Profilering av forskeren på nett

Alle forskere har en eller annen tilstedværelse på nett som er viktig for å sikre at prosjektet har en helhetlig digital profil.

Det er i praksis din digitale tilstedeværelse som bestemmer omverdenens bilde av deg. Den er også det enkleste og gjerne første kontaktpunktet mot andre. Alle googler, og alle blir googlet. Du kan til en viss grad styre den informasjonen en som googler deg, gruppen din eller prosjektet ditt, får. Det gjør du ved å legge ut relevant, oppdatert og lett tilgjengelig informasjon.

Personside

Ditt kanskje viktigste ansikt utad er din egen personside ved UiO. Dette vil ofte være det første stedet noen leter etter dine interesseområder, publikasjoner og ikke minst kontaktdetaljer. Hold siden rimelig oppdatert, og sørg for at gammel informasjon (inkludert ansattsider ved andre institusjoner eller avdelinger) fjernes.

Man kan i tillegg anta at denne siden, når et prosjekt løper, kommer til å bli brukt av både interne og eksterne aktører ellers i samfunnet. Med andre ord: Gjør deg tilgjengelig. Sidens primære formål er å gjøre det enkelt å kontakte deg. Legg derfor inn nok informasjon, inkludert et profilbilde. En positiv bi-effekt er at jo flere ganger siden blir brukt, desto nærmere toppen i søkehierarkiet kommer den: Den blir til slutt det som kommer øverst når noen googler «dittnavn uio».

Les mer om hvordan du redigerer personsiden din ved UiO

Les om hvordan du lager nettsider for forskningsprosjekter

LinkedIn, Researchgate, etc.

Din digitale identitet brukes aktivt av resten av verden. Å ikke finne en gitt person på LinkedIn.com er for noen en negativ faktor: har du ingen profesjonell erfaring? Har du ikke noe nettverk? Er du ikke interessert i samarbeid?

Researchgate.net kan ses på som en akademisk versjon av LinkedIn.

Mer sosialt innrettede nettmedier som Facebook og Twitter har ikke i like stor grad en direkte tilknytning til din profesjonelle sfære, med mindre du kombinerer en åpen profil med et aktivt digitalt liv. Du kan gjennom disse kanalene selv styre hvordan du vil fremstå i offentligheten.

Les mer om sosiale medier

OrcID, Researcher ID etc

Det er ikke per dags dato noe krav til at forskere skal ha en unik identifikator i en av de store databasene. Men for eksempel søknadsskjemaene til EU-kommisjonens prosjekter inneholder egne felter for disse, slik at en evaluator lett kan finne akkurat deg om hun eller han skulle være interessert i det. Det er spesielt viktig å ha en slik identifikator om du har et vanlig navn. Det tar ikke lang tid å opprette en slik identifikator, det er gratis, og den vil følge deg og blant annet sikre at publiseringspoeng tilfaller riktig person. Den kan også lette arbeidet med å finne riktig H-indeks. De to vanligste er OrcID og Researcher ID.

Publisert 25. jan. 2017 08:53 - Sist endret 22. okt. 2022 06:31