Det er mange forskjellige kanaler i bruk for intern kommunikasjon ved UiO, og informasjonspraksis varierer mellom enhetene. Det er viktig å gjøre en vurdering av hvilke kanaler som egner seg til hva.
Mange virksomheter utarbeider kanalkart for internkommunikasjon. Se eksempel på kanalkart (ppt)
Ansatte i sentrum
For ansatte er forutsigbarhet i intern kommunikasjon viktig:
- Hvordan får jeg vite om beslutninger som berører meg?
- Hvor må jeg følge med for å være oppdatert på finansieringsmuligheter for min prosjektide?
- Hvem ble egentlig tilsatt i den stillingen som ble utlyst?
- Hvordan kan jeg påvirke det store utviklingsprosjektet som foregår på min enhet?
Det er en fordel med klar praksis for hva som kommuniseres hvor: i interne nyheter på for ansatte-sidene, i epost eller på møter. Noen enheter har praksis for at informasjon som er relevant for mange gis i interne nyheter, med faste tidspunkter for epostvarsling.
Tips for kanalvalg
Tips når dere diskuterer intern kommunikasjon og hvordan dere bruker kanaler:
- Skill mellom ulike typer av informasjon, for eksempel faglig, organisatorisk, administrativ, strategisk og sosial.
- Skill mellom kanalbruk for ekstern kommunikasjon og kommunikasjon internt på enheten.
- Hvordan kan dere bruke intern kommunikasjon til å bygge god kultur og spre god praksis?
- Tenk gjennom hva som krever toveis kommunikasjon og involvering
- Hvordan bør dere jobbe med budskap for at informasjonen oppleves relevant?
- Hvilke kriterier avgjør om dere lykkes?
- Hvilke ressurser har dere til å utføre kommunikasjonsarbeidet? Ikke sett i gang noe dere ikke har kapasitet til å følge opp.