Kort nettadresse i Nettskjema

Du kan endre nettadressen til et skjema når det ikke sendes invitasjoner inne fra tjenesten.

Du kan oppgi et alternativt kortnavn eller alias til erstatning for skjema-id i svaradressen.

Fordeler med egen URL ved svaring

• Det frikobler svaradressen for skjemaet fra den systemgitte, unike skjema-iden.
• Du kan ved behov bytte skjema under en adresse.

Se under for noen punkter om hvorfor dette kan være påkrevet eller nyttig

Slik går du frem for å lage kortnavn

  1. Gå til fanen Innhent svar 

  2. Trykk på knappen Endre nettadresse
  3. Fyll inn et passende navn i feltet og klikk Lagre

Kopier denne nye adressen, og bruk kun denne når du kommuniserer med respondentene.

Den opprinnelige adressen med id vil fortsatt virke sammen med kortnavnet, men bør ikke brukes. Kortnavn må være unike innenfor Nettskjematjenesten

Mer om å bruke kort nettadresse

Når nettskjema-tjenesten sender invitasjonene er det ikke mulig å oppgi kortnavn fordi respondenten mottar en personlig, unik invitasjonslenke som ikke bruker skjemaets adresse.

Skjemaer koblet mot TSD-skjema låses mot endringer av utforming og kodebok når de begynner å motta data. Dersom  et aktivt TSD-skjema må endres, vil det kunne ødelegge datamodellen til skjemaet på TSD-siden, og sette prosjektets datakvalitet i fare.

 

Ved endringer i TSD skjema som påvirker datamodellen må du:

  • lage kopi av det aktive skjemaet,
  • gjøre endringene på kopien
  • aktivere kopien mot TSD.

Om det i slikt tilfelle finnes en egendefinert adresse for skjemaet kan det byttes ut, uten at man må varsle respondenter eller gjøre annen varsling enn eventuell intern logging av prosess.

    Søk i veiledningene
    Kontakt brukerstøtte:

    Ring oss

    Vi har åpent mellom 08:30 og 17:00 på hverdager,
    og mellom 10:00 og 15:00 på lørdager.

    Telefonnummer: 22 84 00 04

    Send inn sak til oss

    Du kan sende inn din forespørsel via e-post til: it-support@uio.no.

    Gå til e-post

    Book et videomøte over Zoom

    Er du student eller ansatt kan du avtale veiledningstime hos UiO Helpdesk over Zoom. Tilgjengelige tider er tirsdag til torsdag mellom 11:00 og 13:00.

    Book et videomøte

    Chat med oss

    Vår chat er bemannet mellom 09:00 og 16:00 på hverdager.

    Åpne chat
    Publisert 6. sep. 2018 17:56 - Sist endret 3. nov. 2021 12:04