KULH3001 – Bacheloroppgave i kulturhistorie

Timeplan, pensum og eksamensdato

Kort om emnet

I dette emnet skal du skrive en bacheloroppgave der du anvender kunnskapene du har tilegnet deg gjennom bachelorstudiet. Du får mulighet til å formulere egne forskningsspørsmål og studere et kildemateriale med en kulturhistorisk tilnærming. Undervisningen i emnet er tett knyttet til kildearbeidet og skriveprosessen, og du vil motta individuell veiledning underveis i semesteret. Du kan velge kildemateriale tilknyttet vårens tema eller et kildemateriale basert på egne kulturhistoriske interesser. 

Tema for vår 2024 er:

Sammenligning

Kulturforskning kan sies å være tuftet på sammenligning. Fagdisipliner som folkloristikk, etnologi og antropologi har helt fra sin begynnelse organisert innsamling og teoriutvikling på måter som har gjort det mulig å sammenligne menneskelige erfaringer, ytringer, handlinger, tekster og produkter. Mye av det kulturhistoriske materialet som finnes i arkiver og samlinger er dermed samlet, kategorisert og forstått gjennom ulike former for komparasjon. Men sammenligningene er ikke statiske. Teoretisk utvikling fordrer også at materiale settes sammen, eller sammenlignes, på nye måter. Med det vektlegges også andre sammenlignbare egenskaper ved materialet og dermed endres også kilders betydning.

Sammenligninger, eller sammenligningenes resultater, er også gjenstand for faglig og tverrfaglig kritikk. Hva er sammenlignbart? Hva bør og bør ikke sammenlignes? Hvem kan og kan ikke gjøre sammenligninger?

Muligheter for sammenligning i kulturforskning har sammenheng med innsamlingsmetoder og kulturhistoriske teorier, men også teknologiske muligheter. Hvilke muligheter skiller for eksempel 1800-tallets omfattende, men private, samlinger av kulturhistorisk materiale, mellomkrigstidens arkivdrevne innsamlingsprosjekter og vår tids digitale samlingsprosjekter? Hvilke muligheter gir arbeidsmetodene for sammenligning og hvordan ble og blir disse mulighetene utnyttet?

I høstens emne skal vi bli bedre kjent med hvordan kulturhistorisk forskning har arbeidet med og tenkt om sammenligning, hvordan ulikt materiale sammenlignes og hvordan sammenligninger har preget materialet kulturforskere arbeider med. Vi skal arbeide med ulike typer materiale med henblikk på hvordan sammenligning preger hvordan materialet blir konstruert, hva som blir synlig og mindre synlig gjennom spesifikke metoder for sammenligning, hvilke sammenligninger som muliggjøres i forskjellige typer samlinger og noen av de måtene ulikt materiale har blitt sammenlignet. Hvordan skaper sammenligninger kultur? Hvordan skaper kulturhistorien sammenligninger? Hvordan blir sammenligninger kulturhistorisk kildemateriale og hvordan preger de hvordan vi skriver kulturhistorie?

Tema for bacheloroppgave i kulturhistorie våren 2023 (PDF)

Tema for bacheloroppgave i kulturhistorie våren 2022 (PDF)

Hva lærer du?

I dette emnet lærer du å:

  • øve opp evnen til å arbeide selvstendig med faglige spørsmål og relevant kildemateriale ved å skrive en fagartikkel (bacheloroppgave) som oppfyller kravene til vitenskapelig fremstilling og argumentasjon
  • få erfaring med å formulere en problemstilling
  • få erfaring i faglig analyse
  • få øvelse i muntlig presentasjon og kritisk tenkning

Opptak til emnet

Studenter må hvert semester søke og få plass på undervisningen og melde seg til eksamen i Studentweb.

Dersom du ikke allerede har studieplass ved UiO, kan du søke opptak til våre studieprogrammer, eller søke om å bli enkeltemnestudent.

Emnet er bare åpent for programstudenter på bachelorprogrammet for Kulturhistorie og bachelorprogrammet for Religionshistorie og kulturhistorie.

Obligatoriske forkunnskaper

Minimum 40 studiepoeng innenfor kulturhistoriske emner. Av disse må følgende emner være inkludert:

Undervisning

Undervisningen gis i form av:

  • Forelesninger
  • Seminarer
  • Individuell veiledning

Kildematerialet som skal brukes tilrettelegges av underviser og presenteres ved starten av semesteret.

Obligatorisk aktivitet

I løpet av semesteret skal du:

  • Levere et idénotat til bacheloroppgaven. Notatet skal inneholde et forslag til hvordan du skal løse oppgaven, materiale du skal benytte, problemstilling og mulige teoretiske perspektiver 
  • Levere et utkast til bacheloroppgaven. 
  • Opponere muntlig på en medstudents utkast.

Emnet forutsetter aktiv deltakelse. Informasjon om obligatoriske aktiviteter og frister vil bli gitt i undervisningen og i Canvas. Du er selv ansvarlig for å sette deg inn i krav og frister for den obligatoriske aktiviteten. 

All obligatorisk aktivitet må være godkjent for at du skal kunne gå opp til eksamen. Du er selv ansvarlig for å sjekke at du har fått godkjent de obligatoriske aktivitetene.

Dersom du har gjennomført og fått godkjent obligatorisk undervisning, har du ikke krav på ny undervisning. Dersom du har fått undervisningsopptak til emnet, men ikke har gjennomført eller fått godkjent obligatorisk undervisning, har du rett til ny undervisning når det er ledig kapasitet.

Mer om obligatoriske aktiviteter ved Universitetet i Oslo:

Retningslinjer for obligatorisk undervisningsaktivitet ved HF (uio.no) 

Fravær ved obligatoriske aktiviteter/ utsettelse av innlevering (uio.no)

Eksamen

Bacheloroppgave.

Emnet vurderes med en semesteroppgave (bacheloroppgave) skrevet under veiledning. Det samlede omfanget skal være 15 sider (á ca. 2300 tegn uten mellomrom, inkludert referanser. Litteraturliste og vedlegg er ikke medregnet i sideantallet). Du er selv ansvarlig for å sette deg inn i krav og frister for oppgaven.

Vurderingsformen er integrert i undervisningen og det er derfor ikke mulig å ta eksamen i emnet uten opptak til undervisningen.

Tidligere eksamensoppgaver og sensorveiledninger.

Karakterskala

Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.

Mer om eksamen ved UiO

Andre veiledninger og ressurser finner du på fellessiden om eksamen ved UiO.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 24. mai 2024 10:25:47

Fakta om emnet

Nivå
Bachelor
Studiepoeng
10
Undervisning
Vår
Eksamen
Vår
Undervisningsspråk
Norsk