Polaroidkameraet

Da polaroidkameraet ble lansert for offentligheten i 1948 vakte det, ikke overraskende, stor oppstandelse. Aldri før hadde man kunne ta et bilde, og få se resultatet i løpet av bare noen få sekunder. Grunnleggeren av Polaroid, Edwin Land, fikk ideen under en ferie i 1940 da hans tre år gamle datter utålmodig spurte om hvorfor hun ikke fikk se bildet han nettopp hadde tatt av henne. I løpet av fem år var ideen realitet. I dag er polaroidkameraet så å si synonymt med instantkamera, selv om firmaet ikke lenger er den største produsenten.

Bildet kan inneholde: kamera, kameraer og optikk, øyeblikkelig kamera, teknologi, digitalkamera.

Polaroid kan i sin storhetstid på 70-tallet sammenlignes med Apple, men på slutten av 1900-tallet begynte de å slite. De hang ikke med på den store digitaliseringen som definerte perioden, og i 2001 slo de seg konkurs. Etter å ha blitt solgt videre et par ganger ble merkevaren i 2017 oppkjøpt av The Impossible Project, som i 2008 hadde startet et prosjekt om å holde liv i formatet ved å fortsette produksjonen av filmen brukt i Polaroidkameraene. De døpte seg om til Polaroid Originals, og tilbyr nå kameraer i tilnærmet lik kvalitet til de som ble produsert i Polaroids storhetstid. I mellomtiden har flere firmaer kastet seg inn i kampen om polaroidkameraet, og for tiden kan nok Fujifilms Instax sies å ha den største forbrukerandelen.

I en verden som stadig blir mer digitalisert, og hvor mennesker lever livet sitt i digitale medier, er det interessant å se at disse selvfremkallende kameraene har overlevd. Kanskje er det nettopp på grunn av vårt digitale samfunn at polaroidbildene har gjenoppstått? Det kan sammenlignes med vinylplatens renessanse det siste tiåret. Det som startet som en tilsynelatende forbigående trend blant hipsterbevegelsen, har gjort seg gjeldende som et etablert marked for en sammensatt forbrukergruppe. Det kan tenkes at vi savner å ha fysiske ting å se og føle på. Alle de øyeblikkene som vi fanger med mobiltelefonen vår, forsvinner fort i den voksende skyen av bilder og videoer.

Publisert 10. feb. 2020 19:33 - Sist endret 10. feb. 2020 19:33
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forstås i et designkulturelt perspektiv.