PSYC5410 – Hovedpraksis og etikk

Kort om emnet

Hovedpraksis

Hovedpraksis skal sikre at studenten gjennom 5 måneders klinisk praksis, tilegner seg kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse i klinisk psykologisk arbeid. Arbeidsoppgavene skal være både av undersøkende og behandlende karakter, og blant annet inkludere muntlig og skriftlig formidling samt tverrfaglig samarbeid (se også læringsmål).

Praksisplassene finnes hovedsakelig innenfor offentlig psykisk helsevern for barn og unge, distrikts psykiatrisk senter (voksne; poliklinikk og døgnavdeling), rus, nevropsykologi og familievern. Enkelte ideelle stiftelser og tiltak i kommunen som har psykisk helsevern som sin kjernevirksomhet kan også godkjennes. 

Praksis veiledes av psykolog med minst 2 års godkjent veiledning etter autorisasjon. Praksisstedet skal ha et psykologfaglig miljø, med minimum 2 psykologer ansatt. Det er utarbeidet en veileder som sendes praksisstedene hvert semester. Se forøvrig egen avtale om hovedpraksis. Ved utfordringer i hovedpraksis kan Ida Stange Bernhard (i.s.bernhardt@psykologi.uio.no) eller Simen S. Gudbrandson (s.s.gudbrandson@psykologi.uio.no) kontaktes.

Hovedpraksisplasser fordeles av psykologisk institutt. Fordelingen foregår i mai og november.

 

Praksisperiodens varighet: 

Vårsemesteret: ca. 15. januar - 15. juni (uke 3 - uke 25)

Høstsemesteret: ca. 15. august - 15. januar (uke 33 - uke 3)

 

Obligatorisk undervisning

Parallelt med hovedpraksis har studentene obligatorisk undervisning ved Psykologisk institutt (PSI). Semesteret starter med en intensiv undervisningsuke. Det gis en innføring i journalføring, lovverk, forskrifter og fagetiske retningslinjer som regulerer psykologers yrkesutøvelse. I tillegg undervises om betydningen av mangfold, kulturforståelse og menneskerettigheter i klinisk praksis.

Etter dette har studentene undervisning på PSI enkelte fredager, alt etter hvilken gruppe studenten blir plassert på. I disse ukene er studentene fire dager i praksis. Når seminaret er slutt skal studentene ha praksis fem dager i uken (37,5 timer per uke). Studentene skal være i hovedpraksis alle dager (fredager) de ikke har obligatorisk undervisning.

Parallelt med hovedpraksis har studentene etikkseminarer seks fredager hvor de arbeider aktivt med de etiske retningslinjene for psykologer og konkrete dilemmaer fra eget praksissted. Det anbefales deltagelse i kollokvie i tillegg til etikkseminarene for å dele erfaringer fra praksis (se undervisning), men dette er ikke obligatorisk.

Hva lærer du?

Kunnskapsmål

Du skal kunne:

  • Utvikle kunnskap om og forståelse for varierte og sentrale kliniske arbeidsmåter innen arbeidsfeltet. Det kan være utredning, diagnostikk, behandling, journalføring, utarbeidelse av individuelle planer, henvisninger, epikriser, deltakelse ved suicidvurdering, øyeblikkelig hjelp etc.
  • Tolke, begrunne og diskutere faglige problemstillinger i forhold til de kliniske oppgavene.
  • Forstå samhandlingen mellom pasient og terapeut.
  • Ha forståelse for individuelle, sosiale, kulturelle, utviklingsmessige og biologiske forhold av betydning for utredning og behandling.
  • Redegjøre for de nye helselovene og hvordan psykologens virke reguleres av lovverket. Pasientrettigheter, rettsikkerhet/tvang, journalforskriften og krav om individuell plan er sentrale i denne sammenheng.
  • Redegjøre for de etiske retningslinjene og hvilke fagetiske dilemmaer psykologer møter i sin yrkesutøvelse.
  • Kunnskap om menneskerettigheter relevant for klinisk praksis.

Ferdighetsmål

Du skal kunne:

  • Utvikle ferdigheter i undersøkelse og behandling av klienter og samarbeid med kolleger. Anledning til både å observere andres arbeid og utføre selvstendig klinisk arbeid under regelmessig veiledning anses som viktig.
  • Anvende teori og vitenskapelig tenkemåte for å begrunne faglige valg på en selvstendig og reflektert måte, slik som valg av undersøkelsesmetoder og former for tiltak.
  • Utvikle egne terapeutiske ferdigheter, innsikt i eget reaksjonsmønster, egen faglig styrke og begrensning, samt opparbeide forståelse for viktigheten av å holde seg faglig oppdatert.
  • Formidle faglige problemstillinger, forståelse og konklusjoner skriftlig og muntlig til både pasienter og fagpersoner.
  • Anvende kunnskap fra gjeldende lovverk for å ivareta pasientenes rettigheter og psykologens profesjonsansvar.
  • Vise evne til å reflektere over og håndtere fagetiske dilemmaer som kan oppstå i forbindelse med psykologens yrkesutøvelse ut fra gjeldende psykologietikk.
  • Vise evne til å reflektere omkring menneskerettigheter i forhold til klinisk praksis.

Generell kompetanse

Du skal kunne:

  • Respektere alle pasienters integritet, verdighet og autonomi. Det inkluderer bevissthet om kultursensitivitet. Reflektere over og anvende kunnskap som bidrar til et likeverdig tjenestetilbud for alle, deriblant samiske pasienter.
  • Fremtre med profesjonell holdning som bygger på kunnskap og respekt for fagspesifikke verdier og aktuelt lovverk.
  • Evaluere egen person i profesjonell sammenheng med hensyn til holdninger, styrker, begrensninger, kommunikasjon og tverrfaglig samarbeid.
  • Forståelse av lovverkets betydning.
  • Utvikle en profesjonsbevisst holdning til fagetikk, psykologisk teori og metode samt profesjonens rolle i samfunnet.
  • Kunne reflektere over fagetiske dilemmaer.
  • Utvikle respekt, åpenhet og toleranse og forstå betydningen av kulturell variasjon.
  • Reflektere omkring menneskerettigheter.

Opptak til emnet

Emnet er forbeholdt studenter med opptak på 10. semester på profesjonsprogrammet i psykologi.

Obligatoriske forkunnskaper

Alle emner fra 1. til og med 9. semester må være bestått.

Overlappende emner

Undervisning

Hovedpraksisforberedende seminar

Hovedpraksisforberedende seminar holdes i starten av semesteret og er obligatorisk. Undervisningen starter med en uke obligatoriske forelesninger innen journalføring, lovverk, etikk, tverrfaglig samarbeide, og kulturforståelse, samt menneskerettigheter for å nevne noe. Disse obligatoriske forelesningene vil fortsette på enkelte fredager utover semesteret. Det er tillatt med 15% fravær, det vil si 4 timer fra forelesningsrekken over hele semesteret.

Praksis

Praksistider for vårsemester er uke 3 til og med uke 24 og høstsemester uke 33 til uke 3. Studenten kan ta fri mellom jul og nyttår og i påskeuken. Annet fravær godkjennes ikke. Sykdomsfravær i over en uke må straks meldes fra til PSI. Fravær skal kompenseres.

Etikkseminar

Seminarundervisningen er på 2 timer i uken over 6 uker. Det går på omgang å legge frem fagetisk prinsipp og drøfte dilemma eller utfordring fra praksissted med etisk refleksjon.

Seminaret er obligatorisk. Det er tillatt med 2 timer fravær. Det er ikke mulig å kompensere for dette kravet på annet vis enn å ta hele obligatorisk aktivitet på nytt, selv ved gyldig dokumentert grunn fra lege. Godkjente obligatoriske aktiviteter er gyldige de tre neste semestrene emnet tilbys. Se her for informasjon om obligatorisk aktivitet ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet.

Samme dag som seminarundervisningen er det satt opp 2 timer med frivillig kollokvietid. Dette begynner fra andre seminargang, med 5 sesjoner tilsammen, og følger før eller i etterkant av etikkseminarene. Seminargruppen kan eventuelt deles i to. Den enkelte gruppe organiserer seg selv, men kan be administrasjonen om hjelp til å booke rom. Lærer er ikke til stede.

Formålet med kollokviene er at studentene kan dele erfaringer og reflektere omkring utfordinger og hovedpraksis generelt og støtte hverandre i praksis. Det går på omgang at alle forteller litt om stedet de har hovedpraksis, kliniske oppgaver de er involverte i, hva de har lært av utredning og behandling, og hva du skulle ønske å lære mer om. Utfordringer som diskuteres kan gjerne deles i seminarene ved behov.

Legemiddelassistert rehabilitering

Studenter som deltar i legemiddelassistert rehabilitering (LAR) er pliktige til å opplyse om dette til praksisstedet i forbindelse med at de får tilbud om praksisplass jf. helsepersonelloven §8 første og annet ledd. "Helsepersonell skal ikke innta eller være påvirket av alkohol eller andre rusmidler i arbeidstiden. Legemidler som er nødvendige på grunn av sykdom, regnes ikke som rusmidler etter første ledd. Helsepersonell som inntar slike legemidler, skal snarest orientere sin arbeidsgiver om dette."

Adgang til undervisning

Dersom du har gjennomført og fått godkjent obligatorisk undervisning, har du ikke krav på ny undervisning. Dersom du har fått undervisningsopptak til emnet, men ikke har gjennomført eller fått godkjent obligatorisk undervisning, har du rett til ny undervisning når det er ledig kapasitet.

Eksamen

Hovedpraksis

Det skal være en evaluering midtveis og en avsluttende praksisrapport med evaluering av hovedpraksis. Den avsluttende praksisrapporten sendes med skriftlig tilbakemelding til instituttet. Som en forberedelse til sluttevalueringen fyller studenten ut et en praksisrapport som danner utgangspunkt for samtalen mellom student og veileder. Praksisrapporten inneholder både en evalueringsdel som praksisstedet fyller ut og en rapportdel fra studenten. Etter samtalen supplerer studenten praksisrapporten, og praksislærer krysser av i evalueringsdelen. Praksislærer returnerer deretter skjemaet til Psykologisk institutt innen 8 virkedager etter endt praksis.

I tillegg bygger vurderingen på at studenten er funnet skikket til å utføre det arbeidet denne har vært satt til jfr. bestemmelser om skikkethetsvurdering.

Etikkseminar

Etikkundervisning godkjennes gjennom arbeidskrav og deltakelse i seminaret.

Karakterskala

Emnet bruker karakterskala bestått/ikke bestått. Les mer om karakterskalaen.

Adgang til ny eller utsatt eksamen

Mer om eksamen ved UiO

Andre veiledninger og ressurser finner du på fellessiden om eksamen ved UiO.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 24. mai 2024 12:17:00

Fakta om emnet

Nivå
Master
Studiepoeng
30
Undervisning
Vår og høst
Eksamen
Vår og høst
Undervisningsspråk
Norsk