Fredagsbulletin 22. oktober 2021

Bildet kan inneholde: sky, himmel, fyr, bygning, anlegg.

Finn Arnesen i Jussens Venner, om EØS-retten i norsk rett

EØS-elefanten i rommet - Nr 04 - 2021 - Jussens Venner - Idunn

Invitasjon til Arktisk Dag ved Universitetet i Oslo

Universitetet i Oslo arrangerer for 5. gang Arktisk Dag, et tverrfaglig arrangement om Arktis/Nordområdene.

Arktisk Dag 2021 finner sted 9. november, kl. 11.30-16.30  på Realfagsbiblioteket, Vilhelm Bjerknes' hus  på Universitetet i Oslo, Blindern.

Arrangører er Nordområdeutvalget,  i samarbeid med Nordisk Institutt for Sjørett og Realfagsbiblioteket. Årets tema er "The Arctic Ocean: Concerns and Consequences".

Foredragsholderne kommer fra forskjellige fagmiljøer og gir ulike perspektiver til temaet. Det blir bidrag fra biologi, geologi, oseanografi, historie, statsvitenskap, jus, samfunnsgeografi og samfunnsøkonomi. Vi skal blant annet få historien om noen av de første havforskerne og trekke linjer frem til dagens forvaltning av havområdene.

For mer informasjon:

Tidligere vitass Karina Kviebakk Mauren er nominert til Advokatforeningens talentpris 2021.

Hun er en av tre nominerte.

Juryens begrunnelse:
«Mauren har til tross for sin korte erfaring som advokatfullmektig gjort seg bemerket på flere områder. Hun engasjerer seg i flere samfunnsaktuelle saker som klima og miljø og utlendingsrett. Hun har vist til jussens plass i klimaspørsmålet ved å bidra til boken «Klimarett», samt masteravhandlingen om havvind.
Juryen synes spesielt at kandidatens engasjement i nærmiljøet, og hennes nettverk på tvers av bransjer gjør henne til en god kandidat til Advokatforeningens talentpris 2021.»

NIFS i media

Senter for europarett i media

Fakultetsnytt

Uniforum

Apollon

Podkastliste - Det juridiske fakultet (uio.no)

Sakskart og protokollar for Fakultetsstyret - Det juridiske fakultet (uio.no)

Skal du foreta innkjøp – kontakt Camilla

Dette gjelder for eksempel f.eks. møte- og seminarbevertning  og kontorrekvisita, men også kurs og konferanseavgift.

Husk at vi helst booker og reise- og opphold for eksterne, reglene for refusjoner er byråkratiske og stivbente.

Dine egne reiser skal du bestille selv i reiseportalen: Reise - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no)

Viktigst: Spør Camilla først om du lurer på noe, f.eks mht utgiftsrefusjon, reiser, reiser for gjester/eksterne, og innkjøp til prosjekt eller for egne driftsmidler!

Arrangementer ved NIFS

Her finner du våre arrangementer for de kommende ukene

Melde inn saker til Fredagsbulletinen?

Har du en sak (nyhet, ny bokutgivelse, seminar eller noe annet spennende) som skal med i Fredagsbulletinen – nøl ikke med å sende en mail til Solveig (solveig.brennsater@jus.uio.no)

Emneord: Fredagsbulletin, Nytt fra NIFS Av Solveig Brennsæter
Publisert 22. okt. 2021 12:29 - Sist endret 13. mai 2022 09:44