KÄHLER DESIGN

Historien om Kähler begynner i 1839 da pottemakeren Herman J. Kähler fra Holstein åpnet et lite keramikkverksted ved Kindhestegade i Næstved. Det er imidlertid først da hans sønn Herman A. Kähler overtok verkstedet i 1875 at det keramiske eventyret virkelig begynner

Med produksjonen av internasjonal kunstkeramikk ble grunnlaget lagt for en av keramikkhistoriens største danske suksesser. Med kunstnerisk erfaring formidlet fra generasjon til generasjon og stor innsikt i leirens mangfoldige formpotensial, har Kähler nå i 180 år gitt navnet til det ultimative innen dansk kunstkeramikk.

Siden etableringen i 1839 har Kähler blitt presentert på utstillinger og museer over hele verden, og visjonen er å gjenskape Kähler som et internasjonalt anerkjent keramikkfirma med en sterk kunstnerisk arv.

Bildet kan inneholde: blomsterpotte, vase, blomst, kunstig blomst, potteplante.

Kähler begynte å fremstille brukskeramikk i et lite pottemakerverksted, og det var ikke før begynnelsen av 1900-tallet at man for alvor skapte den kunstkeramikken som Kähler har blitt så kjent for. Kähler har alltid vært folkelige, for det som ga smør på brødet var de vanlige bruksgjenstandene. I 1839 begynte de med vanlige husholdningsartikler, og de fortsatte med å produsere dem selv når de ble kjent for sin kunstkeramikk. Kähler har alltid vært en oppdatert merkevare som har fulgt med i samtiden, og som har utformet tilgjengelige bruksgjenstander og kunstkeramikk for folket. Det gjelder fortsatt.

Varemerket har hatt stor suksess de siste årene med serier som Omaggio og Hammershøi - serier med grunnlag i den opprinnelige historiske og håndverksmessige arven, både når det gjelder håndforarbeidet i produktene og et autentisk uttrykk i historiske produkter. Omaggio-vasene har hatt stor innvirkning på merkevaren Kähler de siste 10 årene. Det var det kommersielle vendepunktet for det nye Kähler, og serien bidro til å sette Kähler tilbake på verdenskartet.

Vasen ble designet med noen av de ledende keramikerne fra den tiden; den danske designduoen Stilleben. Sammen skapte de en vase med sterk personlighet og håndmalte grafiske striper som i høy grad skilte seg ut fra den gemene hop som ellers var på markedet på den tiden og til en ekstremt konkurransedyktig pris. Vasen har hatt en langvarig appell fra lanseringen i 2008 og er fortsatt elsket og oppdatert. Omaggio vasen er gradvis preget av å være et designikon og en klassiker i dansk design. I utlandet er vasen kjent som den ikoniske danske vasen, og vasen utgjør fortsatt en betydelig del av totalomsetningen. Men som et merke utvikler vi stadig både nye og eksisterende serier hvor en serie som Hammershøi virkelig også har vist sitt potensial de siste årene.

 

Emneord: Kähler, vase, Omaggio, Hammershøi Av Michelle Heggeland
Publisert 20. apr. 2020 12:48 - Sist endret 20. apr. 2020 12:48
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forstås i et designkulturelt perspektiv.