Møte i internasjonalt nettverk

Dato: 23. september

Tid: 13:00 - 15:00

Sted: Rom 252 PAM

Dagsorden

Til stede: Tine, Chloé, Therese, Sverre, Kjersti, Jens Peder, Tron, Arne, Karl, Kristine, Guri, Hanne-Gerd og Gøril

Referatet fra 16.6 ble godkjent

1. Tilbakemelding på Info-dagen v/ Gøril
SIS ønsker en foreløpig tilbakemelding fra fakultetene på hvordan høstens Info-dag evalueres.

Generell enighet om at dette er et veldig bra arrangement og at messen etterhvert har blitt ganske så profesjonell i formen. Den geografiske inndelingen fungerer godt. Til tross for skuffende lav studentdeltakelse på messen, har vi mottatt flere søknader om delstudier i år enn tidligere. 
Lavt studentoppmøte kan muligens skyldes for lite informasjon i forkant av messen, samt at denne ble avholdt for tett opp til søknadsfristen. Det har videre kommet tilbakemeldinger fra studentene om at messen ble avviklet for sent på dagen og at de savner en messe på våren.

Forslag om å avvikle messen slik vi kjenner den fra de siste årene og heller gå for en mer desentralisert modell, hvor messen arrangeres rundt på fakultetene ble nedstemt, da messen bør holdes på en sentral plass som er lett tilgjengelig for studentene.

Forslag til forbedringer:

- Sterkere involvering av Studentparlamentet i promoteringen av messen i september og søknadsfristen i februar
- Økt bruk av sosiale medier i promoteringsøyemed
- Informasjon om messen alla arbeidslivsdagen. Viktig at dette løftes i 2012.
- Arrangere en internasjonal uke hvor messen inngår. Skal vi starte internasjonaliseringsåret 2012 med en internasjonal uke og flytte messen til februar i stedet?
- Økt bruk av studenter under messen som har vært på delstudier ute
- Bytte ut gymsalen mot kantineområdet vis a vis Bit slik at messen blir mer synlig for studentene
- Messen bør avvikles tidligere på dagen
- Vurdere SISs ressurser til fremtidige messer utover kostnadene med vegger og rigging. 

2. Oppsummering av juni-seminaret og rapport fra internasjonaliseringsdelen av plandialogene fra noen av fakultetene v/ Guri
I forbindelse med universitetsledelsens plandialogmøter med fakultetene i høst har studiedirektøren fått tilsendt oppsummeringen av mål og tiltak (xls) fra  juni-seminaret.  Hva er status så langt? Har det skjedd endringer siden juni i forhold til dette?

MED: Taket er nådd for utveksling på medisinstudiet (9. semester). To andre studieprogrammer har potensiale for å øke sin andel på utvekslingssiden.
JUS: T.O har hovedutfordringene presentert på juni-seminaret blitt noe justert i etterkant:  Hovedutfordringene er: 1) Integrasjon mellom innreisende og utreisende studenter, 2) Få flere studenter til å benytte seg av de internasjonale faglige tilbud fakultetet har etablert, 3) Øke det internasjonale aspektet i mastergraden i rettsvitenskap. 
 

4. Internasjonaliseringsåret 2012. v/ Gøril
    Hva finnes av konkrete planer?

Oversikt over forslag (doc) fra juni-seminaret med inkludering av andre arrangementer som skal avvikles i internasjonaliseringsåret ble framlagt i møtet.

- Skal det arrangeres en Erasmus Staff Training Week i mai neste år? Hvis ja kan man tenke seg en felles UiO EST hvor man lager forskjellige streams/workshops for å lette på arbeidsbyrden et slikt arrangement medfører? Nedsette arbeidsgruppe for dette hvor blant annet Therese inngår med sin erfaring fra HF uken. 

- HF: Hadde et planleggingsseminar 11. oktober. Instituttene prioriterer aktiviteter innenfor et antall temaer.
- OD: Jobber med forbedring av websider og ønsker å utvikle blogg for utvekslingsstudentene.
- MED: Har ikke bestemt noe enda da det nye dekanat  må få tid til å sette seg inn i tingene først.
- MN: Oppdatert web-informasjon for utreisende studenter. Skal ellers ha møter med instituttene i november.
- SP: Savner konkrete tiltak for å øke mobilitetstallene. Det uttalte målet om 8 % vekst er underlig. Hva ligger i dette? Er det mulig å finne ut hvor mange som har vært ute på delstudier i løpet av graden sin?
- OD: Ønsker mer erfaringsutveksling i nettverket. Hvilke utvekslingsavtaler fungerer best? Hvordan samsvarer dette med evalueringsrapportene som studentene leverer inn etter endt opphold? OD er ikke fornøyd med NTNU databasen. Kan man utvikle en egen UiO database? (MED og OD har allerede utviklet egne skjema for dette). Vi bør kanskje bli flinkere å kommunisere til studentene hvorfor det er viktig at de leverer denne rapporten.

 5. Enkeltemneopptak og delstudier i utlandet v/ Therese
HF opplever at studenter søker seg ut uten aktiv studierett. Dette gjelder spesielt studenter på fritt sammensatte bachelorprogrammer; eller som akkurat har blitt ferdig med bachelorprogrammet og skal begynne på master program; eller studenter som bytter program underveis. Studenter søker opptak på  nytt program og hopper av etter at utvekslingsoppholdet er over.  Eller det kan være studenter som  saboterer med ikke å ta siste emnet slik at de ikke blir gradsfanget. Dette er svært uheldig.  Hvordan kommer vi dette til livs? Behov for felles politikk på dette.

På de sentrale avtalene må studenter i prinsippet være tilknyttet et program, i tillegg til at oppholdet må være en del av UiO graden for at de skal kunne få benytte seg av avtalene våre. Et annet viktig element er at dette er avtalefestet med partnerne våre. SV har enkelttilfeller som dukker opp fra tid til annen og da trekkes eksamenskontoret inn.

Selv omdette ikke er et omfattende problem på UiO, bør vi likevel sikre at vi har en felles politikk på området. Hovedutgangspunktet er at utvekslingen skal være en del av graden hvor unntak gjøres på faglig grunnlag (eks. språksstudentene). Studenter som vil gjøre dette til en karrierevei kan gjøre dette utenom våre avtaler (1-årige masterprogram, sommerskoler etc).

6. Forslag om ny arbeidsgruppe for rutiner og håndtering av UTV v/ Hanne-Gerd

En stadig tilbakevendende problemstilling er studierett til innreisende utvekslingsstudenter. Vi mangler retningslinjer for hvilke emner som studentene kan ta på de ulike fakultetene. Hvordan tilrettelegge for nye rutiner, hva finnes av tekniske løsninger, hvordan håndtere forkunnskapskrav? etc

Siden det allerede er nedsatt en arbeidsgruppe som skal se på opptaket  på de sentrale avtalene forslås det at UTV-opptaket legges til denne gruppens mandat.

 

Eventuelt

- Forespørsel fra Israels ambassade om besøk til UiO for å se nærmere på mulighetene for samarbeid. Brev sendt dekanene.


- SIU seminar 13.10:http://siu.no/Globalmeny/Om-SIU/Arrangementer/2011/Andre/Utdanning-og-arbeidsliv-Merverdier-av-internasjonalt-samarbeid

Publisert 20. sep. 2011 13:01 - Sist endret 7. juni 2023 23:26