UTLED4224 – Ledelse og styring av utdanning
Beskrivelse av emnet
Kort om emnet
Emnet er nedlagt, se våre gjeldende emner for master i utdanningsledelse her.
Emnet behandler sentrale sider ved styring av utdanningssektoren, hva som kjennetegner skolen som organisasjon og ledelse av skolen. Det går særlig inn på hvordan utdanningssektoren i Norge styres av ulike aktører på nasjonalt og lokalt nivå, lederskap i skolen som organisasjon og hvordan norske utdanningsinstitusjoner formes av globalisering og internasjonale trender.
Hva lærer du?
Etter fullført emne skal du ha tilegnet deg
kunnskaper om
- forstår sentrale sider ved styring av utdanning og den internasjonale konteksten dette inngår i
- har innsikt i hva som kjennetegner skolen som organisasjon, formaliserte roller, forventninger og betydningen av skolens kontekst
- har innsikt i ledelse og profesjonalitet i utdanning som kunnskapsfelt
- forstår hvordan ledelse er uløselig knyttet til utfoldelse av makt, legitim autoritet og tillit
- har kunnskap om hvordan rettslige standarder oversettes og omformes til profesjonell handling lokalt
- har innsikt i etiske dilemmaer i utøvelse av lederrollen
ferdigheter til å
- kan vurdere sentrale aspekter ved styring og ledelse av utdanning analytisk og kritisk - både i en norsk og internasjonal sammenheng
- kan analysere strukturelle og kulturelle trekk ved egen organisasjon
- kan gjennomføre kritisk analyse av egen lederrolle og ledelsespraksis
- kan lese, forstå og analysere dokumenter, faglitteratur og andre tekster
- kan formulere relevante problemstillinger og anvende teori og forskning i analyse av praksis og erfaring fra egen arbeidshverdag
- kombinerer et rettslig og et pedagogisk skjønn for å sikre elevers rett til et godt skolemiljø og til en tilpasset opplæringssituasjon
- kan vurdere og bidra til kvalitet og effektivitet i egen organisasjon
generell kompetanse til å
- kan analysere spørsmål om styring av utdanningssektoren, egen organisasjon og ledelse
- kan utøve skjønnsmessige overveielser og bruke kunnskap på en kritisk og selvstendig måte
- kan utøve etisk dømmekraft i møte med faglige og praktiske problemstillinger
Opptak og adgangsregulering
Studenter må hvert semester søke og få plass på undervisningen og melde seg til eksamen i Studentweb.
Dersom du ikke allerede har studieplass ved UiO, kan du søke opptak til våre studieprogrammer.
Kun studenter som er tatt opp til Masterprogrammet i utdanningsledelse kan ta emnet.Det er ikke mulig å ta emnet som privatist.
Forkunnskaper
Obligatoriske forkunnskaper
Du må ha bestått enten emnene VEIL4005 – Veiledning i skolen (nedlagt), VEIL4015 – Veiledning og mentoring i lærerprofesjonen (nedlagt) og VEIL4020 – Veiledning og mentoring i lærerprofesjonen 2 (nedlagt) eller VEIL4010 – Veiledning og mentoring i lærerprofesjonen 1 (nedlagt), VEIL4011 og VEIL4012 for å kunne ta dette emnet.
Overlappende emner
- 10 studiepoeng overlapp mot UTLED4221 – Profesjonalitet og ledelse (nedlagt)
- 10 studiepoeng overlapp mot UTLED4220 – Profesjonalitet, organisasjonsutvikling og demokrati (nedlagt)
Undervisning
Emnet tilrettelegger for undervisning i forelesninger, seminarer og arbeid i mindre grupper. Emnet forutsetter deltakelse på fellessamlinger, arbeid i basisgrupper og gjennomføring av nettbasert arbeid (arbeidskrav). Det tilbys nettbasert veiledning.
Obligatoriske aktiviteter
- 75 % frammøte på samlinger
- to obligatoriske arbeidskrav
Adgang til undervisning
Dersom du har gjennomført og fått godkjent obligatorisk undervisning, har du ikke krav på ny undervisning. Dersom du har fått undervisningsopptak til emnet, men ikke har gjennomført eller fått godkjent obligatorisk undervisning, har du rett til ny undervisning når det er ledig kapasitet.
Undervisningen er lukket og forbeholdt studenter på masterprogrammet i utdanningsledelse.
Eksamen
- Fagoppgave/kronikk i gruppe: omfang ca. 2000 ord. Kan også gjennomføres individuelt: omfang ca. 1500 ord.
For å kunne gå opp til eksamen må arbeidskravet være fullført.
Kildebruk og referanser
Ved oppgaveskriving må du gjøre deg kjent med reglene for kildebruk og referanser. Ved brudd på reglene kan du bli mistenkt for fusk/forsøk på fusk.
Hjelpemidler
Det er ingen begrensninger når det gjelder hjelpemidler til eksamen
Eksamensspråk
Du kan besvare eksamen på norsk, svensk, dansk eller engelsk.
Karakterskala
Emnet bruker karakterskala bestått/ikke bestått. Les mer om karakterskalaen.
Begrunnelse og klage
Adgang til ny eller utsatt eksamen
Trekk fra eksamen
Det er mulig å ta eksamen i emnet inntil tre ganger. Dersom du trekker deg fra eksamen etter fristen eller under eksamen, bruker du et eksamensforsøk.
Tilrettelagt eksamen
Søknadskjema, krav og frist for tilrettelagt eksamen.