Arrangementer
Partnerforum formidler forskningsbasert kunnskap gjennom seks ulike typer arrangementer: Konferanser, Frokostmøter, Aktualitetsseminarer, Nettverksseminarer, Topplederseminarer og Partnerseminarer.
Konferansene og frokostmøtene er åpne også for andre enn partnerne mot en lav deltakeravgift. De øvrige arrangementene er kun åpne for partnerne og spesielt inviterte.
Kommende
Korleis fungerer egentleg den norske regjeringsmakta? Dette seminaret tar utgangspunkt i den nye boka Regjeringen – historien, makten og hverdagen og vi inviterer til diskusjon mellom forfattar og politikarar med statsråderfaring.
I april vil et uavhengig utvalg legge frem sin utredning om erfaringer fra EØS-samarbeidet de siste 10 årene. Hvilke sentrale funn vil utredningen løfte frem?
Årets vårkonferanse vil ta for seg kunstig intelligens. Hvordan kan offentlig sektor bruke KI på en smart og trygg måte? Hvilken kompetanse trenger vi?
Tidligere
Offentlig sektor er introvert, og nytenkning må til om vil skal bli bedre samordnet og mer innovative. Er tillitsreformen en del av løsningen? Hvordan kan departementene bidra til at innbyggerstemmen blir hørt av virksomhetene?
Offentlig sektor har knappere med ressurser til disposisjon, men problemene blir verken færre eller enklere. Hvordan bruke utredningsinstruksen på komplekse utfordringer?
Hva bringer 2024? Partnerforum tar temperaturen på den geopolitiske situasjonen i en tid der krig, kriser og endringer skaper ustabilitet og uro. Cecilie Hellestveit, Jan Arild Snoen, Henning Kristoffersen og Kjell A. Eliassen deltar.
30. januar 1933 er ein merkedag fordi Adolf Hitler vart utnemnd til rikskanslar. Kva lærdomar kan vi trekke av samanbrotet i Weimarrepublikken med dagens press mot demokratiet?
Årets høstkonferanse vil omhandle helhetlig tenkning rundt krise- og beredskapsarbeid. Hvordan adressere og løse kriser på en mer koordinert og helhetlig måte til nytte for samfunnet?
Fornyelse av offentlig sektor vil kreve utvikling og samarbeid på tvers, men dette krever finansierings- og styringsmekanismer som understøtter behovet for samarbeid. Bør departementene gi oppdrag som krever samarbeid på tvers av virksomheter, sektorer og forvaltningsnivåer?
Ledelse av mangfold handler om å være i stand til å se mulighetene som ligger i våre ulikheter. Hvordan kan vi klare å forvalte disse ulikhetene på best mulig vis?
Hvordan fanger vi opp ny utvikling som vil ha påvirkning på EØS-avtalen, innenfor eget fagfelt? Og hva skal til for å få et godt samspill mellom hjemme- og uteapparatet for å sikre tidlig involvering?
Samfunnets infrastruktur er sårbar, og deler av denne er lite synlig for folk flest. Hvordan sette agendaen for noe som er helt avgjørende og som kan ødelegges over natten, om det ikke blir ivaretatt?
Arbeidsformer kan omhandle alt fra organisering, kultur, digitale arbeidsmetoder, evne til å dele kunnskap og å legge til rette for innovasjon. Hvordan hemmer eller fremmer våre arbeidsformer det offentliges evne til samarbeid og å løse komplekse problemer?
Hvordan kan vi samarbeide bedre med og for brukerne? Hvilken innsikt trenger vi? Vi byr på case hvor innbyggerne aktivt får påvirke hele organisasjonen.
Det kan være vanskelig å plukke opp at det man jobber med har en EØS-dimensjon. Hvordan kan man få gjort de vurderingene som trengs?
En viktig lærdom fra koronakrisen var at det var vanskelig å gjennomføre tiltak på en måte som ga god innsikt i hvordan tiltakene faktisk virket. Hvordan kan forvaltningen gi politikerne råd om hvordan de kan prioritere innenfor stramme rammer? Om bruk av forsøk og kunnskapsbaserte metoder i forvaltningen.
I en tid med store omveltninger må vi løfte blikket og se det store bildet; både på kort og lang sikt. En god og strategisk dialog mellom styringsnivåer er avgjørende, men hva er riktig detaljeringsgrad? Hvordan bruker vi styringsdialogen for å være best mulig skodd for fremtiden?
Hvilke internasjonale demokratiske tilbakeslag har oppstått det siste året? Hva er status med tanke på nye spenninger mellom stormaktene, og hvilke konsekvenser har utviklingen for norsk politikk?
Demokratiet er i krise. Korleis møter vi framtida?
Deler vi ei felles oppfatning av verkelegheita?
Norge har vært medlem av EUs indre marked – EØS siden 1992. Likevel mangler vi noe forståelse for alt hva avtalen innebærer og hvordan vi skal nytte fordelene ved EØS-avtalen bedre.
Hvordan kan staten bidra i arbeidet med tverrgående samfunnsutfordninger regionalt? Hvilke utfordringer møter vi ved overgang fra geografisk til funksjonsbasert organisering?
Vi som er ansatt i statsforvaltningen skal ivareta borgerne og demokratiet. Hva slags kompetanse trenger offentlig forvaltning i dag og i fremtiden? Hvordan lærer vi, og hvordan vet vi at kompetansetiltakene virker?
Næringslivets verdiskaping består i å utnytte samfunnets knappe ressurser mest mulig effektivt til beste for innbyggernes velferd. Hvordan kan statlige styringstiltak fremme eller hemme utviklingen av et mest mulig bærekraftig næringsliv?
Frokostseminar: Vi står overfor nye samfunnsutfordringer som offentlig sektor ikke vil klare å løse alene. Offentlig sektor trenger derfor å mobilisere og samarbeide med næringslivet for å utvikle bærekraftige og innovative løsninger for fremtiden.
I mange land er demokratiet under press. Hva kjennetegner disse landene, hva er de viktigste truslene mot demokratier i dag og hvilken betydning har forvaltningen for å ivareta et robust demokrati?