English version of this page

Ansattkort

Alle som er tilknyttet UiO i mer enn tre måneder skal ha eget adgangskort med navn og bilde. Utstedelse av kortet skjer normalt samme dag du tiltrer.

Skaffe adgangskort

Hvem kan få kort?

Alle som er tilknyttet UiO i mer enn tre måneder skal ha et personlig adgangskort med navn og bilde. Det gjelder for studenter, ansatte og eksterne.

Hvis du er ekstern, må nærmeste leder i enheten du er tilknyttet til registrere deg i Gjestetjenesten (Greg).

Når kan du få kort?

  • Som nyansatt vil du normalt kunne få kort den dagen du tiltrer.
  • Du kan få nytt kort når personopplysningene dine endrer seg, når du mister kortet, det ikke fungerer eller er utslitt. Du må møte opp personlig hos SiO Kundeservice for å få tildelt nytt kort.

Hvor får jeg kort?

  • Kortet utstedes ved SiO Kundeservice i Kristian Ottosens hus på Blindern. Du trenger ikke avtale time på forhånd.
    • Se åpningstider på SiOs hjemmeside (sio.no)
    • Spesielle åpningstider for UiO-ansatte: På mandager kan UiO-ansatte komme utenom åpningstiden mellom kl. 09.00 og kl. 10.00. Bruk ringeklokken på personalinngangen.
  • Du må møte opp personlig og ha med gyldig legitimasjon, for eksempel pass, nasjonalt ID-kort eller førerkort. Digitale ID-kort er ikke gyldig som legitimasjon.
  • Kortbildet blir tatt på stedet. Merk at kortsystemet er lukket og tillater ikke import av eksterne bilder, f.eks. fra UiOs personpresentasjon på nett.
  • Personopplysninger blir importert direkte fra UiOs lønns- og personalsystem SAPDFØ. Ved feil må du kontakte lederen din eller en lokal personalkonsulent for retting i SAPDFØ.
  • Du må velge en 4-sifret PIN-kode som knyttes til adgangsrettighetene dine. Skulle du senere glemme PIN-koden eller ønske å endre den, må du møte personlig på SiO Kundeservice.
  • Kortet gir deg automatisk adgang til bygninger og arealer tilknyttet instituttet eller enheten din. Hvis du skal ha andre tilganger, må du avklare dette med kontorsjefen eller lederen ved enheten din, som videre informerer Vakt- og alarmsentralen. Du kan ikke selv be om utvidet adgang. 

Funksjoner i kortet

Identifikasjon

  • På forsiden av kortet står kortholders navn og bilde.
  • Kortet gjelder som identifikasjon når du oppholder deg i UiOs bygninger og må fremvises ved forespørsel.
  • Du skal bære kortet synlig på steder hvor det er påkrevd.

Adgangskort

  • Kortet blir aktivert for bruk som adgangskort til bygninger, soner og rom som du er knyttet til.
  • Vakt- og alarmsentralen aktiverer kortet for adgang etter melding fra kontorsjef ved enheten din. Normalt vil kontorsjef gi denne meldingen i forkant av kortutstedelse slik at kortet virker som adgangskort med en gang.
  • Hvis du mangler en adgang du skal ha, eller du senere får behov for adgang til flere eller andre bygninger, soner og rom, kontakt lokal kontorsjef som gir beskjed til Vakt- og alarmsentralen. PIN-koden forblir den samme.

Adgang til Rikshospitalets lokaler

Forespørsler om adgang til Rikshospitalets lokaler kan rettes direkte til Rikshospitalet via e-post eller telefon.

  • E-post: idkort@ous-hf.no
  • Telefon: 23 07 09 33 / 23 06 60 50 / 913 47 413
  • Sted: Rom C3.1031, Sogn Arena 3.et.
  • Åpningstider: Mandag - fredag: kl. 08.00 - 12.00

Adgang til Forskningsparken

Enheter med ansatte i Forskningsparken må i tillegg til UiO-ansattkort følge Forskningsparkens rutiner for registrering av nyansatte og produksjon av adgangskort.

Lånekort på Universitetsbiblioteket

Kortet har en strekkode som kan aktiveres for lån av bøker gjennom Universitetsbiblioteket. Kontakt Universitetsbiblioteket for aktivering av Oria-koden. Ved nyutstedelse av kort må denne prosedyren gjentas.

Gratis adgang til museer

Mot fremvisning av ansattkort får ansatte gratis adgang til:

Mistet kort

  • Hvis du mister kortet, må du umiddelbart melde fra til Vakt- og alarmsentralen slik at kortets adgangsrettigheter kan bli sperret.
  • Fungerer kortet også som lånekort, må du også varsle Universitetsbiblioteket for sperring av kortet.
  • Nytt kort utstedes gebyrfritt ved personlig oppmøte på SiO Kundeservice. Ta med legitimasjon.
  • Hvis kortet kommer til rette igjen før erstatningskort er utstedt, kan sperringen oppheves ved personlig oppmøte hos Vakt- og alarmsentralen.

Endring og fornyelse av kort

Endrede personopplysninger må være registrert i UiOs lønns- og personalsystem SAPDFØ før SiO Kundeservice kan utstede nytt kort. Kontakt derfor først lokal personalkonsulent for å sjekke at du ligger med riktige personopplysninger i SAPDFØ. Ved navneendring må du kunne framvise gyldig legitimasjon med det nye navnet, eventuelt vielses- eller partnerskapsattest. Når personopplysningene dine er korrekt registrert i SAPDFØ, møter du opp på SiO Kundeservice for å få utstedt nytt kort. Ta med gammelt kort og legitimasjon med eventuelle nye personopplysninger.

Du kan også få nytt kort hvis det gamle er utslitt eller ødelagt. 

For administrative ledere

Er du administrativ leder med myndighet til å be om adgang til dine lokaler og har:

  • en nyansatt eller eksterne med tilknytning til UiO som trenger adgang til bygninger, soner og rom
  • en ansatt som ikke kommer inn på bygninger, soner og rom med sitt ansattkort
  • en ansatt som trenger å komme inn på flere eller andre bygninger, soner og rom med sitt ansattkort

Send e-post til vaktalarm@admin.uio.no med følgende opplysninger:

  • Navn og ansattnummer
  • Tidsperiode for tilknytningen
  • Navn på adgangsnivå

Eksternt tilknyttede

Kontorsjef eller administrativ leder skal registrere eksterne i Gjestetjenesten (Greg). Gjestetjenesten er UiOs selvbetjeningstjeneste for å registere og forvalte gjester. 

Nøkler

Nøkler til cellekontorer o.l. håndteres av administrasjonen på enhetene. Ta kontakt med nærmeste leder.

Publisert 6. nov. 2015 14:58 - Sist endret 13. mars 2024 09:21