Midtveisevaluering for Hadi Khosravi Lile

Stipendiat Hadi Khosravi Lile vil tirsdag 2. februar 2010 presentere sitt doktorgradsprosjekt: Barnekonvensjonen og samisk kultur, en rettssosiologisk studie.

Prosjektet tar utgangspunkt i FNs barnekonvensjon og ser dette i forhold til det samiske samfunn og den samiske kultur. Hovedfokus for prosjektet er artikkel 29 som handler om formålet med utdanning. I denne sammenheng er et avgjørende spørsmål hva barn generelt lærer om samisk kultur og historie.

Barnekonvensjonen er den eneste av FNs kjernekonvensjoner som nevner urfolk. Konvensjonen er inkorporert i menneskerettighetsloven, noe som gir den forrang framfor annen norsk lovgivning.

Avhandlingen er et rettsosiologisk prosjekt som søker å klargjøre om barnekonvensjonen fungerer i henhold til dets målsettinger. Et tilleggsspørsmål er om Norge oppfyller sine forpliktelser i forhold til barnekonvensjonen.

Gjennom intervjuer og spørreundersøkelser blant lærere og elever i norske skoler søker prosjektet å finne ut om utdanningsmålene i artikkel 29 virker slik de skal.

Kommentator er professor Anne Hellum, Institutt for offentlig rett.

Hovedveileder er professor Kirsti Strøm Bull, Institutt for privatrett.
Biveiledere er professor Kristian Andenæs, Institutt for kriminologi og
rettssosiologi og professor emerita Lucy Smith.

De som ønsker å delta kan laste ned Liles manus (pdf).

 

Emneord: midtveis
Publisert 24. nov. 2015 16:03