IOR-mandagsnytt 22.november 2021

Internt ukentlig nyhetsbrev med aktuelle nyheter ved Institutt for offentlig rett.

The Constitutional and Legal Mandate of the EU when Member States Disagree on Fundamental Values

The Department of Public and International Law, in collaboration with the Center for European Law and the Research Group on Constitutional Law, invites you to a seminar on the legal situation concerning the relation between the EU and member state courts finding provisions of the EU incompatible with domestic law, with the Polish constitutional tribunal's decision as a central case.

Programme:
Opening presentation by professor Christophe Hillion, Department of Public and International Law
Commentary by PhD Candidate Lukasz Bojarski, Department of Private Law
Professor Inger-Johanne Sand, Head of Department (IOR), will lead the discussions.

Join us for a discussion on the legal situation concerning the relation between the EU and member state courts.

Time and place: Dec. 14, 2021 12:00 PM–1:30 PM, Auditorium 2, Domus Juridica

Husk Instituttlunsj i morgen: Nye trender og tendenser i miljøretten

Professor Christina Voigt innleder.

Instituttleder Inger Johanne Sand leder seminaret.

Tid og sted: 23.nov 2021 kl. 12:00-13:00, Castbergs bibliotek (seminarrommet i 3. etg. Domus Bibliotheca)

Fotografering av forskning på enhetene

UiOs kommunikasjonsleder har tatt initiativet til at alle fakulteter en dag i desember får dekket fototjenester fra byrået Jarli&Jordan for å illustrere forskning ved UiO. Det er satt av en halv dag per fakultet. 15.desember fra 10:30-14 er tiden Det juridisk fakultet har fått utdelt. Fotograferingen skjer i fakultetets bygninger i sentrum.Bildene skal være relevante og vise autentisk innhold og brukes på våre nettsider, i presentasjoner o.l. for å bidra til økt interesse og forståelse for forskningsarbeid og -innhold. Tilbudet gjelder ikke portrettfotografering. Er dette aktuelt for deg som forsker,Ta kontakt med Jorunn Kanestrøm. Husk å se følgende pdf for mer detaljerFrist for tilbakemelding er 26.november.

Thomas Mathiesen’s Memorial Seminar

Thomas Mathiesen was one of the founders of Norwegian sociology of law and gave key contributions to international scholarship and prison abolitionism for several decades.

Last May we received the sad news that he had passed away. As the institution where he worked until his retirement, the Department of Criminology and Sociology of Law is organizing a seminar in honour of his contribution to scholarship and activism.

It is possible to join the seminar in person or by zoom. Please register if you want to attend the seminar in Gamle festsal.
If you want to attend via zoom, registration is not needed. On the day of the seminar, you will find a link to Zoom here.

Time and place: Dec. 2, 2021 9:45 AM–4:30 PM, Gamle festsal, Domus Acadmica

Samerettssymposiet 2021

Fosendommen viser at sameretten må være en del av norske juristers kunnskapsgrunnlag, og at den har sin selvfølgelige plass i juristutdanningen.

Årets kort-symposium er det første i sitt slag ved Det juridiske Fakultet i Oslo og setter fokus på sameretten etter Fosendommen. Her finner du mer informasjon og hele programmet for symposiet.

Tid og sted: 2. des. 2021 17:30–20:00, Gamle Festsal, Domus Academica

Påminnelse : filmkveld

Kommende torsdag (25. november) klokken 18.00 vises intervjuet med Torstein Eckhoff innspilt i fra 1989. Filmen settes opp i Castbergs bibliotek, som for anledningen er omdøpt til Castbergs kino. Før filmen innleder Ola Mestad om historien bak innspillingen. Det blir i tillegg servering av pizza og noe å drikke på.

Påmelding senest mandag 22. november

Universitetsalliansen Circle U. utvides – enda flere muligheter for UiOs studenter og ansatte.

Universitetsalliansen Circle U. blir fra 2022 utvidet med to nye medlemmer: Universitetet i Wien og Universitetet i Pisa. – Våre studenter og ansatte vil få enda flere muligheter til samarbeid og nyskaping med våre nye partnere i Wien og Pisa, sier Svein Stølen, rektor ved Universitetet i Oslo og President i Circle U. Her kan du lese mer om saken.

Fortsatt problemer med Cristin

Det er dessverre fortsatt problemer med å liste opp fra Cristin i nyhetsbrevet. Det jobbes med å fikse problemet.

Registrering av publikasjoner i Cristin

Husk å registrere dine publikasjoner i Cristin, slik at det også kommer opp i nyhetsoppdateringen.

Arrangementer ved IOR

• Prøveforelesning: Jørn Andreas Lyngstad 24. juni 2024 10:15

Cand jur. Jørn Andreas Lyngstad ved Institutt for offentlig rett avholder prøveforelesning over oppgitt emne: Sammenlign EU-rettens krav om økonomisk virksomhet/aktivitet med merverdiavgiftslovens krav om næringsvirksomhet («næringsdrivende») med særlig fokus på forholdet til nøytralitetsprinsippet.

• Disputation: Jørn Andreas Lyngstad 24. juni 2024 11:15

Jørn Andreas Lyngstad at Department of Public and International Law will be defending the thesis Merverdiavgift og konsern for the degree of PhD.

Ønsker du å få inn saker til Mandagsnytt?

Er det noen aktuelle saker du mener bør komme inn på mandagsnytt? Send en epost til

z.s.h.o.saatchi@jus.uio.no

Publisert 22. nov. 2021 12:47 - Sist endret 29. nov. 2021 10:36