Standardavtale for gjennomføringsstipend

Fakultetsstyret innført en ordning med gjennomføringsstipend for alle ph.d.-stipendiater som leverer med veileders anbefaling enten på normert tid eller normert tid + inntil 6 mnd. I tråd med dette har IAKH utarbeidet en egen standardavtale.

  1. Denne kontrakten inngås mellom gjennomføringsstipendiaten og Institutt for arkeologi, konservering og historie, IAKH. Den inneholder en felles normaldel og en individuell del som utarbeides av stipendiaten og instituttet. Innholdet skal godkjennes av HF-fakultetet, som også trer inn ved eventuell uenighet mellom partene.
     
  2. I gjennomføringsstipendperioden skal stipendiatens arbeidstid fordeles med 50% av tiden til forskning og 50% til undervisning, pedagogisk opplæring og eventuelle administrative oppgaver. IAKH skal sørge for at stipendiaten får arbeidsoppgaver som er meritterende og faglig relevante. Eksempler på oppgaver som kan inngå i ordningen finnes i retningslinjene for ordningen med gjennomføringsstipend.
     
  3. Gjennomføringsstipendiaten skal gjennomføre enten hele den pedagogiske basisopplæringen for universitetslærere (gjelder ved 12 måneders stipend) eller fellesdelen (gjelder 6 måneders stipend) i løpet av stipendperioden.
     
  4. I utgangspunktet skal undervisningsoppgavene fordeles på fire områder: forelesning, seminarledelse, veiledning og sensur. Fordelingen avtales individuelt mellom stipendiaten og IAKH, for eksempel i lys av stipendiatens tidligere undervisningserfaring. Etter individuelle avtaler kan stipendiater også utføre relevant administrativt arbeid.
     
  5. For beregning av undervisningstid (forberedelse og gjennomføring) brukes de samme satsene som for vanlige ansatte med et tillegg på 2 timer per undervisningstime. Dette gir en sats på 6 timer per forelesningstime og 5 per seminartime. For sensur og veiledning brukes ordinære satser.
     
  6. Veiledningen skal i utgangspunktet skje på bachelor-nivå.
     
  7. Ved første gangs sensur skal stipendiaten ikke sensurere alene.
     
  8. I tiden fra kunngjøringen av emnet for prøveforelesningen frem til avsluttet disputas skal stipendiaten skjermes for undervisningsoppgaver.
     
  9. Instituttet har utformet læringsmål for gjennomføringsstipendordningen, og har ansvar for å bidra til at stipendiaten når disse målene. I dette ligger det at stipendiaten skal få hjelp med spørsmål og vanskeligheter som måtte oppstå i forbindelse med undervisningsoppgavene, og at det blir arrangert et avsluttende evaluerings- og oppsummeringsmøte mellom stipendiaten og instituttets ledelse. Forskningsleder er kontaktperson for stipendiater som ønsker råd og hjelp underveis.
     
  10. Den opparbeidede pedagogiske og eventuelle administrative kompetansen skal dokumenteres og bekreftes skriftlig av instituttet ved utløpet av stipendperioden.
     
  11. Også forskningen skal heve stipendiatens kompetanse. Stipendiaten skal ha en samtale med forskningsleder om hva som kan være gode og realistiske mål for forskningen i stipendperioden. Hvis stipendiaten ønsker det, kan forskningen spesifiseres som konkrete oppgaver og føres inn i den individuelle delen av denne kontrakten.
Publisert 27. apr. 2017 12:47 - Sist endret 4. juli 2021 03:34