Redaksjon og rutiner

Omlag halvparten av fakultetene har egen redaksjon for interne nyheter. Hos andre ligger oppgaven i nettredaksjonen.

Redaksjonene består av kommunikasjonsarbeidere ved fakultetet, noen ganger i samarbeid med nettredaktør/kommunikasjonsarbeider på institutt.

Ulike redaksjonsmodeller på UiO:

Redaksjon på fakultet med to eller fler medarbeidere Forutsetter gode rutiner for å få inn stoff fra instituttene.
Redaksjon med deltakere fra fakultet og institutt
Lokale redaksjoner på instituttene

Viktig å samordne med fakultet for å unngå dublering av saker.

Rutiner for å få inn stoff

Det er vanlig at nyhetssaker skrives av kommunikasjonsarbeiderne på enheten

• Oppfordre ledelsen til å skrive faste spalter. Det blir lest mer enn mye annet!
  • Få inn interne nyheter som fast punkt på programmet i ulike ledermøter.
  • Hold kontakt med lokale råd og utvalg.
  • Sørg for ansvarlige "tipsere" i fagmiljøene - eller inkluder dem i en redaksjon.
  • Tematiske spalter for funksjonsområder som forskning, studier osv.
  • ”Stafett”-spalter
  • Leserinnlegg

E-postvarsling

Det kan være smart å sende ut epostvarsel med nyhetsbrev til alle ansatte. Varselet kan inneholde oversikt over hvilke saker som ligger på For ansatte-sidene, gjerne med noen ”eksklusive” saker som publiseres samme dag som utsendelsen.

Mange enheter sender epostvarsel en gang i måneden, noen hver 14. dag. De som bruker epostvarsling opplever stor effekt i form av trafikk. Les mer om:

Gjenbruk av stoff

Nyheter på For ansatte-sidene er av og til aktuelt for eksterne målgrupper - og omvendt. En tommelfingerregel er at man ikke bør peke eksterne lesere inn til For-ansatte sidene.

Da er det bedre å lage en tilpasset versjon av saken for eksterne målgrupper, og publisere den f.eks. under Om/Aktuelt. Har dere ikke kapasitet til å lage en egen versjon, kan dere publisere saken under Om/Aktuelt og feede den til For ansatte-forsiden.

Å feede saker fra eksterne spalter som Forskningsaktuelt, Forskerprofil og Om/Aktuelt til For ansatte-sidene kan være en nyttig måte å sikre at ansatte kan finne alt aktuelt innhold på ett sted.

Publisert 8. mai 2014 11:50 - Sist endret 20. nov. 2022 03:01