Undervisningsprisen på Modul 6 til Péter Fedorcsák

Nok et kull med studenter skryter av Fedorcsáks innovative og forfriskende undervisningsmetoder som både er lærerike og morsomme.

Bilde av Péter Fedorcsák.

Professor Péter Fedorcsák. Foto: Åsne Rambøl Hillestad, UiO.

Péter Fedorcsák er professor og avdelingsleder ved Reproduksjonsmedisinsk avdeling på Kvinneklikken.

Han underviser i fagene gynekologi, reproduksjonsendokrinologi og infertilitet på medisinstudiet, og bruker mye tid og krefter på undervisningen. Det merkes av studentene. For andre gang har studentene på modul 6 kåret ham til beste underviser på sitt semester.

– Jeg er veldig glad og dypt takknemlig for at studentene valgte å belønne undervisningen min. Dette til tross for at den krever litt større innsats fra dem enn ved mer tradisjonell pedagogikk, sier Fedorcsák.

I timene utfordrer professoren studentene sine med kliniske problemstillinger som må løses sammen i grupper.

– Det er en konkurranse, og for å vinne må gruppen ha lagånd, de må jobbe raskt og effektivt. De må kommunisere godt og kanskje gå ut av komfortsonen, forklarer han.

Innovative og forfriskende undervisningsmetoder

I sin begrunnelse til årets undervisningspris skriver studentene:

Péter Fedorcsák har «en veldig pedagogisk og unik læringsmetode som gjorde det lett og morsomt å lære seg fagområdet hans (infertilitet).»

Professoren får skryt for å ta i bruk flere forskjellige e-læringsverktøy, holde et kurs med «escaperoom»-lignende oppgaver, og at han alltid er lett tilgjengelig ved spørsmål fra studentene.

Studentene bemerker at det er tydelig at Fedorcsák har brukt mye tid på å lage et undervisningsopplegg som både er lærerikt og morsomt, og de setter pris på alle ressursene han lager til dem.

«Undervisningsmetodene hans har vært innovative og forfriskende. I tillegg har han laget små videosnutter som ligger ute på e-læringen om fertilitet som er rent gull! De er en kjempenyttig ressurs.»

Undervisere må følge med på utviklingen

– Det er veldig deilig å få en slik anerkjennelse for andre gang. Det motiverer meg til å gjøre det enda bedre fremover, sier Fedorcsák. Han utdyper:

–  Universitetsundervisning er veldig kompetitiv og studentenes forventninger endres stadig. Vi undervisere må følge med og kunne fornye både pedagogikk, undervisningsform og innhold, forteller han.

Pandemien førte til et kvantesprang innen digital undervisning

Med covid-19 ble det store endringer i studiehverdagen omtrent over natten. Péter Fedorcsák forteller at pandemien tvang frem et kvantesprang innen digital undervisning og en ny måte å kommunisere med studentene på.

– Jeg, som mange andre, opplevde tilpasningen som vanskelig, forteller han.

– Det gjenstår å se hvordan ny teknologi og tradisjonell undervisning kan kombineres som digital-fysisk hybrid, uten å miste muligheten til å aktivisere studentene. Jeg tenker at vi trenger gode, fungerende eksempler på hybrid undervisning, legger han til.

Professoren mener imidlertid at foregår mye god undervisning på UiO.

– Jeg henter mye undervisningsinspirasjon fra kolleger som Jan Magnus Aronsen og Jarle Breivik.

Om Modul 6

Modul 6 er det niende semesteret av medisinstudiet. Undervisningsspråket er engelsk og omtrent 25% av studentene er innreisende studenter. Alle studenter ved modulen har hatt muligheten til å nominere til årets pris gjennom en avstemming.

Her kan du lese omtalen av Péter Fedorcsák sin undervisningpris i 2020.

• Péter Fedorcsák
  • Ellen Rosenberg (modulkoordinator på Modul 6)

Emneord: Péter Fedorcsák, infertilitet, gynekologi, Undervisningsprisen Av Julie Nybakk Kvaal
Publisert 27. juni 2022 14:46 - Sist endret 27. juni 2022 14:46