen bak produksjonen av modellen Dodge La femme, en bil designet spesifikt for den kvinnelige bilisten. Ettersom bilers estetiske trekk ofte hadde en bestemmende rolle når kvinner skulle kjøpe bil, ble målet å skape en bil som skulle appellere til den "moderne kvinnen" 

Bildet kan inneholde: bil, motorkjøretøy, klassisk bil, classic, kjøretøy.

Reklame for Dodge La Femme, 1956.

I en diskusjon rundt design og kjønn er La femme bilen et perfekt eksempel på et designprodukt hvor et distinkt skille mellom det feminine og det maskuline skjedde på et kommersielt grunnlag. Dodge La femmes form baserte seg på to tidligere Chrysler show biler, La Comte og La Comtesse, men gjennom stilistiske altereringer skulle bilen gjøres om til et eksklusivt kvinneprodukt. Ikke bare var bilen dekket (både i eksteriør og interiør) av beige og rosa pastellfarger, også andre elementer ble lagt til. Kjøperen av en Dodge La Femme fikk også med et sett av tilbehør, herunder blant annet veske, leppestiftholder, pudder, kam og lighter. Bak førersetet lå det også medfølgende regnjakke, hatt og paraply. 

I mitt første blogginnlegg ble det nevnt at design på biler i denne perioden ofte handlet om identitet så vel som funksjon og nytte. Bil og motorsport generelt har på generell basis ofte blitt assosiert det det maskuline, noe som også er gjeldende i dag. Det interessante med La Femme bilen er de spesifikke tiltakene leverandøren tok i bruk for å spesifisere produktet. Kvinnen skal ikke bare kjøre bilen, hun skal også "være kvinne" når hun bruker den. Å gjøre om bilen til noe feminint har i dette tilfellet anhenget av estetiske og stilistiske virkemidler. Etter som bil og motorsport er sett på som en manns domene, har ikke bil som noe maskulin i like stor grad avhenger av slike virkemidler. Dodge La femme var tildels en suksess, dog ikke så vedvarende. Den første La Femme versjonen kom i 1955, oppfulgt av en ny versjon i 1956. Konseptet omsider ble lagt på hyllen i 1957

Emneord: design, bil, designkultur
Publisert 24. mars 2020 11:42 - Sist endret 24. mars 2020 11:46
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere