IOR-mandagsnytt 29.november 2021

Internt ukentlig nyhetsbrev med aktuelle nyheter ved Institutt for offentlig rett.

Valgresultat instituttet

• Kirsten Sandberg er valgt  til instituttleder for perioden 2022 - 2025.
  • Johan Boucht er valgt til nestleder.

Representanter for midlertidig vitenskapelig ansatte:

• stipendiat Pernille Sandberg Drtina
  • stipendiat Tomas Midttun Tobiassen

Vararepresentanter for midlertidig vitenskapelig ansatte:

• stipendiat Lucy Furuholmen
  • stipendiat Karen Hjelmervik Nerbø

Ny ordinær representant fra administrasjonen

• førstekonsulent Margrethe Østbø

Nye vararepresentanter fra administrasjonen

• seniorkonsulent Zoha Shima Høegh-Omdahl Saatchi
  • avdelingsleder Guro Frostestad

Valgresultat for resten av fakultetet:

Marianne Jennum Hotvedt tar over som ny studiedekan for perioden 1.12. 2021 - 31.12.2023.
Finn Arnesen er valgt som instituttleder ved Nordisk institutt for sjørett perioden 2022 - 2025.
Helene Oppen Ingebrigtsen Gundhus er valgt som instituttleder ved IKRS for perioden 2022 - 2025.
Bård Anders Andreassen er valgt som instituttleder ved SMR for perioden 2022 - 2025.
Resultat av valget for midlertidig vitenskapelig ansatte til fakultetsstyret 2022:

Fast representant: Trygve Harlem Losnedahl, stipendiat NIFS
1. vararepresentant: Tomas Midttun Tobiassen, stipendiat IOR
2. vararepresentant: Rose Elisabeth Boyle, stipendiat IKRS
Valg av representanter fra studentene (uavhengig av JSU) gjennomføres i desember.

Levert doktoravhandling "Legal analysis of Norwegian fisheries legislation"

Stipendiat Guri Hjallen Eriksen har levert sin doktoravhandling "Legal analysis of Norwegian fisheries legislation" til bedømmelse.

Bedømmelseskomiteen består av

• Prof. Jørn Øyrehagen Sunde (leder), Universitetet i Oslo
  • Prof. em. Nigel Bankes, University of Calgary
  • Prof. Irene Dahl, Universitet i  Tromsø

Vi gratulerer!

Castbergs minneseminar 2022: Den europeiske menneskerettsdomstolen (EMD) og demokratisk handlefridom

Geir Ulfstein og Andreas Føllesdal ved PluriCourts held årets Castbergførelesing om EMD og demokratisk handlefridom. Kirsten Sandberg, Anine Kierulf og Benedikte Moltumyr Høgberg kommenterer innlegget. Mer informasjon om påmelding og program finner du her.

Tid og sted: 12. jan. 2022 15:00–17:00, Professorboligen

Personal

Postdoc Øyvind Stiansen har takket ja til tilbud om fast stilling som førsteamanuensis ved Institutt for statsvitenskap (ISV) fra 1.mars. Vi gratulerer!

Folkerettslunsj (Webinar) : Delimitation Scenarios for the Central Arctic Ocean

The webinar focuses on the rules applicable to the delimitation of the continental shelves and suggesting scenarios for the overlapping entitlements beyond 200 M of Canada, Denmark, and Russia.
Speaker: Ekaterina Antsygina postdoctoral fellow at the University of Hamburg.

Time and place: Dec. 2, 2021 2:00 PM–3:30 PM, Online webinar (Zoom-link as receipt to registration)

Ledige stillinger

Det er ledige førsteamanuensisstillinger ved SMR innen hhv. rettsvitenskap og samfunnsvitenskap. Frist for å søke er 19.januar for begge stillingene.

Nytilsatte ved institutt for privatretten

Katrine Fredwall - førsteamanuensis familie- og arverett, begynner 1. januar 2022

Anders Mikelsen - førsteamanuensis skatterett, begynner 1. januar 2022

Fortsatt problemer med Cristin

Det er dessverre fortsatt problemer med å liste opp fra Cristin i nyhetsbrevet. Det jobbes med å fikse problemet.

Registrering av publikasjoner i Cristin

Husk å registrere dine publikasjoner i Cristin, slik at det også kommer opp i nyhetsoppdateringen.

Arrangementer ved IOR

• Prøveforelesning: Jørn Andreas Lyngstad 24. juni 2024 10:15

Cand jur. Jørn Andreas Lyngstad ved Institutt for offentlig rett avholder prøveforelesning over oppgitt emne: Sammenlign EU-rettens krav om økonomisk virksomhet/aktivitet med merverdiavgiftslovens krav om næringsvirksomhet («næringsdrivende») med særlig fokus på forholdet til nøytralitetsprinsippet.

• Disputation: Jørn Andreas Lyngstad 24. juni 2024 11:15

Jørn Andreas Lyngstad at Department of Public and International Law will be defending the thesis Merverdiavgift og konsern for the degree of PhD.

Ønsker du å få inn saker til Mandagsnytt?

Er det noen aktuelle saker du mener bør komme inn på mandagsnytt? Send en epost til

z.s.h.o.saatchi@jus.uio.no

Publisert 30. nov. 2021 13:54 - Sist endret 30. nov. 2021 13:56