English version of this page

Registrer et prosjekt og få tilgang til TSD

Institusjonen din får da avtale om bruk av TSD hvis den ikke har det fra før. 

  

TSD er ment for særlige kategorier av persondata som skal tas ekstra godt vare påog kan brukes av forskere ved UiO og andre offentlige forskningsinstitusjoner

Les mer om UiOs klassifisering av data her.

For å opprette et TSD-prosjekt må du ha etisk vurdering eller behandlingsgrunnlag for håndtering av personopplysninger i forskningen du har tenkt å utføre enten fra

For å levere elektronisk søknad må du legge ved en kopi av etisk vurdering eller behandlingsgrunnlag.

Slik registrerer du et nytt TSD-prosjekt

Du søker elektronisk om å få opprettet et TSD-prosjekt. Underveis i søknaden opprettes databehandler- og tjenesteavtale mellom din institusjon og UiO/TSD dersom disse ikke finnes fra før. Underveis vil du også få opprettet en TSD-bruker.

1. Logg inn i signeringsportalen for TSD-prosjekter

Gå til elektronisk registrering av TSD-prosjekter og logg inn med din elektroniske ID. Bruk en oppdatert nettleser, f.eks. Google Chrome eller Firefox. Eldre versjoner av Internet Explorer frarådes. 

I søknaden vil vi blant annet spørre om følgende opplysninger:

  • Din FEIDE-brukernavn hvis du har
  • Din epostadresse
  • Ditt telefonnummer
  • Hvem har gitt etisk godkjenning for prosjektet? (NSD, REK, Datatilsynet eller lokalt personvernombud)
  • Referansenummer på vedtaket fra NSD, REK, Datatilsynet eller lokalt personvernombud
  • Navn på prosjektet
  • Sluttdato for prosjektet
  • Forskningsansvarlig institusjon for prosjektet
  • Betalingsinformasjon

start registrering av prosjekt

2. Last opp etisk godkjenning av prosjektet

Her må du laste opp et dokument med godkjenning av prosjektet fra enten REK, NSD, Datatilsynet eller et lokalt personvernombud. Du må også legge inn det formelle prosjektnavnet som står i godkjenningen, et kortnavn på prosjektet og en bokstavkode som består av seks bokstaver.

Informasjon om prosjektet til utfylling

3. Fyll inn forskningsansvarlig institusjon

Her velger du institusjonen du tilhører i nedtrekksmenyen. Dersom din institusjon ikke står i menyen, må det opprettes databehandler- og tjenesteavtale. Velg i så fall Annen institusjon i nedtrekksmenyen, og fyll ut disse avtalene. Du må ha myndighet til å inngå disse avtalene.

Bildet kan inneholde: skrift, materiell eiendom, skjermbilde, parallell, nummer.

Når du klikker på Neste kommer du til opprettelse av tjenestavatale.

Bildet kan inneholde: skrift, skjermbilde, parallell, nummer.

4. Fyll inn kontaktperson for fakturering

Her velger du hvem som skal motta fakturaene for prosjektet.

Velg fakultet/senter

5. Velg lagringsbehov og operativsystem

Legg inn ditt anslåtte lagringsbehov og hvilket operativsystem du vil bruke.

Valg av lagring

Hvis du trenger å lagre data over 1 TiB, har du flere muligheter:

Avhengig av institusjonen prosjektet ditt er tilknyttet, kan det hende du får bedre støtte via et av disse tilbudene.

6. Velg om du trenger tilgang til Colossus

Colossus er Sigma2s beregningsklynge og tilbys i samarbeid med UiO. Hvis du trenger High Performance Computing-ressurser i TSD, må du søke om Sigma2-ressurser.

PostgreSQL er en open source database.

Tilgang til colossus

7. Bekreft at informasjonen er lest og signer

Signer digitalt ved å trykke på  til signering i slutten av skjemaet. Dokumentet som skal signeres blir så synlig i nettleseren. Her er det viktig å fullføre signeringen ved å trykke på den store røde knappen merket Signer dokument. Merk at du nå blir bedt om å logge inn med ID-porten en gang til. Dette kreves for å få en gyldig digital signatur.

Behandlingstiden er 10 arbeidsdager.

Avhuking for forståtte vilkår

     

     

    Publisert 30. mars 2021 11:10 - Sist endret 7. juni 2022 11:24