Publisert 26. apr. 2024 08:10

Dekanen takker i denne lederen alle som har bidratt til å gjennomføre ARK-undersøkelsen, slik at svarprosenten i år var vesentlig høyere enn den forrige i 2021.

Publisert 1. mars 2024 08:23

Styremedlemmene våre gjør en viktig jobb. De fortjener en takk for den jobben de gjør. Og de fortjener at vi alle opptrer på en måte som gjør det enkelt for styrene våre å ta gode beslutninger til beste for hele virksomheten, skriver dekanen i lederen for februar.

Publisert 19. des. 2023 10:13

Dekan Anne Julie Semb holdt tradisjonen tro tale om rikets tilstand under Julesherryen 18. desember. I år viet hun en stor del av talen til å takke av studie- og forskningsdekan, som trer av neste år.

Publisert 29. sep. 2023 09:44

Universitetets forskningsmagasin Apollon har nettopp gitt ut to temanumre om innovasjon. Først kom et nummer i vår om næringsrettet innovasjon, og helt nylig kom et nummer om samfunnsinnovasjon. Sammen tydeliggjør de to numrene at alt sammen er innovasjon, men også at det er noen forskjeller.

Publisert 1. sep. 2023 11:52

Nå er vi i gang igjen. Studentene er tilbake og mange studerer ved SV-fakultetet. Hele 2700 studenter har fått tilbud om studieplass ved SV. Utdanningsdekan Trine Waaktaar forteller om studiestart og studiehøsten i denne lederen.

Publisert 26. mai 2023 11:45

Dekan Anne Julie Semb inviterte nylig til lanseringen av rapporten «Varig økning av kvinneandelen i faste vitenskapelige stillinger på SV-fakultetet ved UiO», som viser tilsettingsprosesser ved fakultetet i perioden 2012-2021, samt anbefalinger fra kvinnelige postdoktorer ved fakultetet. Arbeidet med å heve kvinneandelen i faste vitenskapelige stillinger går langsomt og møysommelig, men pilene peker i riktig retning, og det er ingen grunn til å gi opp nå, skriver dekanen i månedens leder.

Publisert 31. mars 2023 08:55

Innovasjon handler ikke bare om å utvikle nye dingser og nye kjemiske forbindelser, men også «new ideas that work», skriver forskningsdekan, Tore Nilssen i denne lederen.

Publisert 27. jan. 2023 12:40

I desember vedtok Det samfunnsvitenskapelige fakultets styre en presisering og operasjonalisering av norskkravet til faste vitenskapelig ansatte som ikke fra før snakker et skandinavisk språk. Hensikten er å sikre god integrasjon av våre internasjonalt ansatte og å legge til rette for at også denne gruppen på sikt skal kunne ta del i alle de oppgavene som ligger til slike stillinger.

Publisert 27. okt. 2022 16:29

Regjeringen la 6. oktober frem utkast til statsbudsjett for 2023 og den nye langtidsplanen for forskning og høyere utdanning i Norge. Begge dokumentene er viktige for UiO og for fakultetet.

Publisert 2. sep. 2022 15:00

- Det er all grunn til å komme i rytme igjen, både sosialt og med hensyn til andre aktiviteter. Normalitet betyr også at vi kan og skal jobbe for å drive virksomheten etter etablerte årshjul, retningslinjer og rutiner, skriver dekan Anne Julie Semb.

See English version below

Publisert 16. juni 2022 09:49

Alle som steller med personopplysninger i sin forskning, blir nødt til å vite hvilke opplysninger om en person som krever enten samtykke fra personen eller en dokumentasjon av at behandlingen av opplysningene er i allmennhetens interesse, skriver prodekan Tore Nilssen i denne lederen.

English version below.

Publisert 25. apr. 2022 14:03

Det bred enighet om at SV-fakultetet skal legge FNs bærekraftmål til grunn for sitt arbeid med tiltak innenfor klima, miljø og bærekraft, skriver studiedekan Trine Waaktaar.

Read English version of Vice-Dean of studies Trine Waaktaar`s Editorial below

Publisert 8. mars 2022 13:56

Ett av målene i fakultetets strategi og årsplan er å rekruttere flere kvinner til faste vitenskapelige stillinger. Er vi på vei til å nå dette målet? Det korte svaret er at vi er et stykke unna, skriver dekan Anne Julie  Semb i denne lederen.

English version below.

Publisert 27. jan. 2022 14:11

Forskere fra SV-fakultetet fikk en stor del av kaka fra ERC-tildelingen i Norge i januar og vil fortsette å konkurrere helt i toppen, spår forskningsdekan Tore Nilssen. I denne lederen tar han ellers et oppgjør med Forskingsrådet, som han mener bør tenke mer internasjonalt og komplementere EUs forskningsfinansiering når de nå reviderer porteføljeplanene sine.

Read English version below.