Overgang til nye versjoner av FS database, klient og webapplikasjoner

Work in progress...

Det kommer jevnlig nye versjoner av FS database, FS-klienten og webapplikasjonene.

De utprøves alltid i UiO sitt demomiljø før de settes ut i produksjonsmiljøet.

Database, klient og webapplikasjoner og andre systemer henger i mer eller mindre grad sammen og det må vurderes i hvert enkelt tilfelle om en ny versjon kan installeres alene, eller om man må vente på 'flere deler'.

Varsle cerebrum-kontakt@usit.uio.no ved databaseendringer.

SIKT trenger info om nedetid, databasendringer og kloning til fs-drift@sikt.no

RPA-folket trenger varsling på usit-rpa@usit.uio.no

Kontaktpunkt for oppgradering både i DEMO og PROD er RT-køen usit-fs-drift@usit.uio.no for klienten og inntil videre fs-drift-uio@usit.uio.no for databaseoppgraderinger og weboppgraderinger. Etter at TP kom i drift, skal også  uiows-dev@usit.uio.no og minestudier-dev@usit.uio.no varsles samtidig, slik at de er forberedt på at webservicene er nede.

Mine studier er også avhengig av web-servicene og skal varsles på  tilbakemelding-studier@admin.uio.no trengs ikke lenger

UA- Universitetets adgangskontroll/studentkort: iti-td-gad@usit.uio.no

LMS: canvas-core@admin.uio.no varsles pga av alle webservice-jobbene som går flere ganger om dagen.

Vortex: vortex-core@usit.uio.no

Eksamen: digeks-core@admin.uio.no skal varsles ved nedetid

Statens Lånekasse for utdanning skal også ha beskjed ved nedetid for databasen (Bare prod)  endring@lanekassen.no og itbrukerstotte@lanekassen.no

Legg ut varsel også i FSklienten og på http://www.uio.no/for-ansatte/arbeidsstotte/sta/fs/aktuelt/ .

 

Bestille kloning av FS-databasen

FSDEMO er en klon av vår produksjonsbase.

Basen klones normalt tre ganger i året: En tid etter NOM-opptaket ca.15. mai, ca. 1. august og ca. 20. november.

Kloning bestilles hos oracle-drift@usit.uio.no  (rt-kø) med fs-core@admin.uio.no som cc.

Forarbeid: Ta vare på settinger i modulvalg.

Etterarbeid: slett alle e-postadresser i personbildet, slik at det ikke sendes ut e-post til testpersonene.

Legg på plass settingene i modulvalg.

 

Sende feilmeldinger

Dersom du oppdager feil eller mangler under testing i FSDEMO meld fra til fs-support@sikt.no, med kopi til fs-core@admin.uio.no.

  • Les feilmeldingen fra applikasjonen før du sender den videre. Det er ikke sikkert det er programvare eller database som er problemet
    • Mangler det bakgrunnsdata?
    • Er alle felt fylt korrekt ut?
    • Er den riktige klienten kommet på plass?
  • Få tydelig frem i subject-feltet hva saken dreier seg om.
    •  Eksempel: Tester FS 7.0.1 FS 200.001 gir ORA-00001: brudd på unik skranke
  • Gi nok informasjon. Fs-support vil ofte ha behov for å gjenskape feilen selv
    • Hvilken database oppstår feilen i? (FDEMO/FSPROD)
    • Hvilken databaseversjon skjer feilen i? I prinsippet kan du finne dette i FS sin meny under hjelp > Om FS > Databaseversjon, men det hender at Unit glemmer å oppdatere informasjonen her, så det er bedre å forholde seg til e-posten fra de som oppdaterer databasen.
    • Hvilken applikasjonsversjon skjer feilen i
      • FS-klienten: Du finner informasjon i FS sin meny under hjelp > Om FS > Applikasjonsversjon, men det hender at Unit glemmer å oppdatere informasjonen her, så det er bedre å forholde seg til e-posten fra de som oppdaterer klienten.
      • Søknadsweb, Studentweb, EVUweb, Emneplanlegging på nett (EpN), Fagpersonweb: Nederst på innloggingsiden. Det hender at Sikt glemmer å 'tagge' riktig versjon, så det er bedre å forholde seg til e-posten fra de som oppdaterer weben.

Teste endringer i FS-klienten og databasen

FS har normalt to hovedoppgraderinger i året, en i 'mars' og en i 'oktober'. Oppgraderingene medfører både endringer i databasen og i FS-klienten. I tillegg kommer mindre oppgraderinger i form av feilretting i klienten (nye 'programvarebibliotek') eller mindre endringer i databasen ('databaseflisen') enten hver for seg eller samtidig.

  • Melding om nye versjoner kommer som regel i form av en e-post til mailinglistene fs-dist@usit.uio.no og fs-kontakt@usit.uio.no. E-posten inneholder en lenke med informasjon om hvorfra man kan laste ned oppgraderingen og en beskrivelse av endringene, gjerne i form av en lenke. Sjekk i så fall om lenken virker. Det er forskjellige personer i Unit som sender informasjon om hhv. database/klient/ webapplikasjoner og det kan ta litt tid før all informasjon er på plass. [Michael sender normalt dette. Hans back-up er Lena. Annet opplegg ved nye versjoner av Søknadsweb, Studentweb, EVUweb, Emneplanlegging på nett (EpN), Fagpersonweb?]
  • Les endringsdokumentasjonen nøye. Legg spesielt merke til om databaseendring krever ny klient /Ny klient krever ny database. Se også spesielt etter om databaseendringene kan gjøres med brukere pålogget.
  • Avtal tidspunkt for klientoppgraderinger (FSDEMO og FSPROD) med RT-køen usit-fs-drift@usit.uio.no. Fs-core står ikke på listen, så sett fs-core i cc. En klientendring gjøres normalt om natten og bør bes om noen dager i forveien. (Kan gjøres på dagtid også, hvis det er veldig viktig. Påloggede brukere vil i så fall oppleve å bli kastet ut fra FS).
  • Avtal tid for oppgradering av databaseversjoner med en telefon til Inger Holm på USIT og følg opp med e-post til fs-drift-uio@usit.uio.no  (FSDEMO og FSPROD). Sett kopi til fs-utviklere@unit.no så de er informert.
    Det er mer arbeidskrevende å oppgradere databasen enn klienten. Det kan ta alt fra noen sekunder til mer enn et dagsverk. Brukerne kan normalt ikke være pålogget. Tid for FSDEMO og en tentativ tid for FSPROD avtales normalt samtidig. Dersom databasen må ha nedetid, skal også  uiows-dev@usit.uio.no og minestudier-dev@usit.uio.no varsles, pga. webservicene.
    • FSDEMO: Hold oppgraderinger unna FS-kursdager og gi eventuelt kursholder et par dager med forberedelse i ny versjon hvis det er store endringer i aktuell modul. Legg ut info på 'Aktuelt om FS' og i FS (fra FS-system> Database >lukking av database). Det bør være god tid til å teste FSDEMO og eventuelt utbedre feil/mangler.
    • FSPROD: Finn en passende tid i samråd med usit-fs-drift@usit.uio.nofs-drift-uio@usit.uio.no. Vurdér om feilene som er funnet i FSDEMO er akseptable eller om man må vente på en ny oppgradering. Bruk erfaringene fra oppgradering av FSDEMO til å vurdere hvor lang nedetid det blir. Unngå lang nedetid rundt avvikling av store eksamener, tider hvor det registreres mye sensur, produseres mye vitnemål, hektiske perioder for Studentweb eller Søknadsweb, kritiske faser i NOM-opptaket. Varsle brukerne via 'Aktuelt om FS' og via klienten i god tid på forhånd, slik at de kan varsle oss hvis det absolutt ikke passer.
  • Legg en plan for testing.
    • Student samlebilde og alle underbilder (husk dr.gradsvariantene) sjekkes alltid med tanke på lesbarhet, skrivbarhet, oppdatering.
    • FS200.001 Endring av fødselsnummer bør alltid testes for en person med data mange steder
    • FS201.001 Studentopplysninger avdekker ofte feil og bør alltid testes
    • Bruk endringsdokumentene for å finne ut hva som ellers bør testes. Fordel om nødvendig oppgavene på spesialistene.
      • Virker bilder/underbilder nevnt i endringsdokumentene som de skal (lese, skrive, lagre)
      • Lar rapportene nevnt i endringsdokumentene seg kjøre? (i løpet av rimelig tid)
      • Henter rapportene frem riktige data?
      • Lagrer rapportene det de skal?
      • Lar rutinene seg kjøre? (med/uten oppdatering i løpet av rimelig tid)
      • Viser rapportdelen av rutinen riktig data?
      • Sjekk at rutinene oppdaterer bildene/tabellene den skal

Kloning

Bestill kloning av FSPROD til FSDEMO hos fs-drift-uio@usit.uio.no.

Etter kloning send melding til fs-utviklere@sikt.no

Oppgradering av Studentweb

Oppgradering av Studentweb bestilles hos www-drift@usit.uio.no. Presiser at det gjelder studentweb.uio.no. Send med lenke til hvor de finner den nye versjonen; http://www.ceres.no/for-ansatte/faglig/utviklerhandbok/applikasjoner/studentweb/versjoner/

OBS! Før oppgradering bestilles må vi sjekke med Unit v/Stig Benserud om det trengs databaseinstallasjoner først, samt spør om behov for flushing.

Eksempel på e-post:

"Vi ønsker å få Studentweb x.x.x i produksjon på studentweb.uio.no. Dere finner den på http://www.ceres.no/for-ansatte/faglig/utviklerhandbok/applikasjoner/studentweb/versjoner/ De nødvendige databaseinstallasjonene skal være gjort, så fint om dere kan starte oppgraderingen så snart dere har anledning."

 

Emneord: FS, testing, ny versjon, ny FSklient, databaseflis
Publisert 12. jan. 2012 15:53 - Sist endret 13. nov. 2023 11:30