Åpen vitenskap, reproduserbarhet og Forskningsrådets nye krav

Det er snart søknadsfrist hos Forskningsrådet. Få en oppfriskning på hvordan man kan tilrettelegge for åpen og reproduserbar forskning i både Forskningsrådet-søknad og forskerhverdag.

illustration

Illustration: Colorbox

Presentasjon fra arrangementet

Åpen forskning har blitt en etablert praksis de siste årene og mange finansiører har retningslinjer som krever åpen deling av forskningsresultater. Også Norges forskningsråd har nå åpen forskning som en del av sine evalueringskriterier for årets utlysninger. Prosjektbeskrivelsen må vise hvordan åpen forskning er en integrert del av prosjektet for å sikre gjenbruk av forskningsresultatene og forsterke reproduserbarheten.

Denne presentasjonen vil oppsummere de viktigste aspektene ved åpen vitenskap og Fair-prinsippene og vise hvordan åpne praksiser kan være en del av hele forskningsprosessen – fra å formulere forskningsspørsmål til formidling. Relevante eksempler og informasjon om hjelpetjenester på UiO vil bli introdusert. Presentasjonen varer i ca. 30 minutter. Det blir nok tid til spørsmål og for å diskutere problemstillinger i felleskap.

Førstebibliotekar Agata Bochynska jobber ved Digital Scholarship Center på UiO og leder den lokale noden til Norwegian Reproducibility Network (NORRN).

Målgruppe

Arrangementet er for de som jobber innen forskerstøtte. Passer også for prosjektledere.

Det er ingen påmelding.

Om arrangementet

Dette er første webinar i en serie for faglig påfyll for forskerstøtteapparatet på hele UiO.

Del erfaringer og meld inn behov for forskerstøtten ved UiO

Har du/dere erfaring som kan være relevant for andre? Vi ønsker innspill fra dere som jobber med forskerstøtte på UiO, både små og store tips om rutiner, retningslinjer og verktøy. Vi ønsker også forslag til problemstillinger, og eventuelt løsninger på disse, som kan være tema for webinarer.

Meld inn forslag og behov her

Emneord: Open Science, Åpen forskning, Reproduserbarhet, Forskningsrådet
Publisert 12. jan. 2023 14:08 - Sist endret 23. juli 2023 04:30