BtB: Feil og "Work arounds" i Unit4 ERP

Tabeller med oversikt over feil og "work arounds" i Unit4 ERP: Kjente feil, trinn, status, handling/hvordan komme rundt og hvilken rolle som skal utføre.

BtB: Feil og "Work arounds" i Unit4 ERP for ny versjon 1.5 (etter 31.10.2022)

 

Kjente feil Trinn Status Handling/Hvordan komme rundt Utføres av rolle
Melding om MVA avvik i «Godkjenning innkjøpsfaktura» om leverandør ligger i leverandørgruppe 1 (Norske) og faktura er i valuta ulik NOK. Priskontroll Under utvikling Faktura avvises til Regnskap. Regnskap åpner bilaget i «Registrering av inngående fakturaer» og endrer bilagsart fra EHF til Skannet faktura (I3)

Fakturaflytoppfølger

Det kan virke (under analyse) som at MVA kontrollen har en svakhet om deler av bilaget er behandlet videre. Priskontroll Under analyse Kan løses ved å samle bilaget i godkjenningsvinduet eller avvise til Regnskap. Innkjøper eller Fakturaflytoppfølger

Ikke mulig å gjøre et enkelt varemottak, på antall artikkel med antall 1, med delfakturering. Systemer tillater ikke å skrive en % med mer enn 2 desimaler. Avrundinger tillates ikke pga strengere kontroller på varemottak mens bilaget er i ventetabellen

Varemottak Under utvikling (undersøke muligheten for å utvide antall desimaler)

1. I varemottaket kan sluttbruker avvise til Regnskap som må manuelt koble faktura mot ordrelinje

2. Endre ordre slik at artikkel endres fra antall til beløpsartikkel

3. I varemottaket kan sluttbruker endre antall og pris, slik at det går opp matematisk. F.eks. 0,3 * 4764  = 1429,20,-

4. Endre ordre slik at antallet øker, men at beløpet (antall x pris) totalt er det samme.

Endre artikkel til beløpsartikkel
Avhengig av hvilken løsning (1-4) som velges

Får ikke åpnet arbeidsflytoppgave (gjelder 3 bilag i klient UL). Felles for disse er at det er skannet faktura fra utenlandsk leverandør

Manglende varemottak og Priskontroll Under analyse

Før faktura forfaller  må arbeidsflytmottaker  kontakte Fakturaflytoppfølger og be de slette kostnadsrad(er) og opprette ny(e) (koble seg på nytt mot ordre/varemottak) og sende faktura ut på ny arbeidsflyt.

Innkjøper og Fakturaflytoppfølger

BtB: Feil og "Work arounds" i Unit4 ERP for gammel og ny versjon

Kjente feil Status Hvordan komme rundt
Feilmelding ved godkjenning av innkjøpsforespørsler   Oppskrift
Bruttobeløp:
Bruttobeløp på innkjøpsforespørsel oppdaterer seg ikke riktig ved kontering av flere linjer samtidig. Gjelder alle typer bestillinger (katalog, ekstern katalog og fritekst)
DFØ jobber med saken Du kan velge å kontere en og en linje, men beløpet justerer seg når du sender innkjøpsforespørselen videre i arbeidsflyt.
Leveringsadresse:
Land mangler som en del av leveringsadresse på bestillingsskjema
DFØ jobber med saken  

Oppgaver i oppgavelisten:
Systemet genererer noen ganger to oppgaver om manglende varemottak for en linje

  Dersom det er øreavrundinger på faktura, hender det at systemet genererer to linjer om manglende varemottak for å balansere øredifferansen, selv om det kun er opprinnelig en linje. Åpne oppgavehandlingen og oppgaven derfra, og ikke fra oppgavelisten, så slipper du å behandle to oppgaver.

Transaksjonstekst: I forbindelse med problemer med godkjenning av en oppgave ble det avdekket at tegnene <, >  og '' i feltet Transkasjonstekst skapte problemene.

  Tegnene <, > og " bør ikke brukes i feltet Transaksjonstekst

Varemottak:
Feil navn på bruker vises i feltet for utført varemottak

DFØ jobber med saken Navn på bruker hentes fra feil tabell i systemet, slik at er bruker knyttet til posteringsjobb som vises, og ikke den som faktisk gjorde varemottaket
Vedlegg:

Det er ikke mulig å sende med flere vedlegg pr ordre. Dersom ordretypen er EHF3.0 er det kun mulig å sende med PDF-dokument.

Er ordretypen PDF, kan andre format brukes.

Disse leverandørene mottar p.t. EHF3.0 (dette endres stadig):

Lyreco Norge AS

Elvebredden Catering AS

Eplehuset Norge AS

VWR International AS

Rett Hjem Øst AS

Universal presentkort AS

Dustin Norway AS

Akademika AS

Revvity Norge AS

Merck Life Science AS

Atea AS

Roche Diagnostic Norge AS

Begrensninger i system Hvis du har behov for å sende ved flere vedlegg, bør du kopiere alle vedleggene inn i ett dokument, eventuelt sende dokumentene pr e-post til leverandør.

Feil visning av koststed

Ved kjøp fra ekstern katalog vises standard koststed knyttet til bruker når forespørsel opprettes på varelinjene, selv om et annet koststed er valgt på startsiden. Det ser altså ut til å ligge feil koststed på konteringslinjene.

Dersom du  åpner konteringsbildet for å se på konteringslinjene, vil du se at det er riktig koststed som ligger der.

Tekst som legges inn i feltene "Transaksjonstekst" og "Tekst til hovedbok" forsvinner av og til underveis i  prosessen   Sjekk om teksten du har lagt inn er borte og eventuelt legg inn på nytt
Ordrer oppdateres noen ganger ikke til status "Ferdig" når de er ferdigbehandlet, men blir stående som "Bestilt"   Manuelt avslutt ordre som er avsluttet, men som ikke har fått status "Ferdig". Dette gjøres fra bildet "Endring av innkjøpsordre, ved å velge status "Avsluttet" på hodenivå
Problemer med å endre status på hodenivå til "Avsluttet"   Ved feilmelding; sjekk om det finnes noen ubehandlede fakturaer knyttet til ordren. Hvis nei, meld inn sak til innkjop@admin.uio.no for å få tilgang til endre status. Hvis ja, fakturaen må behandles før ordren kan avsluttes
Problemer med godkjenning av innkjøpsforespørsel   Ved feilmelding om felter som mangler verdi - lage veiledning med bilder. 1. Åpne forespørselen fra Startsiden 2. Gå inn i konteringsbildet for linje 1 og sjekk om det ligger noen felt i arkfanen "Tillegsgsinformasjon" som ikke har verdi 3. Fyll ut tomme felt med riktig informasjon. 4. Gjenta samme prosedyre pr linje på forespørselen. 5.Send til godkjenning på nytt
Dersom du velger å slette en forespørsel som er sendt til godkjenning/er på flyt, vil ikke oppgavene tilhørende  forespørselen bli borte fra oppgavelisten til mottaker av forespørselen. I slike tilfeller må det sendes mail til innkjop@admin.uio.no for å få den fjernet   Forespørsel på flyt må slettes ved å åpne den fra oppgavelisten og avvise den, slik at den kommer tilbake til den som opprettet forespørselen. Når du mottar en avvist forespørse som skal slettes, avvis den enda en gang for å kunne gjøre sletting på riktig måte. Først da kan du benytte "Slette"-knappen. Da vil forespørselen forsvinne fra oppgavelisten. Hvis oppgaven er "Komplettering av anleggsinfo" må du legge inn nødvendig informasjon for å kunne godkjenne den. Legg inn kommentar i arbeidsflytloggen om at forespørsel skal slettes slik at den ikke blir godkjent ved en feiltakelse, og at kostnadsgodkjenner må avvise forespørselen
Ikke mulig å slette vedlegg som er feilaktig lagt ved forespørselen   Send e-post til innkjop@admin.uio.no for å få det slettet. Eventuelt slett forespørselen og lag ny, da det må påventes noe behandlingstid før vedlegg slettes ettersom dette er en jobb DFØ må gjøre for oss

 

Publisert 3. sep. 2021 10:02 - Sist endret 20. okt. 2023 12:58