SPED2200 – Den spesialpedagogiske tiltakskjeden
Beskrivelse av emnet
Kort om emnet
I emnet møter du følgende tematiske områder
- inkluderende og tilpasset opplæring, et tilpasset pedagogisk tilbud og forholdet mellom tilpasset opplæring/et tilpasset pedagogisk tilbud og spesialundervisning/spesialpedagogisk hjelp
- kartlegging, vurdering og forbedringsarbeid i barnehage og skole
- fasene i den spesialpedagogiske tiltakskjeden og sammenhengen mellom dem
- rådgivning, veiledning, refleksjon og samarbeid og holdninger til normalitet og avvik
Kompetanse i å kartlegge og vurdere bygger videre på kompetanse fra emnet SPED1200. Denne kompetansen skal også ha anvendbarhet for studiepraksis og for emnet SPED3002.
Hva lærer du?
Kunnskaper:
Gjennom arbeidet med emnet skal du opparbeide kunnskaper om og innsikt i
- sentrale intensjoner for inkluderende og tilpasset opplæring/et tilpasset pedagogisk tilbud og for forholdet til spesialundervisning/spesialpedagogisk hjelp
- kartlegging og samspillet med kvalitetsvurdering og kvalitetsutvikling for å klarlegge og møte tilpasningsbehov
- retningslinjer og handlingsrom i den spesialpedagogiske tiltakskjeden og sentrale arenaer, oppgaver og ansvarsfordelinger som kjeden omfatter
- Rådgivnings- og veiledningsoppgaver og samarbeid mellom berørte parter i spesialpedagogisk virksomhet og syn på normalitet og avvik
Ferdigheter:
Gjennom arbeidet med emnet skal du utvikle begynnende ferdigheter som styrker evnen til å kunne
- utføre oppgaver knyttet til inkluderende og tilpasset opplæring og til å legge til rette et samspill mellom ordinær opplæring/et ordinært tilbud for alle og spesialundervisning/spesialpedagogisk hjelp for personer med særlige behov
- utføre oppgaver knyttet til kartlegging, som grunnlag for vurdering av tilpasningsbehov og utvikling av adekvate tiltak
- utføre oppgaver i ulike faser og på ulike arenaer i den spesialpedagogiske tiltakskjeden
- gi råd, veilede og samarbeide om planlegging, gjennomføring og vurdering av tiltak for personer med særlige behov samt stimulere til refleksjon om holdninger til normalitet og avvik
Generell kompetanse:
Gjennom kunnskaper og ferdigheter du opparbeider i arbeidet med emnet skal du utvikle en begynnende kompetanse som styrker evnen til å kunne
- analysere og forholde seg til retningslinjer og handlingsrom i opplæringen for personer med særlige behov
- kartlegge og vurdere individ-, relasjons- og systemfaktorer slik at det bidrar til kvalitetsutvikling i spesialpedagogisk virksomhet
- utvikle arenakunnskap og utføre oppgaver i den spesialpedagogiske tiltakskjeden på en reflektert og innovativ måte
- utføre rådgivning, veiledning og delta i samarbeid om spesialpedagogisk virksomhet og reflektere over holdninger til normalitet og avvik
Opptak til emnet
Studenter må hvert semester søke og få plass på undervisningen og melde seg til eksamen i Studentweb.
Dersom du ikke allerede har studieplass ved UiO, kan du søke opptak til våre studieprogrammer.
Skikkethetsvurdering
All undervisning i spesialpedagogikk er omfattet av bestemmelsene om skikkethetsvurdering. I spesielle tilfeller kan en bekymringsmelding/tvilsmelding føre til utestengelse fra studiet. Se informasjon om skikkethetsvurdering.
Emnet krever opptak til bachelorprogrammet i spesialpedagogikk, og er ikke åpent for enkeltemnestudenter.
Obligatoriske forkunnskaper
- SPED1100 – Introduksjon til spesialpedagogikk
- SPED1200 – Spesialpedagogisk forskningsmetode og forskningsbasert praksis
- SPED1300 – Læring i et livsløpsperspektiv
- SPED2100 – Utvikling i et livsløpsperspektiv
Overlappende emner
- 10 studiepoeng overlapp med SPED1002 – Spesialpedagogikk: funksjonshemning, normalitet og avvik (nedlagt).
- 10 studiepoeng overlapp med SPED2010 – Didaktikk og spesialpedagogisk virksomhet del 1 (nedlagt).
- 10 studiepoeng overlapp med SPED2020 – Didaktikk og spesialpedagogisk virksomhet - del 2 (nedlagt).
Undervisning
Undervisningen er forbeholdt undervisningspåmeldte studenter. Den er lagt opp for å fremme din læring gjennom forelesninger og studentaktive metoder.
Obligatoriske aktiviteter i undervisningen:
- oppmøte/deltakelse i seminar
- 3 arbeidskrav
- praksis
- enkelte forelesninger kan være obligatoriske. Detaljert informasjon legges ut på semestersiden eller i canvas før semesterstart.
Les Retningslinjer for ekstern praksis ved studier på Institutt for spesialpedagogikk (ISP)
Eksamen
3 dagers hjemmeekssamen
For å gå opp til eksamen må de obligatoriske aktivitetene i undervisningen være godkjent. De obligatoriske aktivitetene er gyldig i 3 år og du trenger ikke å ta dem på nytt hvis du går opp til ny eksamen innen 3 år.
Eksamensspråk
Du kan besvare eksamen på norsk, svensk, dansk eller engelsk.
Karakterskala
Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.
Mer om eksamen ved UiO
- Kildebruk og referanser
- Tilrettelegging på eksamen
- Trekk fra eksamen
- Syk på eksamen / utsatt eksamen
- Begrunnelse og klage
- Ta eksamen på nytt
- Fusk/forsøk på fusk
Andre veiledninger og ressurser finner du på fellessiden om eksamen ved UiO.