PSYC5315 – Forpraksis, utredning av tilstandsbilder og behandling av barn og unge

Timeplan, pensum og eksamensdato

Kort om emnet

Emnet gir en innføring i det utviklingspsykopatologiske perspektivet og tar for seg sentrale kliniske tilstandsbilder i barne- og ungdomsalder og består av forelesninger, ferdighetstrening og seminarundervisning.

Sentrale problemstillinger når barn og unge kommer til psykologisk behandling og konkretisering av ulike innfallsvinkler avhengig av barnets/ungdommens alder, problem og kontekst belyses.

Forelesninger 

Dette emnet gir en innføring i sentrale kliniske tilstandsbilder i barne- og ungdomsalder (0-18 år) gjennom forelesninger og ferdighetstrening.

Du får en innføring i emosjonelle og sosiale vansker, barn i risiko og vansker som kan oppstå i samspill mellom barn og foreldre. Du lærer grunnleggende strategier og metoder for å utrede barn og ungdom. Du får kjennskap til kategoriene i diagnosesystemet (ICD) som omhandler forstyrrelser som inntrer i barne- og ungdomsalder.

Seminarundervisning

Undervisningen er strukturert rundt fremleggelser av kasus som studentene arbeider med i forpraksis barn, ferdighetstrening og diskusjon av litteratur. Fremgangsmåter i klinisk arbeid med barn, ungdom og deres familier vil bli diskutert i forbindelse med kasusfremlegg. Et hovedtema er knyttet til kommunikasjon i psykoterapi med barn og unge og terapeutisk endringsarbeid. Du vil også lære konkrete terapeutiske tilnærminger og vil øve på disse i seminarene etter utvalgte forelesninger.

Forpraksis med barn og unge

Forpraksis med barn og unge skal gi en innføring i praktisk klientarbeid med barn og unge innenfor psykisk helsevern. Undervisningen skjer ved at studentene følger en klinisk psykolog som driver slikt arbeid. Praksis veiledes av psykolog med minst to års klinisk praksis. Veileder er ansvarlig for det undervisningsmessige opplegget og for studentenes faglige arbeid. Det er ønskelig at studentene får erfaring med selvstendig utredningsarbeid i minst en klientsak. Studentene har anledning til å legge frem anonymisert materiale fra klientarbeid i undervisningsøyemed på seminar ved PSI som foregår parallelt med praksis.

Praksisplasser er i psykisk helseverninstitusjoner for barn og unge. Det er utarbeidet en veileder som sendes praksisstedene hvert semester. Se for øvrig egen avtale om forpraksis barn/unge.

Hva lærer du?

Kunnskapsmål

Du skal kunne: 

  • Redegjøre for den utviklingspsykopatologiske forståelsesmodell og etiologiske tenkning
  • Redegjøre for hyppig forekommende tilstandsbilder i sped-, barne- og ungdomsalder, lettere, moderate og alvorlige psykiske lidelser, inkludert samsykelighet, traumereaksjoner, suicidalitet.
  • Drøfte diagnostiske vurderinger.
  • Redegjøre for betydningen av spesifikke faktorer og personfaktorer i endringsarbeid.
  • Lage en kasusformulering.
  • Gjøre rede for sammenhenger mellom kasusformulering og behandlingsplanlegging/tiltak.
  • Ha kunnskap om sentrale tilnærminger/eksempler på relevante intervensjoner for ulike tilstandsbilder.
  • Redegjøre for det særegne i alliansebygging og kommunikasjon med barn og unge i terapi.
  • Knytte utviklingspsykologisk kunnskap til problemforståelse og endringsarbeid.
  • Vise kunnskap om problemutviklende, problemopprettholdende og beskyttende faktorer, og kunne knytte dette til konkrete tilnærminger i behandling.
  • Redegjøre for sentrale terapeutiske framgangsmåter og ulike evidensbaserte behandlingsteorier og modeller både for å forstå psykiske lidelser og for psykologisk behandling i arbeid med barn og unge.
  • Vite om barns rettigheter i henhold til Barnekonvensjonen.
  • Anvende kunnskap om barn og unge for å ivareta deres behov for behandling og tjenester og  sikre deres medvirkning og rettigheter.

Kunnskapsmål for praksis

  • Utvikle kunnskap og forståelse for psykologens arbeidsoppgaver i psykisk helsevern for barn og unge. Det kan innbefatte utredning og diagnostikk og vurdering av egnet behandlingstilbud.
  • Ha kunnskap om ulike utredningsverktøy som anvendes for å kartlegge barn og unges psykopatologiske utviklingsforløp og symptomer.
  • Ha kunnskap om hvordan sentrale tilnærminger for ulike tilstandsbilder gjennomføres i praksis.
  • Fortolke, begrunne og diskutere resultater og funksjonsprofiler som fremkommer gjennom undersøkelsesmetodikk for  ulike psykiske vansker hos barn og unge.
  • Ha kunnskap om særegne problemstillinger når barn og unge er klienter.
  • Kunne reflektere over barns rettigheter og hvordan dette bør innlemmes i klinisk praksis.

Ferdighetsmål

Du skal kunne:

  • Kunne reflektere over barns rettigheter og hvordan dette bør innlemmes i klinisk praksis.
  • Grunnleggende strategier og metoder som anvendes innenfor det psykiske helsevernet for barn og ungdommer for å identifisere og utrede barn- og ungdom.
  • Ha ferdigheter i å benytte sentrale endringsstrategier i arbeid med ulike tilstandsbilder ovenfor barn og unge
  • Bruke relevante metoder for å identifisere barn og unge som opplever omsorgssvikt, vold og overgrep, og sette inn nødvendige tiltak og/eller behandling, eller henvise videre ved behov.
  • Utvikle hypoteser som kan sammensettes i en kasusformulering, som er grunnlaget for arbeidet med behandlingsplaner.
  • Være i stand til å lage individuelle kasusformuleringer.
  • På en selvstendig måte bruke relasjonelle ferdigheter som er sentrale i etablering og opprettholdelse av terapeutiske allianser og samarbeidsallianser.
  • Være i stand til å utforske barnets opplevelsesverden gjennom egnede kommunikasjonsformer.
  • Reflektere over egnede terapeutiske metoder og intervensjoner.
  • Bruke ulike metoder for å sikre tilbakemeldinger fra pasienter om behandlingsresultat, prosess og allianse, og benytte disse for å tilpasse behandlingstilbudet.
  • Analysere og forholde seg kritisk til komplekse faglige spørsmål, ulike roller og muligheter i arbeidet med ulike typer psykiske lidelser, og i samhandling og oppgavefordeling mellom tjenestenivåene.

Generell kompetanse

Du skal:

  • Forstå implikasjonene av den utviklingspsykopatologiske modell, som innebærer en gjensidig påvirkning i samspillet mellom barnet og dets miljø.
  • Forstå at kliniske tilstander hos barn ofte er modifiserbare og at kunnskap om normale og patologiske utviklingsprosesser kan belyse hverandre.
  • Forstå at patologiske tilstander hos barn kan skape atypiske omsorgsbetingelser.
  • Forstå det sammensatte bildet av svakheter og styrker som vansker hos barn ofte representerer.
  • Selvstendig utrede og diagnostisere psykiske vansker og lidelser hos barn og unge, og evaluere effekten av intervensjoner.
  • Anvende kunnskaper og ferdigheter på en selvstendig måte til å planlegge, gjennomføre og evaluere ulike evidensbaserte terapeutiske intervensjoner overfor lettere, moderate og alvorlige psykiske lidelser, både på individ-, familie- og gruppenivå.
  • Anvende kunnskaper og ferdigheter til å integrere forskning, klinisk ekspertise og pasientens egenskaper og ønskemål for å tilpasse utredning og behandling.
  • Kunne reflektere over egne tanker og følelser knyttet til kliniske tema.
  • Kunne reflektere over eget personlig og faglig utgangspunkt.
  • Få forståelse av egne ferdigheter og utviklingsmuligheter.
  • Utvikle respekt, åpenhet og toleranse for klient og foreldre.
  • Kunne reflektere over fagetiske dilemmaer og betydning av kulturell variasjon.

Generell kompetanse for praksis

Du skal:

  • Respektere barn og unges integritet, verdighet og autonomi. Det inkluderer bevissthet om kultursensitivitet og den betydning omsorgspersoner, barnehage og skole kan ha for barn og unge.
  • Ha respekt for utøvelsen av yrket som klinisk psykolog, godt forankret i fagetiske retningslinjer og aktuelt lovverk.
  • Evaluere egen person i profesjonell sammenheng, spesielt med hensyn til holdninger, styrker og begrensninger samt ferdigheter i undersøkelsessituasjonen.

Opptak til emnet

Emnet er forbeholdt studenter på 9. semester på profesjonsprogrammet i psykologi.

Obligatoriske forkunnskaper

Alle emner fra 1. til og med 8. semester på profesjonsstudiet må være bestått.

Overlappende emner

Undervisning

Både forelesninger og seminarer er obligatoriske, med maksimum 20 % fravær (per. aktivitet).

Praksis

Praksis er obligatorisk. Grupper med 2-4 studenter er utplassert ukentlig 3 timer på den aktuelle institusjon i 11 uker (minimum 33 klokketimer). Praksislærer gir ukentlig veiledning og tilrettelegger praksis slik at studentene får følge aktuelle møter, klientutredninger og klientsamtaler.

Forpraksisplasser fordeles av Psykologisk institutt via studentweb. Vi gjør oppmerksom på at da det generelt er få forpraksisplasser som passer til denne typen praksis, så må studenter være forberedt på å bli sendt på praksis et stykke utenfor Oslo. Praksisplasser på dette emnet befinner seg i tillegg til Oslo og Akershus, blant annet i Vestfold, Østfold og Buskerud.

For at obligatorisk praksisaktivitet skal godkjennes må fravær ikke overskride 15%.

Dersom man overskrider 15% fravær i forpraksis må dette evt. kompenseres på praksisplassen, dersom praksisplassen har mulighet til å tilby dette. Har praksisplassen ikke mulighet til å tilby studenten å kompensere på et annet tidspunkt, vil praksis ikke bli godkjent.

Se her for informasjon om obligatorisk aktivitet ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Studenter som deltar i legemiddelassistert rehabilitering (LAR) er pliktige til å opplyse om dette til praksisstedet i forbindelse med at de får tilbud om praksisplass jf. helsepersonelloven §8 første og annet ledd. "Helsepersonell skal ikke innta eller være påvirket av alkohol eller andre rusmidler i arbeidstiden. Legemidler som er nødvendige på grunn av sykdom, regnes ikke som rusmidler etter første ledd. Helsepersonell som inntar slike legemidler, skal snarest orientere sin arbeidsgiver om dette."

Fravær fra obligatorisk aktivitet

Ved sykdom eller andre tungtveiende grunner kan du i noen tilfeller få godkjent gyldig fravær eller utsettelse av obligatorisk aktivitet.

Adgang til undervisning

Dersom du har gjennomført og fått godkjent obligatorisk undervisning, har du ikke krav på ny undervisning. Dersom du har fått undervisningsopptak til emnet, men ikke har gjennomført eller fått godkjent obligatorisk undervisning, har du rett til ny undervisning når det er ledig kapasitet.

Seminarundervisningen er lukket og forbeholdt studenter med opptak på emnet.

Godkjent obligatorisk aktivitet er kun gyldig i 3 semestre.

Eksamen

Mappeinnlevering

I tillegg bygger vurderingen på at studenten er funnet skikket til å utføre det arbeidet denne har vært satt til (jfr. bestemmelser om skikkethetsvurdering.)

Innlevering av evaluering av praksis

Du skal skrive en kort rapport fra praksis der arbeidsoppgaver og erfaringer beskrives. Du benytter et skjema som du finner på instituttets nettsider: Evalueringsskjema Evalueringsskjemaet legges til grunn for en avsluttende samtale mellom deg og din praksislærer ved praksisplassen. Praksislærer undertegner som en bekreftelse på at praksis er fullført og returnerer deretter skjemaet til Psykologisk institutt innen 8 virkedager etter endt praksis.

I tillegg bygger vurderingen på at studenten er funnet skikket til å utføre det arbeidet denne har vært satt til jfr. bestemmelser om skikkethetsvurdering

Hjelpemidler til eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt, men det er ikke tillatt å generere hele eller deler av eksamensbesvarelsen ved hjelp av AI-verktøy som Chat GPT eller liknende.

Eksamensspråk

Du kan besvare eksamenen på norsk, svensk eller dansk.

Karakterskala

Emnet bruker karakterskala bestått/ikke bestått. Les mer om karakterskalaen.

Adgang til ny eller utsatt eksamen

Vi tilbyr ikke utsatt eksamen i dette emnet. Vi gjør unntak for studenter som venter barn.

Se også informasjon om å ta eksamen på nytt.

Mer om eksamen ved UiO

Andre veiledninger og ressurser finner du på fellessiden om eksamen ved UiO.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 4. juni 2024 14:11:56

Fakta om emnet

Nivå
Master
Studiepoeng
20
Undervisning
Vår og høst
Eksamen
Vår og høst
Undervisningsspråk
Norsk