Aktualitetsseminarer

Partnerforum arrangerer to aktualitetsseminarer i året. Her ønsker vi å bringe inn forskningsmiljøer ved BI og UiO eller fagområder fra forvaltningen for å kommentere dagsaktuelle begivenheter og utdype og nyansere pågående debatter i offentligheten.

Aktualitetsseminarene er kun åpne for ansatte hos partnerne.

Tidligere

Tid og sted: , Domus Juridica, auditorium 3

Offentlig sektor har knappere med ressurser til disposisjon, men problemene blir verken færre eller enklere. Hvordan bruke utredningsinstruksen på komplekse utfordringer?

Tid og sted: , Domus Juridica, auditorium 3

Hva bringer 2024? Partnerforum tar temperaturen på den geopolitiske situasjonen i en tid der krig, kriser og endringer skaper ustabilitet og uro. Cecilie Hellestveit, Jan Arild Snoen, Henning Kristoffersen og Kjell A. Eliassen deltar.

En viktig lærdom fra koronakrisen var at det var vanskelig å gjennomføre tiltak på en måte som ga god innsikt i hvordan tiltakene faktisk virket. Hvordan kan forvaltningen gi politikerne råd om hvordan de kan prioritere innenfor stramme rammer? Om bruk av forsøk og kunnskapsbaserte metoder i forvaltningen.

Tid og sted: , Domus Juridica, auditorium 1

Hvilke internasjonale demokratiske tilbakeslag har oppstått det siste året? Hva er status med tanke på nye spenninger mellom stormaktene, og hvilke konsekvenser har utviklingen for norsk politikk?

Tid og sted: , Domus Juridica auditorium 3

Næringslivets verdiskaping består i å utnytte samfunnets knappe ressurser mest mulig effektivt til beste for innbyggernes velferd. Hvordan kan statlige styringstiltak fremme eller hemme utviklingen av et mest mulig bærekraftig næringsliv?

Tid og sted: , Akersgaten 64, aud. "Hovedbølet"

Vi står midt i det nå: En stormakt som starter krig på det europeiske kontinent, demokratiske tilbakeslag og nye spenninger mellom stormaktene. Kan Europa klare konfrontasjoner, og hvilke nye forsvarspolitiske kjerneutfordringer står Norge overfor? Hvordan vil dette påvirke verdensøkonomien?

Foredragene vil bli oppdatert ut fra Russlands angrep på Ukraina.

Tid og sted: , Domus Bibliotheca

Ekspertene er viktige og de har makt, men hvordan vet vi at det er riktig det de gjør? Et seminar bygget rundt boken The accountability of expertise.

Tid og sted: , webinar

Hvordan vil arbeidslivet være annerledes, hvordan vil vi oppleve overgangen? Partnerforum belyser dette fra individets perspektiv, med fokus på jobb-hjembalansen, og fra organisasjonens perspektiv.

Tid og sted: , Webinar

Dagens internasjonale politiske situasjon. Hvordan vil den liberale verdensorden utvikle seg? Hvilke maktendringer preger vår tid? Hvilke avveininger og valg står vi overfor?

Tid og sted: , Zoom

Ekspertkunnskapens økte betydning i norsk politikk

Politisk risiko 2020: Dagens internasjonale politiske situasjon

Tid og sted: , MS Sunnhordland, Arendal havn

Valgdebatter på TV skal informere og engasjere velgerne, men lykkes de med det? Retorikkforskere inviterer til vorspiel før kveldens store TV-debatt.

Tid og sted: , Akersgaten 64, aud. Hovedbølet

Kan forskningen innfri beslutningstakernes forventninger?

Tid og sted: , Akersgaten 64, aud. Hovedbølet

Politisk risiko 2019: Mot mer konflikt mellom stormakter?

Tid og sted: , Sophus Lies auditorium, Blindern, Universitetet i Oslo

Jubileumsseminar. Åpent for alle, påmelding - fri adgang

Tid og sted: , Akersgt.64, Hovedbølet

Hvordan kan vi samarbeide bedre med privat - og frivillig sektor for løsning av våre samfunnsoppgaver?  Aktualitetsseminar om hvilke muligheter innbyggermedvirkning åpner for.

Tid og sted: , Akersgt. 64

Økonomer har stått bak en rekke markedsorienterte reformer de siste tiårene.

Tid og sted: , Akersgt.64, Hovedbølet

Fra mai 2018 vil EUs personvernsforordning avløse personopplysningsloven og gjelde som norsk lov.

Tid og sted: , Akersgt. 64-68, Hovedbølet

Stortingets kontroll med den utøvende makt er oppgradert og intensivert

Tid og sted: , Universitetet i Oslo, Blindern, MERK: Sophus Lies Auditorium

Aktualitetsseminar om samfunnsøkonomiske konsekvenser ved økt innvandring og integrering. Arrangementet streames.