Oppbygging og gjennomføring
Dette er et toårig fulltidsstudium bestående av fellesemner, metodeemner og fordypningsemner. Studiet er delt inn i fem fordypninger, og du kan kun få opptak til én fordypning. Det er mulig å dra på utveksling tredje eller fjerde semester.
Oppbygning av studieprogrammet for studenter tatt opp høsten 2024 og senere
Mer informasjon om emnene finner du under fordypningen nedenfor.
4. semester |
Valgfritt emne (10 sp) |
SPED4900 Masteroppgave (20 sp) |
|||
3. semester |
SPED4004 – Spesialpedagogisk rådgivningsarbeid |
Metodisk spesialisering (10 sp) |
SPED4900 Masteroppgave (10 sp) | ||
2. semester |
SPED4003 Spesialpedagogisk utredningsarbeid (10 sp) |
SPED4X02 Fordypningsemne 2 (Praksis 4 uker) (10 sp) |
SPED4X03 Fordypningsemne 3 (10 sp) |
||
1. semester |
SPED4X01 Fordypningsemne 1 (15 sp) |
RSNE4013 Basic concepts in Statistics (5 sp) |
RSNE4011 Quantitative research methods and design (5 sp) |
RSNE4012 Qualitative research methods and design (5 sp) |
|
10 studiepoeng | 10 studiepoeng | 10 studiepoeng |
Studieprogrammet er satt sammen av følgende emner, som til sammen utgjør 120 studiepoeng:
- Valgt fordypning (35 studiepoeng, se detaljert oppbygging av fordypningene under):
- Audiopedagogikk - Hørsel, språk og kommunikasjon
- Logopedi
- Psykososiale vansker
- Spesifikke lærevansker
- Nevroutviklingsforstyrrelser
- Spesialpedagogisk rådgivning og utredningsarbeid (20 studiepoeng)
- Vitenskapsteori, forskningsmetode og statistikk (25 studiepoeng)
- Masteroppgave (30 studiepoeng)
- Valgfritt emne (10 studiepoeng)
Fordypning i Audiopedagogikk – Hørsel, språk og kommunikasjon
4. semester |
Valgfritt emne (10 sp) |
SPED4900 Masteroppgave (20 sp) |
|||
---|---|---|---|---|---|
3. semester |
SPED4004 – Spesialpedagogisk rådgivningsarbeid (Praksis 4 uker) (10 sp) |
Metodisk spesialisering (10 sp) |
SPED4900 Masteroppgave (10 sp) |
||
2. semester |
SPED4003 – Spesialpedagogisk utredningsarbeid (10 sp) |
SPED4102 – Audiopedagogikk - Kartlegging og intervensjon (Praksis 4 uker) (10 sp) |
SPED4103 – Evidence-Based Practice in Educational Audiology (10 sp) |
||
1. semester |
(15 sp) |
RSNE4013 – Basic concepts in Statistics (5 sp) |
RSNE4011 – Quantitative research methods and design (5 sp) |
RSNE4012 – Qualitative research methods and design (5 sp) |
|
10 studiepoeng | 10 studiepoeng | 10 studiepoeng |
Fordypning i Logopedi
Fordypning i logopedi gir innsikt i ulike kommunikasjons- og språkvansker i et livsløpsperspektiv. Studiet legger opp til selvstendig og tverrfaglig arbeid med praksisnære problemstillinger med grunnlag i forskning.
Fordypningen gir deg profesjonell kompetanse om logopedisk arbeid overfor mennesker med kommunikasjons-, språk-, tale- stemme- og svelgevansker i alle aldersgrupper. Det er vansker som kan ha oppstått som en del av utviklingen, eller oppstått som følge av sykdom eller skade. Studiet gir deg grunnlaget for å jobbe forskningsbasert som logoped innenfor utdanning- og helsesektoren. Du lærer å planlegge, gjennomføre og kritisk evaluere logopedisk kartlegging, diagnostisering og tiltak.
I tillegg til fellesemner og ett valgfritt emne, består fordypningen av følgende emner:
- SPED4201 Introduksjon til logopedi
- SPED4202 Logopedisk kartlegging og tiltak
- SPED4203 Evidence-Based Practice in Speech and Language Pathology
- SPED4900 Masteroppgave
4. semester |
Valgfritt emne (10 sp) |
SPED4900 Masteroppgave (20 sp) |
||||
---|---|---|---|---|---|---|
3. semester |
SPED4004 – Spesialpedagogisk rådgivningsarbeid (10 sp) |
Metodisk spesialisering (10 sp) |
SPED4900 Masteroppgave (10 sp) |
|||
2. semester |
SPED4003 – Spesialpedagogisk utredningsarbeid (10 sp) |
SPED4202 – Logopedisk kartlegging og tiltak (Praksis 4 uker) (10 sp) |
SPED4203 – Evidence-based practice in speech and language pathology (10 sp) |
|||
1. semester |
(15 sp) |
RSNE4013 – Basic concepts in Statistics (5 sp) |
RSNE4011 – Quantitative research methods and design (5 sp) |
RSNE4012 – Qualitative research methods and design (5 sp) |
||
10 studiepoeng | 10 studiepoeng | 10 studiepoeng |
Arbeidsformer
Studiet har varierte lærings- og vurderingsformer, blant annet casebasert undervisning, kollokvium, praktiske seminarer, forelesninger, selvstudium og masteroppgave.
Praksis organiseres internt på universitetet eller eksternt i PPT, voksenopplæring, sykehus eller andre relevante arbeidsplasser. I praksis får du som student bli kjent med ett eller flere logopediske vanskeområder og får anledning både til å observere og ta del i planleggingen og gjennomføringen av kartlegging og tiltak.
Undervisningsspråk
Undervisningsspråket er primært norsk eller engelsk, men noen forelesninger kan også foregå på svensk eller dansk. Pensumlitteratur vil i hovedsak være på norsk og engelsk. Skriftlige besvarelser kan være på norsk, engelsk, svensk eller dansk. I emnet SPED4203 vil undervisning foregå på engelsk.
Jobbmuligheter
Som student ved masterprogrammet i spesialpedagogikk med fordypning i logopedi vil du etter endt studie være kvalifisert til å jobbe som logoped. Som logoped kan du jobbe med personer i alle aldre med kommunikasjons-, språk, tale- stemme- og svelgevansker. Det er et økende behov for logopeder i helse- og utdanningssektoren i Norge. Aktuelle arbeidsplasser vil blant annet kunne være spesialpedagogiske kompetansesentre, PPT, voksenopplæring, sykehus, rehabilitering, universitet og høyskole, eller privat praksis.
Fordypning i Psykososiale vansker
4. semester |
Valgfritt emne (10 sp) |
SPED4900 Masteroppgave (20 sp) |
||||
---|---|---|---|---|---|---|
3. semester |
SPED4004 – Spesialpedagogisk rådgivningsarbeid (Praksis 4 uker) (10 sp) |
Metodisk spesialisering (10 sp) |
SPED4900 Masteroppgave (10 sp) |
|||
2. semester |
SPED4003 – Spesialpedagogisk utredningsarbeid (10 sp) |
SPED4302 – Psykologiske, sosiale og emosjonelle vansker: Internaliserte vansker (Praksis 4 uker) (10 sp) |
(10 sp) |
|||
1. semester |
(15 sp) |
RSNE4013 – Basic concepts in Statistics (5 sp) |
RSNE4011 – Quantitative research methods and design (5 sp) |
RSNE4012 – Qualitative research methods and design (5 sp) |
||
10 studiepoeng | 10 studiepoeng | 10 studiepoeng |
Fordypning i Spesifikke lærevansker
4. semester |
Valgfritt emne (10 sp) |
SPED4900 Masteroppgave (20 sp) |
||||
---|---|---|---|---|---|---|
3. semester |
SPED4004 – Spesialpedagogisk rådgivningsarbeid (10 sp) |
Metodisk spesialisering (10 sp) |
SPED4900 Masteroppgave (10 sp) |
|||
2. semester |
SPED4003 – Spesialpedagogisk utredningsarbeid (10 sp) |
SPED4402 – Spesifikke lærevansker - kartlegging og tiltak (Praksis 4 uker) (10 sp) |
SPED4403 – Special topics in specific learning difficulties (10 sp) |
|||
1. semester |
(15 sp) |
RSNE4013 – Basic concepts in Statistics (5 sp) |
RSNE4011 – Quantitative research methods and design (5 sp) |
RSNE4012 – Qualitative research methods and design (5 sp) |
||
10 studiepoeng | 10 studiepoeng | 10 studiepoeng |
Fordypning i Nevroutviklingsforstyrrelser
Denne studieretningen passer for deg som ønsker å lære hvordan du kan legge til rette for best mulig deltakelse for personer med nevroutviklingsforstyrrelser i barnehage, skole, arbeid og samfunnsliv for øvrig.
Det legges vekt på de tre nevroutviklingsforstyrrelsene; intellektuelle utviklingsforstyrrelser, autismespekterforstyrrelser og ADHD.
Du får forskningsbasert kunnskap, ferdigheter og profesjonell kompetanse knyttet til spesialpedagogisk arbeid på individ- og systemnivå overfor personer med nevroutviklingsforstyrrelser, fra tidlig utvikling til voksen alder.
I tillegg til fellesemner og ett valgfritt emne, består fordypningen av følgende emner:
- SPED4601 Introduksjon til nevroutviklingsforstyrrelser
- SPED4602 Kartlegging og tiltak ved nevroutviklingsforstyrrelser
- SPED4603 Neurodevelopmental disorders in a lifespan perspective
- SPED4900 Masteroppgave
4. semester |
Valgfritt emne (10 sp) |
SPED4900 Masteroppgave (20 sp) |
||||
---|---|---|---|---|---|---|
3. semester |
SPED4004 – Spesialpedagogisk rådgivningsarbeid (Praksis 4 uker) (10 sp) |
Metodisk spesialisering (10 sp) |
SPED4900 Masteroppgave (10 sp) |
|||
2. semester |
SPED4003 – Spesialpedagogisk utredningsarbeid (10 sp) |
SPED4602 – Kartlegging og tiltak ved nevroutviklingsforstyrrelser (Praksis 4 uker) (10 sp) |
SPED4603 – Neurodevelopmental disorders in a lifespan perspective (10 sp) |
|||
1. semester |
(15 sp) |
RSNE4013 – Basic concepts in Statistics (5 sp) |
RSNE4011 – Quantitative research methods and design (5 sp) |
RSNE4012 – Qualitative research methods and design (5 sp) |
||
10 studiepoeng | 10 studiepoeng | 10 studiepoeng |
Arbeidsformer
Studiet har varierte lærings- og vurderingsformer, blant annet PBL/casebasert undervisning, praktiske seminarer og forelesninger. Mye av undervisningen er obligatorisk. Du får ekstern praksis.
Undervisningsspråk
Undervisningsspråket og pensumlitteratur er primært norsk eller engelsk. Skriftlige besvarelser kan være på norsk, engelsk, svensk eller dansk. I emnet SPED4603 vil undervisning foregå på engelsk.
Jobbmuligheter
Det er gode muligheter for relevant arbeid etter avlagt mastergrad. Typiske arbeidsplasser kan være innen:
- Pedagogisk-psykologisk rådgivningstjeneste
- Utdanningssektoren
- Pedagogiske kompetansesentre
- Helsefaglige kompetansesentre
- Helse- og sosialsektoren (eks. NAV)
- Kommuner
- Boliger og institusjoner
- Arbeidssektor
- Fritidssektor
Oppbygning av studieprogrammet for studenter tatt opp til og med høsten 2023
For studenter tatt opp 2019–2023
Studieprogrammet er satt sammen av følgende emner, som til sammen utgjør 120 studiepoeng:
- Spesialpedagogisk rådgivning, innovasjon og utredning med testsertifisering (20 studiepoeng)
- Valgt fordypning (40 studiepoeng)
- Vitenskapsteori, forskningsmetode og statistikk (20 studiepoeng)
- Masteroppgave (40 studiepoeng)
4. semester | Masteroppgaveemnet i fordypningen | ||
---|---|---|---|
3. semester | SPED4010 – Vitenskapsteori, forskningsmetode og statistikk | Masteroppgaveemnet i fordypningen | |
2. semester | Valgt fordypning | SPED4002 – Spesialpedagogisk rådgivning og utredningsarbeid | |
1. semester | Valgt fordypning
|
SPED4002 – Spesialpedagogisk rådgivning og utredningsarbeid | |
10 studiepoeng | 10 studiepoeng | 10 studiepoeng |
For studenter tatt opp 2017–2018
- Studieretningen - Rådgivning med testsertifisering
- Studieretningen - Rådgivning med kartleggingskompetanse
For studenter tatt opp 2016 og tidligere
Vitnemål og grad
Studiet leder fram til graden: Master i spesialpedagogikk
Emne- og semestersider
Klikk deg inn på hvert emne (se i tabellen ovenfor) for å finne blant annet:
- Timeplan
- Tid og sted for eksamen
- Pensum og læringskrav
Studiekvalitet
Studieprogrammer og emner blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle studiekvaliteten.