Kort om emnet

Dette emnet består av tre deler;

  • en fellesdel,
  • en fordypningsdel
  • og en bacheloroppgave.

Fellesdel

Fellesdelen er en refleksjon over faget, dets ulike identiteter og bruksområder. Her studerer du ulike måter å definere, systematisere og sammenholde faget på; den pedagogiske forskningens historie, og hvordan teori og praksis henger sammen.

Gjennom fellesdelen kan du se din egen fordypning som del av et større pedagogisk fagfelt, og få en forståelse av din egen fordypnings plass i dette sammensatte fagfeltet.

Fordypning

Du velger den fordypningen som tilhører emnegruppen du har valgt tidligere i studiet.

I fordypningsdelen skal du fordype deg i litteratur innenfor ditt valgte område.

De tre fordypningsområdene er:

Barn, unge og foreldre i risiko

For deg som valgte emnegruppen i pedagogisk psykologi.

Fordypningen omfatter teori og forskning om resiliens samt risikofaktorer i barn og unges utvikling. Sårbarhet og robusthet finnes både hos individet og i miljøet. Forebygging av vansker står sentralt.

  • Denne fordypningen er knyttet til emnegruppen Pedagogisk psykologi - hvordan mennesker lærer og utvikler seg.

Undervisning, danning og oppdragelse

For deg som valgte emnegruppen i skole, utdanning og oppvekst

Fordypningen tilbyr klassisk og aktuell teori og forskning om undervisning, danning og oppdragelse. Sentralt er spørsmålet om på hvilke måter pedagogiske praksiser speiler, reproduserer og fornyer samfunn og kultur.

  • Denne fordypningen er knyttet til emnegruppen Skole, utdanning og oppvekst.

Kompetanseutvikling, arbeidsliv og teknologi

For deg som valgte emnegruppen i kompetanseutvikling, arbeidsliv og teknologi.

I fordypningen kan du utforske utvalgte sider ved utvikling og læring i kunnskapssamfunnet. Dette kan dreie seg om arbeidslivslæring, prosesser knyttet til organisasjonsutvikling og innovasjon, eller de muligheter og føringer som ny teknologi gir for læring i bred forstand innen utdanning, arbeid og kultursektoren.

  • Denne fordypningen er knyttet til emnegruppen Kompetanseutvikling, arbeidsliv og teknologi.

Pensum på emnet er delt i to: ca.300 sider knyttet til fellesdelen og ca. 750 sider knyttet til fordypningen.

Bacheloroppgaven

I den tredje delen av emnet skriver du en bacheloroppgave om et selvvalgt tema innenfor det valgte fordypningsområdet (som er det samme området som du har valgt emnegruppe/ fordypning i tidligere i studiet). I denne oppgaven må du fortrinnsvis bruke litteratur som ikke er dekket av tidligere pensum i pedagogiske emner på bacheloren eller emner du har tatt i andre fag.

Hva lærer du?

Kunnskaper

Målet med emnet er at du skal kunne:

  • ha kjennskap til og kunne resonnere rundt ulike svar på spørsmålet om hva pedagogikk er
  • vise faglig innsikt i måter å begrunne, forstå og håndtere problemer/temaer som er sentrale i det pedagogiske fagfeltet

Ferdigheter

Målet med emnet er at du skal kunne:

  • reflektere over hvordan fordypningsområdet ditt bidrar til det pedagogiske fagfeltet i bred forstand
  • bruke faglitteratur og eventuelt annen dokumentasjon til å analysere og drøfte et pedagogisk problem eller tema, og gi dette en ryddig skriftlig framstilling

Generell kompetanse

Målet med emnet er at du skal kunne:

  • reflektere rundt behov for spissing av fagfelt sett opp mot behov for tverrfaglighet for å løse faglige og praktiske problemer
  • bidra konstruktivt og artikulert om pedagogikkens bidrag i håndtering av pedagogiske og utdanningsvitenskapelige temaer

Opptak og adgangsregulering

Studenter må hvert semester søke og få plass på undervisningen og melde seg til eksamen i Studentweb.

Dersom du ikke allerede har studieplass ved UiO, kan du søke opptak til våre studieprogrammer.

Emnet er obligatorisk i bachelorprogrammet i pedagogikk for studenter som begynte høsten 2017 eller senere. Emnet er i utgangspunktet forbeholdt studenter med opptak til programmet.

Hvis du ikke har opptak til programmet, men fyller de faglige kravene til opptak, kan du søke om innpass til emnet. (Informasjon om søknadsmåte kommer).

Forkunnskaper

Obligatoriske forkunnskaper

Emnet utgjør avslutningen av bachelorgraden i pedagogikk. Du må ha gjennomført både de øvrige obligatoriske emnene i 90 gruppen i pedagogikk og minimum 20 stp av den selvvalgte fordypningen i pedagogikk før du kan ta emnet.

Overlappende emner

30 studiepoeng overlapp mot PED3001 – Avsluttende fordypning i pedagogikk med bacheloroppgave

Undervisning

Emnet består av forelesninger, arbeid i seminargrupper og individuelt arbeid.

Det gis veiledning på bacheloroppgaven av faglærere tilknyttet de ulike fordypningsområdene.

Obligatorisk aktivitet: 

  • Tema for bacheloroppgaven må leveres til godkjenning innen en gitt frist. Fristen oppgis på semestersiden. Temaet skal godkjennes av faglig ansvarlig for fordypningen.

Du må ha fått godkjent den obligatoriske aktiviteten før du kan ta eksamen.

Adgang til undervisning

Dersom du har gjennomført og fått godkjent obligatorisk undervisning, har du ikke krav på ny undervisning. Dersom du har fått undervisningsopptak til emnet, men ikke har gjennomført eller fått godkjent obligatorisk undervisning, har du rett til ny undervisning når det er ledig kapasitet.

Deltakelse i undervisning forutsetter opptak på emnet.

Eksamen

Eksamen består av to deler:

  • En bacheloroppgave som bygger på tilgjengelig teori og forskning, på 20 sider, skrevet innenfor valgt fordypning. Innleveringsfrist kunngjøres på semestersiden. I denne oppgaven må du fortrinnsvis bruke litteratur som ikke er dekket av tidligere pensum i pedagogiske emner på bacheloren på lavere nivå eller emner du har tatt i andre fag.
  • En avsluttende muntlig eksamen der du blir prøvd i både felleslitteratur og fordypningslitteratur.

Bacheloroppgaven må være bestått før du kan gå opp til muntlig eksamen.

Innlevering i Inspera

Du leverer din besvarelse i eksamenssystemet Inspera. Les om hvordan du skal levere.

Kildebruk og referanser

Ved oppgaveskriving må du gjøre deg kjent med reglene for kildebruk og referanser. Ved brudd på reglene kan du bli mistenkt for fusk/forsøk på fusk.

Eksamensspråk

Du kan besvare eksamen på norsk, svensk, dansk eller engelsk.

Karakterskala

Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.

Det gis separate karakterer på bacheloroppgaven og muntlig eksamen. De to delene teller likt i utregningen av sluttkarakteren. Du må ha bestått begge eksamensdelene for å få sluttkarakter.

Sensur

Begge eksamensdelene sensureres av to sensorer.

Sensuren på bacheloroppgaven faller før muntlig eksamen. Karakteren blir publisert i Studentweb.

Begrunnelse og klage

Alle som består bacheloroppgaven vil få en muntlig begrunnelse i forbindelse med muntlig eksamen.

Dersom du ikke har bestått bacheloroppgaven eller ikke skal opp til muntlig eksamen, kan du be om en begrunnelse.

Informasjon om å sende inn klage på karakter eller formelle feil ved eksamen finner du her.

Adgang til ny eller utsatt eksamen

  • Se semestersiden for informasjon om sykdom i forbindelse med innleveringsfristen eller muntlig eksamen.

Dersom du består bacheloroppgaven, men stryker eller ikke møter til muntlig eksamen, beholdes karakteren på oppgaven og muntlig eksamen kan avlegges i et senere semester.

Dersom begge eksamenskomponentene er bestått og du ønsker å forbedre karakteren, velger du selv om begge eller kun den ene eksamensdelen skal gjennomføres på nytt.

Trekk fra eksamen

Det er mulig å ta eksamen i emnet inntil tre ganger. Dersom du trekker deg fra eksamen etter fristen eller under eksamen, bruker du et eksamensforsøk.

Det regnes som ett eksamensforsøk dersom du bare gjennomfører en av eksamendelene, for eksempel hvis

  • du trekker deg etter innlevering av bacheloroppgaven og før muntlig eksamen
  • du trekker deg før sensuren på bacheloroppgaven er falt
  • du trekker deg fra muntlig eksamen

Du kan ikke trekke deg fra bare den ene eksamensdelen i Studentweb. Du må gi beskjed til administrative ansvarlig for emnet.

Tilrettelagt eksamen

Søknadskjema, krav og frist for tilrettelagt eksamen.

Hvis du ønsker tilrettelegging av muntlig eksamen, anbefaler vi at du ber om en veiledning med administrativt ansvarlig for emnet før du sender søknaden.

Evaluering av emnet

Vi gjennomfører fortløpende evaluering av emnet, og med jevne mellomrom ber vi studentene delta i en mer omfattende evaluering.

Fakta om emnet

Studiepoeng

30

Nivå

Bachelor

Undervisning

Hver vår

Første gang våren 2020, deretter hver vår

Eksamen

Hver vår

Første gang våren 2020, deretter hver vår

Undervisningsspråk

Norsk