English version of this page

Referanseintervjuguide

Referanseintervjuet skal finne sted etter førstegangsintervjuet, og før et eventuelt andregangsintervju.

Antall og typer referanser

  • For personer som skal ha lederansvar bør det oppgis 3- 5 referanser (inkludert side-, over- og underordnet).
  • For alle andre bør det bes om minst to referanser (helst en over- og en sideordnet).
  • Referanser som ikke har hatt arbeidskontakt med søker i løpet av de 2-3 siste årene er i utgangspunktet lite verdt og bør vurderes ekstra nøye.

Forberedelser av intervjuene

  • Det er viktig at en av arbeidsgivers representanter fra førstegangsintervjuet utfører alle referanseintervjuene.
  • Spørsmålene i referanseintervjuet vil variere fra intervju til intervju da de bygger på problemstillinger utledet fra førstegangsintervjuet. Lag en oppsummering av førstegangsintervjuet som du vil bruke i referanseintervjuet. Hva vil en vite mer om? Hva lurer dere på?
  • En bør innledningsvis be om en ”fri” vurdering av søker. Deretter bør en be om informasjon om det som skal sjekkes ut. En bør ikke akseptere ja/nei-svar. Be om eksempler og forfølg gjerne med hvorfor, hvordan, på hvilken måte osv.
  • Nedenfor følger en del standardspørsmål som bør komme i tillegg til ens problemstillinger fra førstegangsintervjuet.

Intervjuguide

Referanseintervju vedrørende søker:

Til stilling som:

Referanse gitt av:

Dato:

Merk: Orienter referanseinformanten innledningsvis om stillingen som søkeren er kandidat til.

Forslag til spørsmål

  1. Hvilken relasjon har du til søkeren, og hva din generelle vurdering av vedkommende?
  2. Hva slags stilling/hvilke arbeidsoppgaver hadde vedkommende hos dere?
  3. Hvordan ble arbeidsoppgavene utført?
  4. Hvordan utviklet vedkommende seg i arbeidsperioden?
  5. Hvordan kom vedkommende overens med medarbeidere (til siden, under, over, tillitsvalgte, evt. i forhold til studentene)?
  6. Var vedkommende involvert i konflikt på arbeidsplassen?
  7. Er det noe spesielt vi bør være oppmerksomme på (lojalitet, ureglementert fravær)?
  8. Vedkommendes sterke sider?
  9. Vedkommendes svake sider?
  10. Andre forhold/private forhold av betydning?
  11. Om du skulle gitt et råd til vedkommende, hva ville det være?
  12. Om du skulle gitt et råd til vedkommendes nye leder, hva ville det være?
  13. Vil eventuelle andre referanser i din organisasjon kunne gi en avvikende omtale av vedkommende?
  14. Hvorfor sluttet vedkommende hos dere?/ Ville vedkommende evt. blitt ansatt på nytt?
  15. Hvordan antas vedkommende å kunne fylle vår stilling?
  16. Andre kommentarer?
Publisert 7. nov. 2008 12:18 - Sist endret 9. des. 2021 09:43