Klassifisering av BOA-prosjekter, samarbeid og MVA

Lær mer om hvordan prosjekter kategoriseres som bidrag eller oppdrag og hva som er reglene for merverdiavgift i prosjekter og konferanser.

illustration

Illustration: Colorbox

Presentasjon fra webinaret: Kategorisering og MVA (PDF)

Webinaret gir en oppfriskning i interne retningslinjer for forvaltning av bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet (BOA) ved Universitetet i Oslo. Allerede i søknadsfasen og seinest ved avtaleinngåelse og prosjektoppretting må alle forskningsprosjekter med ekstern finansiering klassifiseres.

Klassifiseringen er avgjørende for å unngå brudd på blant annet statens økonomiregelverk, lov om merverdiavgift og forbud mot konkurransevridning.

I dette webinaret ser vi på kriterier, ulike scenarier og eksempler der UiO er prosjektleder, partner eller FoU-leverandør i bidrags- og oppdragsprosjekter. I tillegg presenterer vi regelverket for merverdiavgift i internt- og eksternt finansierte prosjekter og konferanser.

Presentasjonen varer i ca. 45 minutter og det er tid til spørsmål og diskusjon av problemstillinger i felleskap etterpå.

Seniorrådgivere Johan Hjemås og Thomas Kjensli jobber i gruppen for prosjekt, inntekt og avgift i UiOs Avdeling for økonomi- og virksomhetsstyring.

Målgruppe

Arrangementet er for de som jobber innen forskerstøtte, både innen forskningsrådgivning og prosjekt- og basisøkonomi.

Om arrangementet

Dette er andre webinar i en serie for faglig påfyll for forskerstøtteapparatet på hele UiO.

Del erfaringer og meld inn behov for forskerstøtten ved UiO

Har du/dere erfaring som kan være relevant for andre? Vi ønsker innspill fra dere som jobber med forskerstøtte på UiO, både små og store tips om rutiner, retningslinjer og verktøy. Vi ønsker også forslag til problemstillinger, og eventuelt løsninger på disse, som kan være tema for webinarer.

Meld inn forslag og behov her

Emneord: BOA, oppdrag, bidrag, MVA, samarbeid
Publisert 8. feb. 2023 10:55 - Sist endret 17. mai 2023 16:59