English version of this page

Arrangementer

Felles oversikt over UiOs arrangementer. Finner du ikke et spesielt arrangement eller er du kun interessert i arrangementer innen ett fagområde? Forsøk enhetenes lokale kalendere.

Kommende 5 dager

i dag mars
Tid og sted: , Deichman Lambertseter

Over hele verden står statuer av despoter, krigsforbrytere og slavehandlere. Noen mener at monumentene har en viktig historisk funksjon, andre at de utgjør de en trussel mot våre moderne verdier.

Tid og sted: , Naturhistorisk museum

Hver tirsdag er det babyomvisning på Naturhistorisk museum. Ukens babyomvisning er i Klimahuset.

Tid og sted: , Domus Juridica, auditorium 3

Offentlig sektor har knappere med ressurser til disposisjon, men problemene blir verken færre eller enklere. Hvordan bruke utredningsinstruksen på komplekse utfordringer?

Tid og sted: , Domus Bibliotheca

Hvorfor det er viktig selv å erfare nedstøvede arkiver og ruiner i vår digitale samtid. Hør idéhistoriker Line Cecilie Engh i årets P. A. Munch-forelesning.

Tid og sted: , Deichman Bjørvika Deichmansalen (underetasje)

Milei, Erdogan, Marcos jr., Putin og Trump. Hvorfor stemmer folk frivillig på diktatoriske ledere? Hva slags samfunn sørger for deres grobunn og fremvekst?

Tid og sted: , Domus Bibliotheca

Bli med og bidra til UiOs nye språkpolitikk! På dette andre av to frokostmøter – et på norsk og et på engelsk – deler vi erfaringer og får innspill til arbeid med språkbruk og språkpolitikk på UiO.

Tid og sted: , Realfagsbiblioteket

Det Norske Videnskaps-Akademi kunngjør årets vinner av Abelprisen! Få med deg spenningen, reaksjonene og sendingen fra DNVA på storskjem i Realfagsbiblioteket!

Tid og sted: , Historisk museum

Hvordan forandret seg i Norge i middelalderen – og hva kan gjenstander funnet i Oslo fortelle om livet i denne perioden?

Tid og sted: , Deichman Nydalen

En mer mangfoldig verden: Skeive i dataspill, spillutvikling og spillkultur.

Tid og sted: , Domus Bibliotheca

Hvordan endres ulike dyrs livsvilkår i Antropocen?

Tid og sted: , Naturhistorisk museum

Opplev Botanisk hage på kveldstid med en av våre erfarne botanikere. Under omvisningen får du se noe av det som blomstrer nå.

Tid og sted: , Deichman Grünerløkka

Er sjalusi, lengsel og det første møtets sødme det samme i 2024 som det var da Camilla Collett og Amalie Skram skrev sine romanverk? Hva kan litteraturen fortelle oss om følelser før og nå?

Tid og sted: , Deichman Bjørvika Deichmansalen (Kino, underetasje)

Hvilken versjon av sannheten skal få plass i historiebøkene – israelernes eller palestinernes?

Tid og sted: , Oslo Nye Teater, i publikumsfoajeen i 2. etasje, ved baren

Latinamerikanske velgere synes å ha en forkjærlighet for autoritære og karismatiske politikere. Men finnes det kvinnelige ledere – såkalte «caudillas» – og var i så fall Evita Perón det?

Tid og sted: , Deichman Stovner

Viktige hendelser i norsk hiphop-historie og alt annet du lurer på om rap.

Tid og sted: , Demo Linderud

I 1958 sa regjeringen at det ikke fantes noen urbefolkning i Norge. 40 år senere sa Kong Harald at Norge er grunnlagt på territoriet til to folk – nordmenn og samer. Hva endret seg?

Tid og sted: , Litteratursalongen, Georg Sverdrups hus

Do you want to learn and practice languages while getting to know people from around the world? Come to the language café then!

Tid og sted: , Domus Bibliotheca

Forelskelse, alkohol og narkotika. De gir oss alle en rus. Hva skjer i hjernen vår da?

Tid og sted: , Deichman Bjørvika Deichmansalen (Underetasje)

Velkommen til lytteklubben Classic Album Sundays og Deichman Bjørvika der vi dykker ned i musikkhistorien med Prince.

Tid og sted: , Bikuben, Det Norske Teatret

Korleis, og korfor, bruker ein moderne forfattar antikkens historie? Velkommen til innsikt på Det Norske Teatret om keisar Caligula og Albert Camus.

Tid og sted: , Realfagsbiblioteket, Vilhelm Bjerknes' hus

Endelig er det fredag - og det betyr at Abels tårn har direktesending fra Realfagsbiblioteket.

Tid og sted: , Naturhistorisk museum

Dra på ekspedisjon i utstillingene og prøv deg som zoolog i museumslaben. Naturhistorisk museum har åpent hver dag hele påskeferien.

Tid og sted: , Universitetets aula

Opplev Edvard Munchs verdenskjente aulamalerier midt i Oslo sentrum, helt gratis!

Flere kommende arrangementer

Tid og sted: , Historisk museum

Utforsk verdens kulturskatter i utstillingen «Arv – vår plass i historien». Masker fra Kongo og Indiske instrumenter - gå på skattejakt med vårt skattekart og oppdag det store mangfoldet av gjenstander!

Tid og sted: , Universitetets aula

Man skal pleie sine venner. I musikken har sterke vennskap alltid vært en viktig faktor for skaperkraft og samspill.

Tid og sted: , Historisk museum

Denne siste lørdagen i mars, påskeaften, gir vi publikum gratis inngang til Historisk museum.

Tid og sted: , Naturhistorisk museum

Hver tirsdag er det babyomvisning på Naturhistorisk museum. Ukens babyomvisning er i zoologiske utstillinger.