CONVERSE

 

Converse startet i 1908 som et gummiskofirma som spesialiserte seg på galoshes (gummibaserte sko). Selskapet ble kalt 'Converse Rubber Shoe Company', opprettet av Marquis Mills. Like etter tilpasset de seg og begynte å bruke gummien til å lage joggesko, som vi alle har blitt kjent med og elsker. Imidlertid var deres første farge en naturlig brun Converse høy topp med en svart såle, som i dag ikke ville være en utsalg i det hele tatt. 

Bildet kan inneholde: fottøy, joggesko, hvit, sko, plimsollsko.

    

 

I 1910 var Converse langt inne i den daglige produksjonen, men det var ikke før i 1915 at sportsskoene vi har blitt kjent med og elsker at er i produksjon. Salget av skoene var ganske treg da den gang, joggesko ble ikke sett på som fritidsklær. Lerret sko-stilen ble plukket opp av stort sett sportsspillere. I 1920 døpte de navn til Converse basketballsko til "All-Star". Navnet satt fast og ble raskt etterfulgt av påtegning av en basketballspiller ved navn Charles "Chuck" Taylor. Dette snudde ting for Converse, og tok dem til et helt nytt spillefelt. Selv om Converse All Star var i produksjon fra 1917, fikk de ikke sitt ikoniske navn før i 1921. Da basketballspiller, spiller for Akron Firestones, Charles 'Chuck' Taylor kom inn i butikken deres med klager på ømme føtter, ble han tilbudt jobb som selger og ambassadør for merkevaren. Som de sier, resten var historie.

 

Det var i 1932 at de, som en måte å verdsette og anerkjenne hans harde arbeid, trykte Taylors navn på skoen i ankelen, og skapte historien til Converse-logoen. Dette skapte Chuck Taylor-skoen som overtok fottøyindustrien for alltid. I 1936 ble den hvite høyden Chuck Taylor designet for OL og signaturen røde og blå striper ble introdusert langs sålen. Denne stilen var så populær at de holdt seg til designet og aldri så tilbake. Gjennom årene etter hentet de store mengder sponsor- og lisensavtaler som bare foreviget merkevarenes popularitet hos sportsstjerner og for allmennheten. I 1957 hadde Converse enorme 80% av aksjene i hele sneakers industrien. Det var imidlertid ikke så luftig. Deres sneakers-rivaler, Nike og etter Chuck Taylors død i 1968 ble selskapet ført gjennom ulikt eierskap og ledelse. En serie uheldige hendelser landet Converse i kritiske tider til de i 2001 begjærte konkurs. Det er her Nike trådte inn og kjøpte merket, hentet det og hjalp det med å komme seg dit de er i dag.

 

Da Nike kjøpte Converse, klatret merket igjen, men Converses forutseende av basketballtreneren varte ikke. Over tid begynte merket å utvikle fottøy til flere anledninger som ikke lenger var utelukkende designet for å synke hoppbilder på banen. Etter hvert ble de synonyme med gatestil og hverdag over hele verden. Visste du at et par spillkjørte Michael Jordan Converse ble solgt for 190.373 dollar tidligere i år? Dette viser bare omfanget av skoenes vekst og popularitet.

Emneord: Converse, All star, sneakers Av Michelle Heggeland
Publisert 24. mars 2020 09:44 - Sist endret 24. mars 2020 09:44
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forstås i et designkulturelt perspektiv.