Aktuelle saker

Publisert 25. apr. 2024 13:49

Rett etter den russiske invasjonen var folk i sjokk over å befinne seg midt i en krig. Samtidig var mange fulle av kampvilje. Etter over to år med krig brer det seg langsomt en krigstrøtthet i befolkningen. Stadig flere blir deprimerte.

Publisert 15. apr. 2024 12:07

Kontorsjef Guro Frostestad har vært primus motor for å forbedre helse, miljø og sikkerhet på feltarbeid ved Sosialantropologisk institutt. I dag fikk hun Universitetet i Oslos HMS-pris for 2023.

Publisert 11. apr. 2024 12:00

Andreas Moxnes ved Økonomisk institutt og Vegard Skirbekk ved Psykologisk institutt får hvert sitt prestisjefulle Advanced Grant på 26 millioner kroner fra Det Europeiske Forskningsrådet (ERC). Det utgjør en fjerdedel av alle Advanced Grant fra ERC gitt til Norge i år.

Publisert 21. mars 2024 16:31

14. og 15. mars var fakultetsstyret samlet til seminar og styremøte på Voksenkollen. Dette var første fysiske samling for det nye styret.

Publisert 20. mars 2024 08:20

Forskningsinfrastruktur, forskerutdanningen, karrierestøtte og samfunnsinnovasjon. Det er noe av det som har preget Tore Nilssens år som prodekan for forskning ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet. Nå er det slutt for forskningsdekanen, som er kjent for å banke på dører og snakke med folk.

Publisert 14. mars 2024 09:06

Universitetet i Oslo har inngått en samarbeidsavtale med Equinor om forskning på klimaendringer og energisystemer, materialteknologi, karbonlagring og rettslige og politiske prosesser i det grønne skiftet.

Publisert 29. feb. 2024 14:13

Forskningssenteret PROMENTA har ekspandert rekordraskt. Nå blir senteret en egen avdeling på Psykologisk institutt. Kjernegruppen på 6 ildsjeler, som etablerte senteret i 2019, har vokst til bortimot 60 ansatte i 2024.

Publisert 29. feb. 2024 13:58

I et smekkfullt Ragnar Frischs auditorium, holdt Ida Wolden Bache sin årlige tale til studentene. Sentralbanksjefen håper flere UiO-studenter kan tenke seg en jobb i Norges bank: - Jeg tror det er mange dyktige økonomer her som både Norges Bank og andre arbeidsgivere kan få glede av i framtida.

Publisert 29. feb. 2024 11:05

- Målet er en halvering av antall nettsider ved SV-fakultetet innen utgangen av 2025, sier prosjektleder og nettredaktør Therese Næss Marthinsen.

Publisert 23. feb. 2024 07:30

Studiebarometeret er nylig lansert, og studenter på masterprogrammet i teknologi, innovasjon og kunnskap er de mest fornøyde i kategorien «overordnet tilfredshet med studieprogrammet» blant samfunnsfag og juridiske fag ved UiO.