Kurset Klinisk veiledning i odontologi scorer høyt hos deltagerne

Tirsdag denne uken var deltagerne på høstens pedagogikk- kurs samlet for å presentere det arbeidet de har gjort i kursperioden.

Kursdeltagerne imponerte med gode presentasjoner. De la frem sine erfaringer fra arbeidet med utviklingsprosjektene ved klinikkene på Institutt for klinisk odontologi (IKO). Det ble også diskusjon av tiltak i plenum. Her deltok i tillegg de inviterte representantene fra fagavdelingene. (Foto: Kjersti E.Carlsen, UiO/OD)

Målgruppen for kurset er nytilsatte kliniske lærere ved fakultetet; instruktører og spesialistkandidater ("førstelinje lærere").

Aktuelle tema

Dette kurset starter opp hver høst med en to dagers samling og avsluttes med en samling i januar året etter. Før sluttsamlingen, som var i går, har deltagerne jobbet med selvvalgte utviklingsoppgaver individuelt, og i grupper. På sluttsamlingen blir disse  utviklingsoppgavene presentert.

Flere av gruppene tok spesielt utgangspunkt i bruk av de "Fire gode vaner" ; prinsipper for god pasientkommunikasjon. Gruppene tok for seg viktige og aktuelle tema:

• "Mobile bakterier": Hygienen rundt bruk av mobiltelefoner i klinikken: Her var det fokus på bevisstgjøring i forhold til bruk. Klinikkansatte følger retningslinjene for smittevern ved de odontologiske læresteder i Norge.
  • Skikkethet og egnethet- hvordan vurdere i klinikken? Skikkethet innebærer at man har de nødvendige faglige kunnskaper og ferdigheter (elementer av læring og danning). Mens egnethet går på at man har de personlige egenskaper som kreves for å være helsepersonell. Gruppen så nærmere på vurderingsskjemaet og prøvde i tillegg ut de "4 gode vaner" som en integrert del av skjemaet.
  • "Fire gode vaner": Implementering i klinikken- forholdet mellom ansatte og studenter: Vane 1: "Invester i begynnelsen". Her var det fokus på overgangen fra Ferdighetssentert til Geitmyrsveien. Vane 2: Få frem studentperspektivet i forhold til graden av fornøydhet når det gjelder oppfølging og samarbeid på klinikken. Vane 3: Vise empati og Vane 4: Invester i avslutningen (etterveiledning).
  • Forskjellige måter å implementere "fire gode vaner" i arbeidet på klinikken: Fokuset var her på  praktisk bruk av før-/etterveiledning spesifikt på fagavdeling kjeve- og ansiktsradiologi, og det å bruke de 4 gode vaner som veiledningsverktøy i forhold til kommunikasjonsferdigheter.
  • Mal for veiledning og samhandling i klinikken: Her ble det sett nærmere på hva som er god undervisning,og med utgangspunkt i de "fire gode vaner". I tillegg tok gruppen for seg hva som forventes av instruktørtannlegene innen ulike områder som en del av klinikkhverdagen.

På programmet for dagen stod også arbeid i grupper med deltagernes egne problemstillinger og  hverdagshåndtering av kritiske situasjoner i klinikken ("speed-veiledning").

Kursholdere og veiledere med lang erfaring

Anne Møystad, Tom A. Barkvoll (IKO/ Institutt for klinisk odontologi), Tone Dyrdal Solbrekke og Thomas de Lange (Institutt for pedagogikk) bidrar med å "lose" deltagerne gjennom dagen med stødig hånd. Møystad og Barkvoll har vært med helt fra oppstarten i 2010.   Veilederne Hans Jacob Rønold, Anne Rønneberg, Per S Thrane, Frode Staxrud og Vibeke kjærheim har også lang erfaring i den svært viktige veileder- rollen på dette kurset og gjør en stor innsats.

Og ifølge evalueringene ønsker deltagerne svært gjerne å anbefale dette kurset videre.

Her kan du lese mer om kurset.

Se bildene her

bilderKVN

Emneord: Klinisk veiledning i odontologi, institutt for pedagogikk, institutt for klinisk odontologi Av Kjersti E.Carlsen
Publisert 26. jan. 2017 11:45 - Sist endret 26. sep. 2022 13:30