Universell utforming av innhold og undervisningsmateriell

Alt innhold som publiseres på nett eller til undervisning skal være universelt utformet. Dette gjelder innhold i Vortex, Canvas og andre digitale tjenester hos UiO. Du kan lese mer om lovkravene for universell utforming og UiOs vurdering her.

Overskrift og tittel

Overskriftsnivåer strukturerer teksten og hjelper brukere med og uten hjelpemidler.

  • Alle sider skal ha en sidetittel. 
  • Hovedpoenget i hvert avsnitt bør oppsummeres i en mellomoverskrift.
  • Overskriftsnivåer skal settes i riktig rekkefølge og ikke hoppe over nivåer (gå fra overskriftnivå 2 til 3, ikke 2 til 4). 
  • Ikke bruk fet skrift på brødtekst for å lage en overskrift. Bruk riktig overskriftsnivå.
  • Pass på at det ikke er tomme overskrifter i innholdet.

Lær mer om overskrifter og titler på hjelpeside om tekst og struktur (uutilsynet).

Lenker

Lær mer om utforming av lenker på hjelpeside for lenker (uutilsynet).

Språk, skriftform og utheving

Bruk klarspråk 

Språket vi bruker er viktig for å gjøre innholdet forståelig. Her er noen ting du kan tenke over:

  • Hvem skriver du for? Er det folk i eller utenfor fagfeltet?
  • Hva skal du formidle?
  • Skriv kort og kom til poenget.
  • Ikke referer til visuell plassering av innholdet, som «i boksen til venstre». Bruk heller lenker for å guide til innholdet.

For flere gode tips om klarspråk se på Språkrådets sjekkliste for generelle skrivetips.

Språk på innholdet

  • Pass på at riktig språk er valgt. Hvis innholdet er på norsk, skal språket på siden settes til norsk. Hvis innholdet er på engelsk, skal språket settes til engelsk. 
  • Hvis deler av innholdet er på et annet språk enn resten av siden, skal det markeres i koden. 

Lær mer om hvordan du setter riktig språk på hjelpeside for språk i koden (uutilsynet)

Utheving

  • Ikke bruk understrek for å fremheve ord eller setninger, dette kan feilaktig oppfattes som lenker.
  • Bruk kun kursiv for å gi trykk til enkelte ord eller i sitater over tre linjer.
  • Bruk kun fet skrifttype for å fremheve viktige ord, ikke som overskrifter eller i hele setninger.

Farge og kontrast

Farge skal ikke være det eneste virkemiddelet for å formidle informasjon. Lær mer på uutilsynets hjelpeside om bruk av farge

Fargene som brukes må også ha god nok kontrast. Kravene til kontrast er:

  • Minimum 4,5:1 for liten tekst (19 px).
  • Minimum 3,0:1 for stor (24 px) eller fet tekst.
  • Minimum 3,0:1 for grafikk og ikke-tekstlig innhold mot farge(r) som ligger ved siden av. Dette gjelder også i diagrammer og grafer. 

Designet og rammeverket skal ivareta god nok kontrast. Formater innholdet riktig og ikke endre farger for å ivareta dette. 

For mer om kontrast:  

Bilder og grafikk

Bilder kan være et nyttig supplerende virkemiddel for å formidle innhold fra tekst. Et tekstalternativ til bildet gjør at de som ikke ser bildet, kan tolke innholdet i det.

  • Alt-teksten skal beskrive motivet eller meningen i bildet. Skriv alt-teksten slik du ville forklart det til noen du snakker med i telefonen.
  • Om bildet er en lenke, skal alt-teksten beskrive lenkemålet.
  • Alt-tekst og bildetekst er ikke det samme. Alt-tekst beskriver bildets motiv, mens bildetekst formidler formålet med bildet.
  • Unngå bilder av tekst. Tekst skal, så langt det går, presenteres som tekst. Da kan teksten forstørres uten å miste kvalitet og er tilgjengelig for hjelpemidler.
  • Noen ganger er det nødvendig med bilde av tekst, som i et diagram. Da skal alt-teksten beskrive formålet og hovedinformasjonen, samtidig som den detaljerte informasjonen i tillegg presenteres som tekst. 
  • Informasjon i et bilde skal formidles med et tekstalternativ. I en forelesning kan foreleser formidle informasjonen muntlig.

Lær mer om bilder og grafikk på hjelpeside for bilder og grafikk (uutilsynet).

Video, forelesningsopptak og lyd

For at alle skal få med seg innholdet i videoer, forelesningsopptak og lydklipp, skal det også komme frem i tekstformat. Ofte betyr dette at video må ha teksting og lydklipp må ha et fullverdig tekstalternativ.

Du kan lese mer om lovkrav og vår vurdering når det gjelder teksting av video.

Teksting av video og forelesningsopptak

  • Teksten kan enten være brent inn i videoen eller ligge som et tekstalternativ.
  • Teksten skal formidle innhold fra lyd og bilde.
  • Relevant lydinnhold som ikke er tale, skal beskrives (musikk, lydeffekter og lignende).
  • Det skal komme frem hvem som snakker, også når de ikke synes i videoen.
  • Innholdet må ikke gjengis eksakt, men alt som er vesentlig for konteksten skal tas med i korrekt rekkefølge.
  • Tekstalternativet skal være visuelt plassert nært klippet og være mulig å nå via en mekanisme (lenke, knapp eller lignende).
  • NB! Synstolking av video et nytt lovkrav fra 1. februar 2024. Vi har per nå ingen god løsning for dette og kommer tilbake med veiledning for synstolking senere.

Lyd

  • Hovedinnholdet fra opptaket skal komme frem i teksten.
  • Relevant lydinnhold som ikke er tale skal beskrives (musikk, lydeffekter og lignende).
  • Det skal komme frem hvem som snakker i riktig rekkefølge.
  • Tekstalternativet kan plasseres over eller under der man når opptaket, og være mulig å nå via en mekanisme (lenke, knapp eller lignende).

Andre nyttige lenker

Tabeller

Tabeller er en fin måte å presentere tabelldata på, slik som en programoversikt eller statistikk.

  • Tabeller skal ikke brukes til å styre oppsett og utforming av siden.
  • Ha overskrift i første kolonne, første rad eller i begge. Ikke bruk «ingen»-alternativet i Vortex.
  • Gi tabellen en tittel. Det er nyttig for verktøy som skjermlesere.

En tabell som bruker mer enn to overskriftsnivåer regnes som en kompleks tabell. Om du må sette opp en kompleks tabell, kan du lese mer om det på uutilsynets hjelpeside for bruk av tabeller.

Dokumenter (som PDF, PowerPoint og Word)

Hvordan kan jeg sjekke om innholdet mitt er universelt utformet?

Ressurser

E-læringskurs

Nyttig lesning

Publisert 17. juni 2022 13:46 - Sist endret 16. mai 2024 12:41