April

Møte i studiestartnettverket, 23. april kl. 09.00

Referat

Tilstede: Mariana (KP), Markus (TF), Ingrid (MN), Sandra (HF), Tatsiana (UV), Frode (JUR), Maria (SV), Philip (AKS) og Anne (AKS). 

1. Runde: Studiestartplanlegging - status

Erfaringsdeling og orientering fra fakultetene - status for studiestartsplanlegging 2019: 

  • SV: Mye av det samme som i fjor. Drop-in, registreringshjelp, rebus m.m. Det er en fadderkoordinator på hvert studieprogram som planlegger det sosiale. Planleggingen går fint. Nytt av året er at SV-night utgår. Som en erstatning: Aktivitetet i Fysikkbakken. Rekruttering av faddere nesten helt i boks.
  • TF: “Livet rundt studiene” omstrukturert, med mindre obligatorisk. Bedre tilpasset ettersom alt ikke angår alle. Vi har også et prosjekt rundt yrkesretting av religionsutdanningen, som skal bidra til å skape et mer helhetlig løp. Ikke planlagt alle (sosiale) arrangementer. 
  • JUR: Er i gang med å kaste oppmerksomheten fullt på studiestart. Sannsynligvis ikke store endringer fra sist høst, ettersom vi flytter i nytt bygg V20 og må endre opplegget da uansett. Har jevnlige møter med fadderstyret og regelmessig kommunikasjon på e-post. Kommer til å møtes oftere utover våren. Litt bekymret for det internasjonale opplegget. Prøver å samle informasjon på egen nettside i år, for å få bedre informasjonsflyt.
    • SV: Foreslår å spørre under fadderpåmeldqngen om de kan ønske å være fadder for internasjonale studenter
  • HF: Vi mangler 130 faddere, og har foreløpig ingen internasjonale faddere. Pleier å være sånn på denne tiden av året, ikke bekymret. Prøver noe nytt med at de må forholde seg til og signere på at de skal overhode faddervettreglene og UiOs trakasseringsretningslinjer, samt at de må oppgi hvorfor de vil være faddere. Sender ut e-post til de som har HF på 1.prioritet, med veldig kort og konsis info om HF ("dette forsker vi på"-filmer). Skal også teste obligatorisk oppmøte under studiestart, men dette styrer instituttene selv. Forskjellen fra tidligere er at man nå har en sanksjonsmulighet for de som ikke møter, og ikke sier ifra (mister studieretten). Nytt av året er at de også må melde seg til faddergrupper. Arrangementer: Det blir “Humanist javisst” på onsdagen. Vi har fadderkoordinatorer på alle unntatt ett institutt. Har hatt noe utfordringer med å få koordinatorene til å bli med på å forankre arrangementene de ønsker å planlegge.
  • MN: Satt tre arbeidspunkter i høst. Fellesarrangementet på MN har vist seg vanskelig å gjennomføre, og det var mye optimisme i starten i nettverket med konsulenter/koordinatorer. Benjamin (faddersjef) har jobbet mye med det, men interessen dabbet av blant nettverket. Tok et hastemøte, og interessen er tilbake. Arrangementet blir fredagen i Vilhelm Bjerknes hus. Jobber også med informasjon til nye studenter, og hvordan dette kan gjøres best mulig. Arbeidsgruppe har hatt gruppeintervjuer med studenter for å finne ut mer. Ser også mer på opplæring av faddere. Hadde tidligere felles opplæring på MN, med roleavklaringer og så videre. I senere tid har fadderkoordinatorene ønsket å holde dette selv, så det er mer fokus på å lære opp koordinatorene og kvalitetssikre opplæringen. Rekruttering går bra, og er i rute.
  • UV: Har en utfordring med fadderopplegg på lektorprogrammet. 3. og 5. årsstudenter har opplegg denne uken, og vi sliter med å få disse til å være faddere hele uken. Lektor har opplegg for sine, og PED vil også ha er faglig opplegg. Infomøtene og velkomstmøtene blir kortet ned for å få plass til mer faglig innhold, iallfall på PED. Når det kommer til fadderrekruttering, sliter vi litt med å rekruttere nok, men har fortsatt mye tid. Ønsker å ha opplæring før sommeren, og en mindre oppsummering/samling før studiestart etter sommeren. Jobber veldig konkret med minoritetsstudenter, og har i fadderpåmeldingsskjemaet lagt opp til at man kan melde seg inni alkoholfrie faddergrupper. Kjelleren skal også ha en “alkoholfri sone” under større fester og arrangementer. Fortsetter med UV-olympiaden, som blir større ettersom Blindern Games faller bort. Har også UV-dagen med flere nye aktiviteter, blant annet speeddating med foreninger.

2. Orienteringer fra Knutepunktet

Mariana presenterte hovedfunn fra "Start of Studies Survey" som ble sendt ut i februar 2019. Oppsummering: 

  • Mange velger UiO basert på omdømme, Norge og grunnet utvekslingsavtaler og studietilbud.
  • Orientation Day ble generelt godt mottatt, og over halvparten av deltagerne i undersøkelsen var med på dagen.
  • De fleste som ankom i studiestarten fikk faddergrupper, og var generelt fornøyd med faddergruppene sine.
  • De fleste deltok på Norway in a Nutshell, og var fornøyde. Ellers litt tilfeldig fordeling på de fleste arrangementene.
  • De fleste var fornøyd med studiestarten som helhet.
    • Der det er mulig, ønsker de å bli integrert i den norske studentmassen.
    • De ønsker å få mer opplæring rundt Canvas -> Knutepunktet holder på å utvikle kurs.
  • Generelt fornøyd med arrangementene, men ønsker mer spisset informasjon og informasjon om å ta med mat/inkludere mat.

KP viste også frem nye nettsider for New international student

3. Innspill til Liedutvalget: Om videregående opplæring og overgang til høyere utdanning

Anne (AKS) og Markus (TF) deltok 10. april på Dialogseminar om fremtidens studiekompetanse i Kunnskapsdepartementet. Seminaret var en del av innspillsprosessen til Liedutvalgets innstilling om videregående opplæring, som skal ferdigstilles høsten 2019.

Anne orienterte kort om seminaret. Deretter diskusjon om i hvilken grad studiestartnettverket kan/bør videreføre diskusjonene fra seminaret, på et senere møte (mai). 

DISKUSJON: 

  • HF: Litt usikker på om vi som sitter her har nok fagkompetanse til å svare på dette? Kan vi nok om fagene i videregående opplæring? 
  • MN: Har diskutert med studieleder, og hun hadde innspill, men vi skulle hatt litt bedre tid til å forberede det. Er et tema det jobbes med på fakultetet allerede, så vi er åpne for å diskutere det på et senere møte. 
  • UV: En generell oppfatning er at de nye studenter sliter med å navigere seg mellom studieprogrammer, studieoppbygning etc. I tillegg er et poeng leseferdigheter, man er kanskje ikke så godt forberedt til universitetet.
  • AKS/ Anne: Punktene du kommer med der var også slikt som ble diskutert på seminaret. Jeg tror dette nettverket er et godt sted for en slik diskusjon, men tar det opp internt i AKS og kommer tilbake til nettverket med et forslag til evt prosess. Mulig det passer bedre i studieledernettverket, evt UTd.komiteen, som foreslått av SV i epost. 
  • TF: Dette kan lede til et førsteårsnettverk, men det avhenger av et svar her. Det bør vurderes om vi skal svare formelt fra UiO med yttligere fagpersoner.

---

Diskusjonspunkter fra dialogseminaret: 

  • Ivaretar dagens generelle studiekompetanse de kompetansekrav som stilles for å kunne fullføre et studium i høyere utdanning? Hva kan evt. alternativet til en generell studiekompetanse være?
  • Bør det stilles andre faglige krav, eller mer fagovergripende krav til det å være generelt studieforberedt? I så fall, hvilke kompetanser anses som viktige, og hvorfor?
  • Er det et felles fag eller en felles kompetanse som ville forberedt elevene bedre til studier i høyere utdanning?

  • Hvordan legger dere til rette for at nye studenter med ulik faglig kompetanse fra videregående henter opp/fyller faglig hull for å ha utbytte av opplæringen

  • Hvordan kan aktører i høyere utdanningsinstitusjoner og aktører med ansvar for videregående opplæring bygge broer mellom de to utdanningsnivåene?

Bakgrunnsstoff: 

NOU 2018: 15 Kvalifisert, forberedt og motivert - Kapittel 6 om hvor godt forberedt studentene er når de starter i HU

Studiebarometeret 2018 - hvor studenter besvarte spm om overgang mellom VGS og høyere utdanning

 

Publisert 11. apr. 2019 09:06 - Sist endret 15. juli 2023 08:03