Veiledning for opprettelse av nettsteder for fremragende sentre

Denne veiledningen gjelder for fremragende sentre, som administreres av UiO. Malen for oppsett kan også brukes for andre sentre som skal ha nye nettsider.

Ansvarsfordeling ved opprettelse av nye nettsteder

Forberedelser

1. Tenk gjennom målgrupper

UiO har definert fire målgrupper for forskningsformidling

2. Tenk brukeroppgaver

Hva skal brukeren løse på nettsiden deres?

• Kontakte noen? Få oversikt over forskningsområdene? Se tidspunkt for et arrangement? Samarbeide faglig med noen eller se de siste publikasjonene?

Disse oppgavene skal brukeren få svar på på nettsiden.

3. Ikke lag mer innhold enn dere trenger

Dersom det kun er behov for info under "om enhet" og "personer" i tillegg til forside er det ok. Ikke lag mer innhold bare for å bygge ut nettstedet.

Da øker dere også behovet for oppdatering.

4. Sett dere inn i mal for IA / toppkategorier

IA står for informasjonsarkitektur, og beskriver en plan for hva som skal ligge hvor på nettsiden.

Det er laget en mal for informasjonsarkitekturen på de fremragende sentrene, for hva som skal plasseres hvor.

De vanligste toppkategoriene

* markerer obligatorisk

• Forsiden*
    • Vi jobber med / utviklingsområder / prosjekter
    • Aktuelt
    • Publikasjoner
    • Om senteret*
    • Personer*

Det er også mulig å legge til egne kategorier. Men det er viktig at disse er forståelige for brukerne. Maks fem til åtte kategorier til sammen. Ikke lag flere toppkategorier enn dere har innhold. De skal kunne gå inn på en linje.

5. Tenk både engelsk og norsk - minimumskrav til innhold

Alle sentre skal ha nettsider både på norsk og engelsk. Du trenger ikke å speile all informasjonen på begge språk, men det er krav til en minimumsversjon av nettstedet på det andre språket:

• Forside
    • Om
    • Personer

6. Godkjenn IA hos nettredaktør

Send forslag til IA/toppkategorier til nettredaktør på fakultet. Når dere er enige om en passende IA for senteret, sender nettredaktør på fakultet utkast til IA til sentral nettredaktør (nettredaktor@uio.no) for godkjennelse.

7. Send bestilling av oppsett/mal

Når IA/toppkategorier er godkjent av sentral nettredaktør (nettredaktor@uio.no) så vil sentral nettredaktør sende bestilling av oppsett (mal) til IT-avdelingen, og informere nettredaktør på fakultet om at det er gjort. IT vil kontakte nettredaktør på fakultet for videre arbeid.

Her går vi gjennom de ulike toppkategoriene og anbefalt innhold:

Forsiden

Forsiden er laget ved bruk av forsidemal. Denne er bygget opp ved bruk av bokser og rader.

Vi anbefaler å bruke forsiden til å vise fram forskningen ved senteret. For eksempel ved å hente ut stikkord for hva det forskes på.

Det er også fint å hente ut publikasjoner, noen av forskningsprosjektene deres og eventuelle arrangementer som holdes eller liknende.

Vi har utarbeidet en egen veileder til forsidemal for forskningssentre.

Vi jobber med / utviklingsområder / forskning / prosjekter

Denne flaten kan brukes for å vise fram det senteret jobber med, det som er senterets kjernevirksomhet. Enten det er best beskrevet som forskning, oversikt over forskningsprosjekter eller forskningsgrupper, eller utviklingsområder.

Kategorien Forskernettverk kan også brukes, om enheten har det. Her må navn på toppkategori gjenspeile hovedaktiviteten ved senteret.

Eksempler

Maler for presentasjon av forskningsprosjekter og forskergrupper og -nettverk

UiO har maler for presentasjon av ulike typer forskning for å kunne synliggjøre dem på flere steder på nettstedet.

Aktuelt

Kan være egen toppkategori hvis dere har behov for å fremheve arrangementer og aktuelle saker.

Se eksempel på hvordan RITMO fremhever sine arrangementer, blogg og aktuelle saker

Publikasjoner

Det er mulig å liste opp publikasjoner fra Cristin, eller lage en artikkel om hver publikasjon og publisere dem.

Unngå dobbeltpublisering. Hvis publikasjoner også skal profileres på instituttets nettsider for eksempel, lag én versjon, og lenk mellom nettsidene.

Snakk med nettredaktør på fakultetet ditt om hva som kan være hensiktsmessig.

Om

Se veiledning for presentasjoner om enheten. Tilpass behovet til senteret.

Annet innhold under om kan være arrangementer, aktuelle saker og publikasjoner. Hvis ikke disse er hentet ut i en egen toppkategori.

Personer

Regler for å lenke til eksterne personprofiler:

• Det er mulig å legge disse personene inn i SAP, blant annet hvis de trenger å kunne registreres i CRISTIN med en UiO-tilhørighet. Fremgangsmåte og reglene rundt det er beskrevet på følgende nettside: https://www.uio.no/for-ansatte/arbeidsstotte/sap/gjest.html
    • Alternativet er å opprette en egen side der de manuelt legger inn info om disse personene, og lenker ut til deres personsider ved andre institusjoner. Her må de nesten selv se hvor mye jobb de ønsker å legge i det, for eksempel om de vil bruke tid på å legge inn bilder av hver person.
    Publisert 16. jan. 2023 13:39 - Sist endret 11. mars 2024 16:11