Håndbrygger, Pour Over, The Drip

.....kjært barn har mange navn. 

Men i dette tilfelle, også mange fasonger, farger og ikke minst materialer. 

 

 

Bildet kan inneholde: kaffefilter, serveware, kopp, lite apparat, hvitevare.

Håndbryggere kan være i glass, plast, porselen eller metall. Bilde fra Kinto.

Den første "pour over" håndbryggeren kan vi visst takke èn Amalie Auguste Melitta Bentz, en husmor fra Dresden i Tyskland for.


I det tidlige 20.århundretallet var kaffe blitt en svært populær drikk i Europa, men bryggemetodene på den tiden var ikke appetittvekkende, og gav ofte et bitter resultat med grutrester i kaffen.
Melitta Bentz var èn som var blitt lei av den bitre smaken, og bestemte seg for å eksperime
ntere med ting hun fant i hjemmet for å brygge bedre kaffe. Hun tok en messingpanne som hun slo hull i og noen stykker absorberende papir fra guttungens notatblokk. Hun helte deretter grut oppi og kokende vann over. Sånn ble også papir-kaffefilteret skapt. Melitta Bentz og ektemannen var raske med å patentere "filtreringstopp-utstyr dekket med filter papir" først i 1908, deretter øvrige patenter i 1911 og 1913.

Etterhvert som invensjonen ble mer annerkjent vant de også gull og sølvmedaljer for produktet på den International Hygiene Expo i Dresden. 

I 1930 kom bryggeren i den berømte iskrems-kjegle formen som vi er mest kjent med i dag, fremdeles fra Melitta Bentz.

I disse dager kan vi finne flere varianter, fra håndbrygger i porselen fra Japan, som Hario sine, i mer elegante former i stål og kobber, i glasskanner med ståltopp eller papirfilter, men også i plast som V60 typen vi er nå relativt godt kjente med her i Norge.

 

 

Emneord: kaffe, the drip, håndbrygger, kaffebrygger, pour over Av Olivia Texe
Publisert 3. mars 2020 13:58 - Sist endret 3. mars 2020 14:47
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forstås i et designkulturelt perspektiv.