Norsk stoldesign på verdenskartet

Jeg har valgt å endre objekt til Svein Ivar Dysthe sin 1001 AF Armchair, en stol fra Dysthe sin debutkolleksjon 1001. Et norsk designprodukt som slo igjennom internasjonalt i 1960 da Dokka Møbler presenterte kolleksjonen på den internasjonale møbelmessen i Köln. Jeg valgte å endre til denne stolen på grunn av fascinasjonen for norsk historie og design, og som en hyllest til Svein Ivar Dysthe som gikk bort tidlig i mars i år.

Bildet kan inneholde: møbler, stol, armlene, autodel.

Svein Ivar Dysthe var en norsk møbelsnekker, håndværker og industridesigner født i 1931. Dysthe gjorde seg anerkjent som møbelsnekker i Norge allerede fra midten av 1950-tallet, etter han tok svennebrev i møbelsnekkeri i 1950. Men, Dysthe ville skape egne møbelkreasjoner og tok en master i industridesign ved Royal College of Art i London, hvor han fikk ekstremt godt omdømme. Dysthe fikk faktisk oppgaven i å lage skolens gaveskrin til Dronning Elisabeths kroning som er Royal College of Art sin anerkjennelse til en student som har utmerket seg spesielt. Denne anerkjennelsen førte til jobb hos to kjente arkitekter i København, ved navn With og Møllgård Nilsen. På slutten av 1950-tallet og spesielt 1960-tallet, vokste den skandinaviske møbelindustrien enormt, hvor Dysthe hoppet på bølgen av det stilrene og funksjonelle formspråket til sine egne kreasjoner.
 

1001 stolene er produsert av Dokka Møbler A/S, som var et av landets ledende møbelprodusenter takket være samarbeidet med Dysthe. Deres samarbeid satte norsk stoldesign på verdenskartet, hvor det ellers var stor konkurranse fra blant annet danske designere som Arne Jacobsen og Hans J. Wegner som gjorde det stort med sine stoler som fortsatt er aktuelle i dagens hjem. 

 

1001 kolleksjonen, og spesielt AF armchair, slo godt igjennom i bransjen. I tillegg til å bli utstilt i Köln, var den og å finne på Triennalen i Milano, en italiensk kunst og arkitekturmesse med historie tilbake til 1930-tallet. Kombinasjonen av materialene stål, skinn og tre var nytenkende, og passer like godt inn i et firma sitt kontor som i et norsk hjem. De vertikale og horisontale linjene skaper dynamikk i stolen, men den bevarer likevel et rent og minimalistisk uttrykk. 


Videre i neste blogginnlegg, og semesteroppgave skal jeg ta for meg Dysthe sin posisjon i norsk og skandinavisk designhistorie, samt Dysthe sitt utbredte sortiment av møbler og industridesign.

Publisert 24. mars 2020 13:48 - Sist endret 24. mars 2020 13:48
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere