Røros Tweed x TomWood

"Norsk ull er trendy"

Bildet kan inneholde: blå, tegning.

TomWood er et norsketablerte motemerket fra 2013, som gjør det "Big in Japan". De produserer og selger, smykker og klær. Klærne har et minimalistisk preg, med varme farger og grafiske mønstre. Før deres nye høst/vinterkolleksjon 2019, spurte de Røros Tweed, om interessen for et samarbeid. TomWood vil sammen med Røros Tweed videre fremover utvikle nye innovative ull og linkvaliteter. Noe av resultatet ser vi deres AW19 kolleksjon. 

 

Woal Coat, som TomWood har hatt med seg fra sin første sesong, er nå laget med 100% norsk ull, levert av Røros Tweed. Norsk ull er trendy. Motivet er inspirert av den norske kystlinjens farger, arkitekt og natur. I august 2019 slapp de også 6 teppedesign og nå før jul slapp de flere nye teppedesign med motiv inspirert av Lofoten, Geirangerfjorden og Gaustatoppen. Mona Jensen fra TomWood sier at de er inspirert av norskkulturarv på steder der ull har vært essensielt i å holde seg varm, og at det er viktig å støtte den norske tekstilindustrien. TomWood som gjør det stort i Japan syns derfor det er gøy å fremme et annet norsk merke i den internasjonale moteindustrien.

 

 "For us who are used to producing textile for interior, it is great to see the collection with Tom Wood now being introduced to the world of fashion. We are proud to still be able to say that all of our products are made of pure Norwegian wool and is entirely, from the wool making to the final product, made in Norway."

  • Øystein Digernes, Marketing Manager Røros Tweed

 

Den snart 80år gamle familiebedriften driver i en konkurranseutsatt bransje, samarbeid med store merker som TomWood med en større internasjonal tyngde, kan på den måten åpne for et større marked for Røros Tweed. 

Publisert 3. mars 2020 12:33 - Sist endret 3. mars 2020 12:37
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forstås i et designkulturelt perspektiv.