SPED3001 – Lærevansker og særskilte behov i et individ- og systemperspektiv
Beskrivelse av emnet
Timeplan, pensum og eksamensdato
Kort om emnet
Emnet tar utgangspunkt i tre sentrale spesialpedagogiske vanskeområder. Det fokuseres på basiskunnskap om vanskene og risiko- og beskyttelsesfaktorer som forståelsesgrunnlag for kartlegging, tiltak og vurdering. Dette legges så til grunn for kritisk refleksjon og drøfting av forskningsbasert kunnskap relatert til det spesialpedagogiske praksisfeltet.
Lærevansker og særskilte behov i et individ- og systemperspektiv er delt inn i 4 moduler:
- Modul 1: Spesifikke lærevansker knyttet til språk og kognisjon
- Modul 2: Nevroutviklingsforstyrrelser
- Modul 3: Psykososiale vansker
- Modul 4: Kartlegging, tiltak og vurdering
Hva lærer du?
Læringsutbytte
Emnet skal bidra til at studentene tilegner seg kunnskap om og innsikt i spesialpedagogiske forsknings- og anvendelsesområder på individ-, gruppe- og systemnivå.
Kunnskap
Gjennom arbeidet med emnet skal du opparbeide kunnskaper om og innsikt i:
- Risikofaktorer, lærevansker og særskilte behov sett i relasjon til alderstypisk utvikling og læring.
- Hvordan man kan identifisere vansker og tilrettelegge for utvikling og læring i barnehage og skole.
Ferdigheter
Gjennom arbeidet med emnet skal du utvikle begynnende ferdigheter som styrker evnen til å kunne:
- Analysere og kritisk vurdere egen kunnskap og faglige problemstillinger innen fagfeltet.
- Anvende teoretiske kunnskaper på spesialpedagogiske utfordringer i praksisfeltet.
- Gjøre deg kjent med ulike tester og kartleggingsmateriale som er relevante for vanskeområdene.
Generell kompetanse
Du skal kunne:
- Redegjøre for og kritisk diskutere lærevansker og særskilte behov i et individ- og samfunnsperspektiv.
- Planlegge, gjennomføre og reflektere kritisk over spesialpedagogiske tiltak i tråd med etiske krav og retningslinjer.
- Søke ny kunnskap om relevant forskning og dens anvendelse i det spesialpedagogiske praksisfeltet.
Opptak til emnet
Studenter må hvert semester søke og få plass på undervisningen og melde seg til eksamen i Studentweb.
Dersom du ikke allerede har studieplass ved UiO, kan du søke opptak til våre studieprogrammer.
Skikkethetsvurdering
All undervisning i spesialpedagogikk er omfattet av bestemmelsene om skikkethetsvurdering. I spesielle tilfeller kan en bekymringsmelding/tvilsmelding føre til utestengelse fra studiet. Se informasjon om skikkethetsvurdering.
Opptak forutsetter studieplass på bachelorprogrammet i spesialpedagogikk.
Obligatoriske forkunnskaper
- SPED1100 – Introduksjon til spesialpedagogikk
- SPED1200 – Spesialpedagogisk forskningsmetode og forskningsbasert praksis
- SPED1300 – Læring i et livsløpsperspektiv
- SPED2100 – Utvikling i et livsløpsperspektiv
- SPED2200 – Den spesialpedagogiske tiltakskjeden
Overlappende emner
- 45 studiepoeng overlapp med SPED3000 – Lærevansker og særskilte behov i et system- og individperspektiv (nedlagt).
- 45 studiepoeng overlapp med SPED3003 – Lærevansker og særskilte behov i et individ- og systemperspektiv (påbygningsenhet).
Undervisning
Undervisningen vektlegger studentaktive arbeidsformer og gjennomføres som forelesninger og seminar.
Emnet har tre obligatoriske komponenter:
- Gjennomføre 4 uker praksis høst
- Deltakelse på seminar høst
- Deltakelse på seminar vår
Det er obligatorisk oppmøte på seminar og i praksis. Det er ikke mulig å bytte gruppe etter at du har fått plass på valgt seminargruppe. På obligatorisk undervisning tillates et fravær på inntil 20 % på et studieår. Eventuelt fravær utover 20 % må dokumenteres med legeattest.
Mer detaljert informasjon om de obligatoriske komponentene legges ut på semestersiden og i Canvas.
Godkjente obligatoriske komponenter gjelder i 3 år. Du trenger da ikke å ta komponentene på nytt hvis ny eksamen avlegges innen 3 år etter første forsøk.
Les informasjon og Retningslinjer for praksis ved studier på ISP.
Eksamen
Høstsemesteret
Modul 1: En skoleeksamen (à 6 timer)
Modul 2: En skoleeksamen (à 6 timer)
Vårsemesteret
Modul 3: En skoleeksamen (à 6 timer)
Modul 4: En 3 dagers hjemmeeksamen
Hver eksamen teller 25% ved fastsetting av endelig karakter.
Alle fire eksamenene må være bestått for å kunne bestå emnet. Deleksamenene er ikke forkunnskapskrav, og et ikke bestått resultat på en deleksamen hindrer ikke studenten i å ta de andre deleksamenene i emnet.
For å gå opp til eksamen må de obligatoriske aktivitetene i undervisningen være godkjent. Alt fravær fra seminarer utover 20 % må dokumenteres med legeattest. De obligatoriske aktivitetene er gyldig i 3 år og du trenger ikke å ta dem på nytt hvis du går opp til ny eksamen innen 3 år.
Sensurordning: Intern sensur med 2 sensorer på minst 20 % av oppgavene. Ved klagesensur oppnevnes 2 sensorer, hvorav én er intern og én er ekstern. Hver eksamen teller 25% ved fastsetting av endelig karakter. Alle fire eksamenene må være bestått for å kunne bestå emnet. Deleksamenene er ikke forkunnskapskrav, og et ikke bestått resultat på en deleksamen hindrer ikke studenten i å ta de andre deleksamenene i emnet.
Hjelpemidler til eksamen
Ingen hjelpemidler er tillatt på skoleeksamen.
Eksamensspråk
Du kan besvare eksamen på norsk, svensk, dansk eller engelsk.
Karakterskala
Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.
Adgang til ny eller utsatt eksamen
Kontinuasjonseksamen
Studenter som ikke består eksamen, kan benytte seg av et nytt eksamensforsøk (kontinuasjons-eksamen). Kontinuasjonseksamen avholdes innen 3 måneder etter ordinær eksamen. Fakultetet informerer om eksamensdato og gir retningslinjer. Studenter som vil forbedre sin karakter, kan avlegge eksamen neste gang ordinær eksamen avholdes såfremt studenten har flere eksamensforsøk.
Mer om eksamen ved UiO
- Kildebruk og referanser
- Tilrettelegging på eksamen
- Trekk fra eksamen
- Syk på eksamen / utsatt eksamen
- Begrunnelse og klage
- Ta eksamen på nytt
- Fusk/forsøk på fusk
Andre veiledninger og ressurser finner du på fellessiden om eksamen ved UiO.