Avanserte innstillinger på tabeller

Lage tabell med sorterbare kolonner

Slik gjør du

Plasser innstillingen class="sortable" (gult) etter <table i kodevisning.

1. Åpne redigeringsmodus for artikkelen og velg kildevisning av feltet som tabellen ligger i.

2. Sett innstillingen class="sortable" etter starten på tabell-koden (<table...). Se skjermbildet til høyre.

3. Sett deretter ønskede innstillinger på den enkelte kolonnen. Se innstillingene nedenfor.

Innstillinger du kan sette på tabellheadere

Du må spesifisere hvilke kolonner som skal sorteres ved å sette en innstilling, såkalt klasse, på tabellheaderne (<th>) i kildekoden.

Du kan velge mellom følgende innstillinger:

Sett innstillingene på den enkelte kolonnen (gule markeringer) etter <th. Velg klasse ut fra hva slags innhold som skal sorteres.

Generiske

• class="sortable-numeric" (tall alene)
  • class="sortable-text" (tekst alene)

Datoer

• class="sortable-date-dmy" («sortable-date» sorterer etter amerikansk format: mdy)

Eksempler på bruk

Tips: hold inne <shift> for å sortere flere kolonner om gangen.

sortable sortable-text sortable-numeric sortable-date-dmy
10 Lucy Smiths hus 10,60 10/10/2010
100000 Helga Engs Hus 100 20/11/2011
50 Fysikkbygningen 100,60 01/02/1998
-90 Observatoriet 10 09/10/2010
1 Harald Schjelderups hus 1000,60 02/05/2010
Litt tekst Georg Sverdrups hus 10,30 05/02/2010
Mer tekst Kristine Bonnevies hus 1 05/02/2012

Eksempel på automatisk sortering når siden lastes

Hvis du ønsker at tabellen skal ha automatisk sortering når den lastes, setter du innstillingen «sortable-onload-<kolonne #0>-...-<kolonne #n>» øverst i tabell-koden (etter <table...), slik det er beskrevet i "Slik gjør du", punkt 2. Bokstaven «r» bak kolonnenummeret gir reversert sortering.

Merk at du ikke kan bruke «sortable-onload» alene. F.eks. «sortable-onload-0-1r-4» vil sortere første kolonne vanlig, andre kolonne reversert og femte kolonne vanlig. OBS! Kolonneindeksen starter på 0 og ikke 1.

Hvis du ønsker at kolonnen skal sorteres reversert først, kan du i tillegg bruke innstillingen «favour-reverse» i koden øverst i tabellen (etter <table...).

Retro tabell
For mindre størrelse på tall og bokstaver: Skriv inn "retro" i feltet "stilarkklasser" under avanserte innstillinger på tabellegenskapene.

Vise bred tabell

Tabeller som tar mye plass kan stilsettes med klassen "retro" for å få mindre fontstørrelse og dermed ta mindre plass.

Åpne tabell-egenskaper og "avansert" og skriv inn "retro". Hvis det er flere stilarkklasser, skilles dem med komma og mellomrom.

Ekstra bred tabell

For å unngå at tabeller går utover bredden av designet så kan du sette på klassen "table-wide-overflow"

<table class="table-wide-overflow">
    ...

Tabell med sebra-striper

Ønsker du en tabell hvor annenhver rad har grå og hvit bakgrunn kan du sette på klassen "uio-zebra"

<table class="uio-zebra">
    ...

Slik kombinerer du innstillinger på tabeller

Du kan kombinere innstillingene for f.eks. zebra-striper med ekstra bred tabell på denne måten:

<table class="uio-zebra table-wide-overflow">

Lage mobilvennlig tabell

Sette minimumsbredde på kolonner

Hvis du ønsker en minimumsbredde på kolonnene i responsivt design kan du sette på klassen "responsive-min-width".

Faste bredder på kolonnene

Ønsker du en tabell med faste bredder på kolonnene kan du sette på klassen "fixed-layout" på <table>.

Du må også sette style="width: <bredde-i-prosent>" på alle <th>-ene.

<table class="fixed-layout">
      <th style="width: 50%">A</th>
      <th style="width: 50%">B</th>
    </tr>
  </thead>
  <tbody>
    <tr><td></td><td></td></tr>
  </tbody>
</table>

Datatabell

Mer avansert tabell med søk/filtrering, blaing og sortering. Kan kombineres med de fleste tabellklasser unntatt "sortable".

Merk at denne stiller krav til at alle radene i samme kolonne har samme format for sortering.

Se egen veiledning.

Summering av tallverdier i en kolonne

Hvis du ønsker total av en kolonne (ikke første) som settes inn i tabell footer, så kan du bruke klassen "table-sum" på <th>-en (fungerer bare med en kolonne pr. tabell).

<table>
            <th scope="col">A</th>
            <th class="table-sum" scope="col">B</th>
        </tr>

Hvis mellomrom mellom tusen og/eller hvis ",-" til slutt i et av tallene så blir total også formatert slik.

Frukt Pris
Epler 100,-
Pærer 125 000,-
Bananer 1 900 000,-
Jordbær 400 000,-

Hvis ikke er i tusen og har desimaler som også skal summeres, så må bruke punktum mellom heltall og desimalene.

Type Verdi
A 59.99