Arrangementer: Målgrupper og tips

Hvordan lage en bra arrangementsnettside?

Hvem er arrangementet for?

Definer målgruppa/-ene for arrangementet, prioriter disse og finn ut hvem som er hovedmålgruppe. Hvilken målgruppe arrangementet har har blant annet konsekvenser for hvor mye fagsjangong du bør bruke, og for hvor på nettet du publiserer arrangementsteksten.

Hva skal arrangementet inneholde?

Et arrangement publisert på uio.no skal inneholde:

  • Hva som er tema for arrangementet
  • Hvem som deltar
  • Når det det begynner og slutter
  • Hvor arrangementet foregår
  • Hvilken enhet eller person som arrangerer

Tittelen - kort og salgbar

Tittelen vises på forsiden av nettstedet og i lister og skal skape interesse og fortelle hva arrangementet handler om.  Legg derfor mye arbeid i å gjøre den:

  • Forståelig - unngå faguttrykk, stammespråk, interne forkortelser etc.
  • Salgbar - tenk journalistisk. Kontroversielt tema? Verdensberømt gjesteforeleser? Få det fram i tittelen
  • Kort - så kort at den blir på en linje i artikkel-listinger
  • Fokusert - husk at du ikke kan få sagt alt i en tittel. Velg ett poeng som er viktig, og presenter eventuelle andre poeng senere i teksten.

Ingressen utdyper tittelen

I feltet "innledning" kan du utdype tittelen og skrive mer om temaet for arrangementet, gjerne også hvem som er sentrale deltakere. Men innledningen skal også være kort og konsis, maks to-tre setninger. Husk at svært mange nettbrukere bare leser tittel og ingress.

Tid og sted må med!

Angi både start og slutt-tidspunkt. Sluttidspunkt er spesielt viktig, siden arrangementet uten sluttdato ikke forsvinner i feedene før midnatt, og dermed tar plassen fra kommende arrangementer. Oppgi et antatt sluttidspunkt hvis du ikke vet nøyaktig når det slutter.

Skriv inn navn på hus, eventuelt rom og adressen til bygningen. Lenke til bygningene finner du i UiOs karttjeneste.

Utsnitt av arrangementsside som viser tittel, ingress, tidspunkt og sted.
Eksempel på utfylt arrangement - med tittel, innledning, tid og sted, og lenke til kart.

Arrangementsbilde

Bildet du bruker på arrangementssiden kan for eksempel være et portrett av en av deltakerne, gruppebilde, logo eller en illustrasjon som visualiserer temaet for arrangementet.

Dette bør være et breddebilde med størrelse 1000*562 piksler (format 16:9). Det er dette bildet som vises i arrangementslister/feeder.

Husk å kreditere fotografen og inkludere alternativ-tekst.

Les mer om bruk av bilder på nett og retningslinjer for billedstørrelser på uio.no og på for-ansatte-sider.

Eksempel på listevisning av arrangement med teaserbilde og ingress
Bildet som legges inn i bildefeltet vises sammen med tittel og ingress i listinger av arrangementene.

Brødtekst

I brødteksten i innholdsfeltet kan du presentere mer av temaet, legge inn detaljert program eller lenke til et program, hvis det er publisert et annet sted.

Dersom du legger programmet inn i artikkelen, unngå bruk av tabell av hensyn til krav om universell utforming. Bruk heller mellomtitler og punktlister for å strukturere programmet.

Strukturér teksten etter prinsippet om fallende viktighet - skriv det viktigste først. Teksten trenger ikke være lang: 2-3 avsnitt er ofte mer enn nok. Korte setninger (< 16 ord) er å anbefale. 

Sett deg i målgruppens sted, og tenk på hvordan du kan få teksten til å  engasjere dem og gi dem lyst til å komme. Du finner noen tips til å skrive engasjerende arrangementstekster under.

Påmelding? Lenk til nettskjema, gjerne ved å bruke en knapp. Slik setter du inn knapper

Tips til å skrive engasjerende arrangementstekster

Teksten din skal overbevise leseren om at det er verdt å dra på akkurat ditt arrangement, i hard konkurranse med mange andre alternativer.

Her er noen virkemidler du kan ta i bruk for å gjøre teksten mest mulig engasjerende. 

  • Snakk rett til leseren
  • Skriv enkelt og konsist
  • Unngå tomme adjektiver som "spennende" og "unikt". Spør heller hva som gjør arrangementet spennende og unikt, og skriv det i stedet.
  • Fokuser på fordeler i tillegg til egenskaper (et panel med paleontologer = et skjellsettende møte med fortiden)
  • Still spørsmål: "Har du tenkt på hvordan X bidrar til samfunnsutviklingen?" 
  • Etabler felles forståelse: "Vi har vel alle en gang tenkt at X. Men visste du at forskere nå har funnet ut at ... "
  • Introduser en spennende historie: "Vi har lenge trodd at X og Y. Men så oppdaget noen forskere ved UiO at Z. Derfor bestemte de seg for å  ..." - (og hva som skjedde da, får du høre hvis du kommer på arrangementet)
  • Bruk bio-er for foredragsholdere etc. til å etablere troverdighet og vekke interesse – men pass på at de ikke blir for lange

Arrangør

Skriv navn på enheten eller organisasjonen som er arrangør og legg på lenke til hjemmesiden. Er det flere arrangører, kan du opprette flere felt.

Engelsk eller norsk språk?

Hvis arrangementteksten er på engelsk, skal den publiseres i engelsk struktur på nettstedet. For å unngå oversettelse av arrangementartikler fra engelsk til norsk er det tillatt å sette opp feed av de engelske arrangementene til norsk arrangementlisting.

Merk: Dette gjelder kun arrangementer, ikke nyheter eller statisk informasjon.

  • Omvendt feeding av arrangementer - fra norsk til engelsk - er ikke tillatt. Norskspråklige arrangementtekster må oversettes til engelsk og publiseres i engelsk struktur.
  • For oversettelse av arrangementtekster skal UiOs rammeavtale benyttes, se rutiner for oversettelse av teknisk-administrative tekster.

Tips forsiden om arrangementet

Hvis arrangementet ditt er åpent for allmennheten, send tips om arrangementet ditt til nettredaktor@uio.no, så vil nettredaktøren vurdere om det skal publiseres som arrangement på forsiden av uio.no.

Bruk også andre kanaler

Nettsider om arrangementer gir bare begrenset gjennomslag. Derfor bør uio.no suppleres med andre kanaler, som sosiale medium, e-post osv.

Se hvordan du kan markedsføre arrangementet ditt

Publisert 15. mai 2014 15:00 - Sist endret 20. nov. 2022 04:08