SPED3001 – Lærevansker og særskilte behov i et individ- og systemperspektiv

Timeplan, pensum og eksamensdato

Kort om emnet

Emnet tar utgangspunkt i tre sentrale spesialpedagogiske vanskeområder. Det fokuseres på basiskunnskap om vanskene og risiko- og beskyttelsesfaktorer som forståelsesgrunnlag for kartlegging, tiltak og vurdering. Dette legges så til grunn for kritisk refleksjon og drøfting av forskningsbasert kunnskap relatert til det spesialpedagogiske praksisfeltet.

Lærevansker og særskilte behov i et individ- og systemperspektiv er delt inn i 4 moduler:

  • Modul 1: Spesifikke lærevansker knyttet til språk og kognisjon
  • Modul 2: Nevroutviklingsforstyrrelser
  • Modul 3: Psykososiale vansker
  • Modul 4: Kartlegging, tiltak og vurdering

Hva lærer du?

Læringsutbytte

Emnet skal bidra til at studentene tilegner seg kunnskap om og innsikt i spesialpedagogiske forsknings- og anvendelsesområder på individ-, gruppe- og systemnivå.

Kunnskap

Gjennom arbeidet med emnet skal du opparbeide kunnskaper om og innsikt i:

  • Risikofaktorer, lærevansker og særskilte behov sett i relasjon til alderstypisk utvikling og læring.
  • Hvordan man kan identifisere vansker og tilrettelegge for utvikling og læring i barnehage og skole.

Ferdigheter

Gjennom arbeidet med emnet skal du utvikle begynnende ferdigheter som styrker evnen til å kunne:

  • Analysere og kritisk vurdere egen kunnskap og faglige problemstillinger innen fagfeltet.
  • Anvende teoretiske kunnskaper på spesialpedagogiske utfordringer i praksisfeltet.
  • Gjøre deg kjent med ulike tester og kartleggingsmateriale som er relevante for vanskeområdene.

Generell kompetanse

Du skal kunne:

  • Redegjøre for og kritisk diskutere lærevansker og særskilte behov i et individ- og samfunnsperspektiv.
  • Planlegge, gjennomføre og reflektere kritisk over spesialpedagogiske tiltak i tråd med etiske krav og retningslinjer.
  • Søke ny kunnskap om relevant forskning og dens anvendelse i det spesialpedagogiske praksisfeltet.

Opptak til emnet

Studenter må hvert semester søke og få plass på undervisningen og melde seg til eksamen i Studentweb.

Dersom du ikke allerede har studieplass ved UiO, kan du søke opptak til våre studieprogrammer.

Skikkethetsvurdering

All undervisning i spesialpedagogikk er omfattet av bestemmelsene om skikkethetsvurdering. I spesielle tilfeller kan en bekymringsmelding/tvilsmelding føre til utestengelse fra studiet. Se informasjon om skikkethetsvurdering.

Opptak forutsetter studieplass på bachelorprogrammet i spesialpedagogikk.

Obligatoriske forkunnskaper

Overlappende emner

Undervisning

Undervisningen vektlegger studentaktive arbeidsformer og gjennomføres som forelesninger og seminar.

Emnet har tre obligatoriske komponenter:

  • Gjennomføre 4 uker praksis høst
  • Deltakelse på seminar høst
  • Deltakelse på seminar vår

Det er obligatorisk oppmøte på seminar og i praksis. Det er ikke mulig å bytte gruppe etter at du har fått plass på valgt seminargruppe. På obligatorisk undervisning tillates et fravær på inntil 20 % på et studieår. Eventuelt fravær utover 20 % må dokumenteres med legeattest.

Mer detaljert informasjon om de obligatoriske komponentene legges ut på semestersiden og i Canvas.

Godkjente obligatoriske komponenter gjelder i 3 år. Du trenger da ikke å ta komponentene på nytt hvis ny eksamen avlegges innen 3 år etter første forsøk.

Les informasjon og Retningslinjer for praksis ved studier på ISP. 

Eksamen

Høstsemesteret

Modul 1: En skoleeksamen (à 6 timer)

Modul 2: En skoleeksamen (à 6 timer)

Vårsemesteret

Modul 3: En skoleeksamen (à 6 timer)

Modul 4: En 3 dagers hjemmeeksamen

Hver eksamen teller 25% ved fastsetting av endelig karakter.

Alle fire eksamenene må være bestått for å kunne bestå emnet. Deleksamenene er ikke forkunnskapskrav, og et ikke bestått resultat på en deleksamen hindrer ikke studenten i å ta de andre deleksamenene i emnet.

For å gå opp til eksamen må de obligatoriske aktivitetene i undervisningen være godkjent. Alt fravær fra seminarer utover 20 % må dokumenteres med legeattest. De obligatoriske aktivitetene er gyldig i 3 år og du trenger ikke å ta dem på nytt hvis du går opp til ny eksamen innen 3 år.

Sensurordning: Intern sensur med 2 sensorer på minst 20 % av oppgavene. Ved klagesensur oppnevnes 2 sensorer, hvorav én er intern og én er ekstern. Hver eksamen teller 25% ved fastsetting av endelig karakter. Alle fire eksamenene må være bestått for å kunne bestå emnet. Deleksamenene er ikke forkunnskapskrav, og et ikke bestått resultat på en deleksamen hindrer ikke studenten i å ta de andre deleksamenene i emnet.

Hjelpemidler til eksamen

Ingen hjelpemidler er tillatt på skoleeksamen.

Eksamensspråk

Du kan besvare eksamen på norsk, svensk, dansk eller engelsk.

Karakterskala

Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.

Adgang til ny eller utsatt eksamen

Kontinuasjonseksamen

Studenter som ikke består eksamen, kan benytte seg av et nytt eksamensforsøk (kontinuasjons-eksamen). Kontinuasjonseksamen avholdes innen 3 måneder etter ordinær eksamen. Fakultetet informerer om eksamensdato og gir retningslinjer. Studenter som vil forbedre sin karakter, kan avlegge eksamen neste gang ordinær eksamen avholdes såfremt studenten har flere eksamensforsøk.

Mer om eksamen ved UiO

Andre veiledninger og ressurser finner du på fellessiden om eksamen ved UiO.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. mai 2024 03:34:52

Fakta om emnet

Nivå
Bachelor
Studiepoeng
45
Undervisning
Høst

Undervisning tilbys siste gang vår 2025

Eksamen
Vår og høst

Eksamen tilbys siste gang vår 2027

Undervisningsspråk
  • Engelsk
  • Norsk